Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Fra prøving og feiling til
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Kurs i bruk og oppfølging av kartleggingsprøver vgs
Praksislærermøte GLSM-praksis
Bokpresentasjon Oslo.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Den andre leseopplæringa
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kort om implementering
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Engasjement og undring B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Engasjement og undring B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS

Aktivering av bakgrunnskunnskap – 6 min. Hva innebærer det for deg å være en leselærer/ drive eksplisitt leseopplæring?  Skriv ned dine refleksjoner. 2 min.  Samtal i par. 2 min. Hvilke forventninger skaper overskriften: ”Strategiopplæring og engasjement for lesing”?  Diskuter med sidemannen i 2 min.

2 mål for økten: 1.Å få en teoretisk forståelse av noen sentrale prinsipper i emnet strategiarbeid og engasjement. 2.Å ta stilling til hvilke områder du vil at din skole skal fokusere på når det gjelder strategiarbeid og engasjement for lesing.

Strategiopplæring og engasjement for lesing Introduksjon Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS

Forutsetninger for å lykkes med lesing: Elevene må: Lese tekster tilpasset deres ferdighetsnivå Lese med engasjement Vite hvorfor de leser Snakke og skrive om det de leser

Forutsetninger for å lykkes med lesing: Læreren må: Observere elevene gjennom hele leseprosessen Tilpasse leseaktivitetene etter tekst og ferdighetsnivå Veilede i valg av tekster og lesestrategier Alle lærere må være leselærere

Noen prinsipp for eksplisitt leseopplæring: Velg få og tilpassede lesestrategier Flytt fokus fremover i leseprosessen. Bruk før- og underveisaktiviteter Vær en utforskende leselærer Vektlegg engasjement for lesingen

Kort refleksjonsøkt – 5 min Del med sidemannen. Bruk startsetningene under: Jeg la spesielt merke til... Det jeg syntes var interessant var... Jeg lurer på...

Nøkkelfaktorer i strategiinstruksjon: Fra Best Practises in Literacy Instruction Eksplisitt instruksjon i flere strategier 1. Å predikere 2. Bruk bakgrunnskunnskap 3. Bestemme formål 4. Visualisere 5. Å identifisere tekststruktur 6. Overvåke forståelse 7. Oppsummere Å ta hensyn til: -Konteksten for lesingen -Lesersubjekt: Engasjement + ferdighet -Evaluerende samtaler om lesing med elevene Stillasbygging for å muliggjøre overføring til andre lesesituasjoner Kontekst

Hva er CORI? CORI - Concept Oriented Reading Instruction (J. T. Guthries) På norsk: BLU – Begrepsorientert Leseundervisning (I. Bråten og R. Andreassen) Vektlegger: Betydningen av forkunnskap Begrepenes plass innenfor et felles faglig språk Kunnskapsløftets tenkning om lesing som grunnleggende ferdighet er i tråd med CORI

Interesserte elever er en forutsetning for å lykkes med læring Engasjement i lesingen gir: 1.Vilje til å bruke forkunnskaper til å tenke med. 2.Vilje til å bruke lese - og læringsstrategier. 3.Vilje til sosial samhandling i arbeid med tekster.

Hva gir engasjement? Positive mestringsforventninger skaper engasjement. Opplevelsen av at vi kan bestemme over oss selv. Selv små valgmuligheter har stor effekt. Målorientering: – Hva skal vi lære av det vi leser? – Hvorfor er det viktig å forstå det som står i teksten?

Hvorfor det er viktig å jobbe med begrepsforståelse Begrepene inngår i en faglig forståelsesramme, og må få innhold gjennom lesingen. Forbindelsen mellom begrepene og tenkemåtene i faget er den sentrale målsettingen for lesingen i fagene. Gjennom å få førstehåndskjennskap til fenomenene det skal læres om, blir elevene mer engasjerte. Ved å fokusere på sentrale begreper, vekkes undring, og elevene vil stille spørsmål til det som skal læres.

Strategibruk Tre komponenter: 1.Å lære om de forskjellige strategiene. 2.Å forstå når det er mest hensiktsmessig å bruke de ulike strategiene. 3.Selv-initiert strategibruk i selvregulert læring.

