De maritime fagskolenes samarbeid. Erfaringer med felles lærerkonferanse og eksamenssamarbeid. Harry Haugen Avd. leder Fagskolen Troms avd. Tromsø Skipsoffisersutdanningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Advertisements

NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Signe Solbakken 2004 Interessenters krav PROSJEKTMODELLEN – i helhetsperspektiv Verdier & ledelse Overordnede mål Støtteprosesser Bergen Austevoll Matre.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Regional kompetanseportal i Kongsbergregionen kort historikk ✔ September 05 Oppstart av et regionalt prosjekt for å vurdere mulighet og nytteverdi av å.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
OPPFØLGING AV RESULTATER INNEN SKOLE
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Fartøyvernprosjektet D/S Stord I I standsetjing starta i 1981 og gjennomført i 3 fasar: Veteranskipslaget Fjordabåten.
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Rådgiversamling 2. november 2016
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Omorganisering av samarbeidsorganene
Statssekretær Jens Revold
Samarbeid og medbestemmelse
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Forskning og innovasjon
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Kontaktutvalget 19.november 2015
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
ALLE SKAL UT.
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
USITs Målbilde og prioriteringer
Nasjonal konferanse i alders og sykehjemsmedisin 12. og 13. mars 2018
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kurs for brukere av KFF-KSS
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Årshjul 2018 – styremøter Helgelandssykehuset HF
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Nye tider – nye utfordringer
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Avdeling for studieadministrasjon
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

De maritime fagskolenes samarbeid. Erfaringer med felles lærerkonferanse og eksamenssamarbeid. Harry Haugen Avd. leder Fagskolen Troms avd. Tromsø Skipsoffisersutdanningen

Utdanningens omfang Et bredt spekter av behov for maritim sertifikatutdannig. (10,67 m og 750kW) Utenriks, Offshore, Kysttrafikk gods, Ferge og passasjertrafikk, Havfiske, kystfiske, og fangst, Oppdrettsnæringen, Reiselivsnæringen – opplevelses tilbud.

Starten August1998 Fagskoleloven 2003, «Firerbanden-2003» Haugesund 30,9 – 1.10, Sommarøy sept., pilotprosjekt juni, 2004 Eksamenssamarbeid januar 2005 Godkjenning - NOKUT fra våren (lokale planer) Krav om formelt eksamenssamarbeid mellom fagskoler fra Sjøfartsdirektoratet 2008.

Samarbeid mellom alle fagskolene 2010 – 2016 Balestrand september 2010 – felles planverk Gardermoen august 2011 – Organisering av utviklingsarbeid klart Desember felles søknad levert Felles eksamen besluttet i Bergen oktober 2013, iverksatt våren April 2013 – felles NOKUT godkjenning Oktober Bergen –Mål om felles sluttvurdering alle fagskoler fra våren 2015 Oktober 2014 – Fagernes i Valdres, Læringsutbyttebeskrivelser og vurdering. Oktober 2015 – Geiranger, Studiekrav og eksamen Oktober 2016 – Bodø 2016 – felles dokumentstyringssystem implementert.

Eksamenssamarbeidet Eksamenssamarbeid i grupper startet 2008 – Felles eksamen vår Krever nøye planlegging og oppfølging Avvik – avdekkes i stor grad før eksamen. Samhandling gir større robusthet og mer enhetlig vurdering av studentenes kompetanse Styrket habilitet Styrket omdømme og tillit

Nasjonalt samarbeid, koordinering og styring. Forpliktende samarbeid mellom 12 (13) fagskoler i Norge. Årlig lærerkonferanse, delfinansiert av marfag2020 Årlige eksamenssamlinger for lærere, delfinansiert av marfag2020 Jevnlige ledermøter, MUF, RFF jevnlig digital, telefon kontakt mellom alle nivåer bland de samarbeidende skoler

Konkrete resultat av samarbeidet. Nasjonal plan, felles emneplaner og nasjonal standard for vurdering Nasjonale LUB-er for nasjonal plan og alle emneplanene. (NOKUT har nå overordnede LUB-er til vurdering) Nasjonale opptakskriterier for studenter og enklere flyt av studenter mellom utdanningsstedene. Felles eksamen fra våren 2015 i alle emner. Bedre kvalitet på utdanningene. Etablert koordinator for MARFAG2020 prosjekter og samarbeidet mellom de maritime fagskolene. Felles kvalitetssystem for overordnet styring av fellesprosesser og dokumenter (2016). Bedre grunnlag for videre samarbeid, Bedre robusthet og større fagmiljø enn en skole kan skape alene. Økt innflytelse, Bedre omdømme, Bedre dialog med: MARKOM2020, UH-sektoren, Departement, Sjøfartsdirektoratet, NOKUT.