Strategier som vektlegges Aktivering av forkunnskaper At elever stiller spørsmål til tekstene At de søker informasjon At de oppsummerer At de visualiserer og ser for seg det som omtales Strategibruken i denne kompetanseutviklingspakken fokuserer på det som fremmer engasjement.

Samarbeid er nøkkelen til suksess Gjennom en felles utvikling av praksis kan dere skape en felles forståelse av utfordringene – og jobbe mot felles, rike mål. Tips til gode arbeidsmåter i personalgruppen: Samarbeid i par, team, faggrupper eller trinngrupper. Gjennomfør leseundervisning i praksis, og del og diskuter deretter det som alle har gjort. Planlegg sammen, presentér og diskutér det dere har gjort. Observér hverandre, presentér, og lytt til hverandre.

Oppgave: Spørsmål til egen praksis – 20 min Gå i grupper på 3. Les gjennom spørsmål til praksis under. Velg to av spørsmålene, og formuler dem som målsettinger for skolen i arbeid med kompetanseutviklingen. Lever målformuleringene til den som leder samlinga. I hvilken grad: leser elevene tekstene på skolen? leser elever med engasjement? har elevene tiltro til at de lærer noe av å lese tekstene? snakker og skriver elevene før og underveis i leseprosessen? snakker elevene og lærer om hva de gjør når de leser tekster med forståelse? vurderer læreren hele elevens leseutvikling? vurderer læreren om aktivitetene fungerer sammen med målsettingene, tekstene og elevene? oppleves leseaktivitetene som meningsfylte for elevene? er det stor variasjon i teksttyper, temaer, form og fag der de meningsfylte leseaktivitetene gjennomføres? er alle lærere leselærere?

Oppgave før neste samling – 5 min Før neste samling skal du gjennomføre en leseøkt med dine elever. Velg en fagtekst. Du kan bruke læreboka eller finne en annen fagtekst. Planlegg hvordan du vil gjennomføre leseøkta med aktiviteter både før og underveis i lesinga. Tenkt spesielt på hvordan du vil vekke og holde oppe elevenes engasjement gjennom leseøkta og hvordan du vil aktivere elevenes førkunnskaper. Noter ned dine observasjoner og reflekter over disse spørsmålene: Hvilke aktiviteter la du i forkant av lesinga? Hvilke aktiviteter la du underveis i lesinga? Hvilke reaksjoner fikk du fra elevene på lesinga og leseaktivitetene? I hvilken grad opplevde du elevene som engasjert i lesinga? Ta med teksten du brukte i leseøkten med elevene dine i 3 kopier. Del dine erfaringer med 3 kolleger i begynnelsen av neste økt.

Litteraturliste Anmarkrud, Øistein og Refsahl, Vigdis (2010). Gode lesestrategier – på mellomtrinnet, Oslo: Cappelen Damm. Bråten, Ivar (red.) (2007). Leseforståelse – Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, Oslo: Cappelen. Kulbrandstad, Lise I. (2003). Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver. Bergen: Landslaget for norskundervisning (LNU) / Fagbokforlaget. Morrow, Lesley M. og Linda B. Gambrell (2011). Best Practises in Literacy Instruction. Fourth ed. New York: The Guilford Press. Mortensen-Buan, Anne-Beathe (2005). ”Lesestrategier og metoder. Arbeid med fagtekster i klasserommet” i Maagerø/Tønnessen: Å lese i alle fag, Oslo: Universitetsforlaget. Roe, Astrid (2006). ”Leseopplæring og lesestrategier”, i Turmo & Elstad: Læringsstrategier, Oslo: Universitetsforlaget. Roe, Astrid (2008). Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen, Oslo: Universitetsforlaget. Skaftun, Atle (2006). Å kunne lese – Grunnleggende ferdigheter og nasjonale prøver, Bergen: Fagbokforlaget/LNU. Guthrie, John T. (2003). Concept-Oriented Reading Instruction. Practises for Teaching Reading for Understanding. I A.P. Sweet & C.E. Snow (red.) Rethinking Reading Instruction (s. 115–140). New York: The Guilford Press.