NHD - MARFAG2020- MARFAG2020 MARKOM2020 – UH prosjekt forankret i regjeringens maritime strategi. MARFAG2020 – underprosjekt til MARKOM2020 MARFAG2020 samarbeidet gir oss finansiell støtte til utvikling av utdanningen. Budsjett ca. 8 mill pr år til utviklingsprosjeter i fagskolene for mill til utstyr i konkurranse med universitet og høgskoler

Faglig miljø større enn den lokale enhet Sterkere og tiltakende samhandling mellom lærere på fagskolene: Større fagmiljø Kvalitetsheving av opplæringen helt inn i klasserommet Mer enhetlig opplæring Mer enhetlig vurdering

Felles ansvar for styrende dokumentasjon og felles kvalitetsstyring på overordnet nivåfelles kvalitetsstyring på overordnet nivå

Samarbeid mellom konkurrenter Kultur for deling og utvikling: gir en vinn –vinn situasjon for alle parter på alle nivåer. Trygghet En bredere kompetansebank for alle parter Læring og utvikling Kvalitetsheving Inspirasjon og motivasjon

Samhandling mellom fagskoler – høgskoler og universiteter Det er etablert, flere formelle samarbeidsavtaler mellom fagskoler og UH sektoren. Departementets bestilling til UH-sektoren om innpass for fagskolestudenter gleder Kent Gudmundsens utspill om studiepoeng for fagskolestudenter gleder.

Hva må til for å øke samarbeidet mellom fagskoler, høgskoler og universiteter Motivasjon: Sterkere signaler fra myndigheter Etablering av nasjonale samhandlingsarenaer Etablere samhandlingsmål som gir et vinn – vinn resultat for partene i samarbeidet. Arbeide for økt status for profesjonsfokus i utdanningene

Fremtidig samarbeid Tillit til et fremtidig liv for den enkelte fagskole i åpen konkurranse Tillit til at de samarbeidende vil hverandre vell. Tillit til, og troen på, at samarbeid er den riktige vei å gå for å utvikle kvaliteten i opplæringen. Tilliten til at samarbeidspartene er gjensidig forpliktet til å bidra positivt for fellesskapet og den enkelte. Tilliten til at vi kan skape en fremtidig felles struktur og utvikling av e-læring for fremtidige og seilende sjøfolk. Tilliten til at vi kan utvikle en «yrkesbachelor» – treårig tertærudanning med fokus på operasjonell spesialisering. ( Støttes av Gudmundsen)

Ingen by uten omland Historien om høgskolene (1978) og VK3 (1988) tilbudene på 1980 tallet. Maskinistutdanningen i høgskolene, Vestfold (Ålesund) Fagskolenes produksjon av offiserer Myten om det geografisk lokaliserte fagmiljø. Effekten av å bli sett – en kvalitetsfremmende effekt av møtet mellom organisasjoner.

Kompetansebegrepet Bekymring: De maritime fagskolene er bekymret for den definisjonene som synes å ligge i den offentlige kompetansedebatten og en akademisering av kompetanse begrepet. Hvis kompetanse er et utrykk for et individs evne og vilje til å gjennomføre en formålstjenlig handling, må kompetansedebatten få et større omfang og ikke omfatte kun master og PhD.

Brett opp ermene, vi får det til hvis vi vil! Tettere forpliktende samarbeid som omfatter alle fagskoler i Norge og som har et kvalitetsfremmende og faglig fokus. Et enhetlig utdanningssystem fra vgs til pH. D. En samhandling som styrker utdanningssystemet og næringen mot å møte fremtidens utfordringer Et samarbeid der vi VET at vi bidrar til hverandres opplæringskvalitet og studentenes læringsutbytte.