Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Til beste for folk, samfunn og livsgrunnlag Status for kommunane 2015 Revidert nasjonalbudsjett 2016 Kommuneproposisjon 2017 og nytt inntektssystem. Kommunekonferansen.
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Budsjett og økonomiplan
Økonomi og handlingsplan
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Lav rente – en gjeldsfelle
Finanskomite Eiendomsskatt
Resultat levert til revisjonen
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR

ØKONOMIPLAN OG ÅRSBUDSJETT 2015 Det økonomiske "bakteppe": –Utvikling i brutto utgifter –Kommunens finansielle stilling – arbeidskapital og likviditetsgrad –Utvikling i netto driftsresultat –Gjeldsutvikling –Disposisjonsfond –Utgifter til administrasjon og styring Lørenskog kommunes økonomiske stilling 2

Sektorenes brutto driftsutgifter per sektor 3

Kommunens finansielle stilling 4

Utvikling i netto driftsresultat 5

Gjeldsutvikling 6

Disposisjonsfond 7

Brutto driftsutgifter til administrasjon og styring i % av brutto driftsutgifter 8

ØKONOMIPLAN OG ÅRSBUDSJETT 2015 Økonomiske rammebetingelser –"Eksterne" forhold: Statsbudsjettet 2015 Andre forhold –"Interne" forhold Befolkningsvekst Gjeld Avdrag Inntekter (finans) Økonomiplan og årsbudsjett

ØKONOMIPLAN OG ÅRSBUDSJETT 2015 Økonomiske rammebetingelser – "eksternt" –Revidert nasjonalbudsjett 2014 –Kommuneproposisjonen (2015) Skatt og rammetilskudd –Lavere forventninger til skatteinngang, endringer i veksttilskudd mm. –Andre føringer Sektorspesifikke føringer og prioriteringer –Medfinansiering av spesialisthelsetjenesten avvikles –Satsing på skolehelsetjeneste og helsestasjoner –Rente- og prisnivå –Lønnsoppgjør –Pensjonsavsetninger, finanskostnader Økonomiplan og årsbudsjett

Revidert nasjonalbudsjett for endringer i det økonomiske opplegget –Nytt skatteanslag i 2014 for hele landet: vekst på 3 %, anslag på 130,2 mrd. kr Lavere befolkningsvekst enn forutsatt for landet i effekter av vedtatt statsbudsjett Lønnsvekstanslaget samlet sett for norsk økonomi nedjustert fra 3,5% til 3,3 % –Veksten både i samlede og frie inntekter er nedjustert med 0,4 mrd. kr i forhold til det vedtatte budsjettopplegget for 2014 –Deflator nedjusteres fra 3,1 % til 3% (prisveksten på kommunale aktiviteter hvor lønnvekst teller 2/3) Revidert nasjonalbudsjett 11

Utvikling i skatteinngang 2014 for Lørenskog kommune - avvik mot budsjett på 16 mill. kr per 30. mai Vekst i skatteinngang fra 2013 til 2014 Lørenskog kommune Tall i mill MånedAkkumulert 2013Akkumulert 2014Vekst fra Vekst i % i mill krfra Januar 114,2 119,14,94,3 % Februar 116,5 121,14,63,9 % Mars 276,1 284,58,43,0 % April 281,6 288,26,62,4 % Mai 464,7 469,14,41,0 % Juni 468,2 Juli 575,3 August 586,1 September 747,2 Oktober 757,0 November 940,3 Desember 950,4

LørenskogLandet 2011: -2,5 %-3,2 % 2012: 4,6 % 6,8 % 2013: 8,2 % 5,7 % Befolkningsvekst i Lørenskog: 1,8 % i ,1 % i Skattevekst i Lørenskog/landet i årene

Vedtatt statsbudsjett for 2014: – Redusert rammetilskudd på 5,9 mill. kr (jf. kvartalsrapport) –Ca. 1,2 mill. kr tilbakeføres til barnehager Revidert nasj.budsjett/Kommuneproposisjonen: –Ca. 8 mill. kr i redusert skatteinngang i 2014 (3 % skattevekst) –Økt inntektsutjevning (fradrag i rammetilskudd): ca. 9,2 mill. kr –Ved en skattevekst på 3 % i 2014: 17,2 mill. kr i reduserte frie inntekter Effekter på skatteinngang og rammetilskudd i

Anslag på vekst i kommunesektorens samlede inntekter i 2015 på mellom ca. 4,5 til 5 mrd. kr –Av veksten vil mellom 4,2 og 4,5 mrd. kr være frie inntekter (1,4 %) –Vekst i frie inntekter tilsvarende som tidligere år –200 mill. kr til styrking av helsestasjoner og skolehelse- tjenesten –200 mill. kr knyttet til styrking av kommunale tjenester til rusavhengige og personer med psykiske lidelser –Vekst-tilskuddet øker (årlig befolkningsvekst på 1,7 % siste 3 år) Kommuneproposisjonen

Samhandlingsreformen Innført i 2012: –Kommunal medfinansiering av utgifter til spesialhelsetjenesten for somatiske pasientene –Betaling for utskrivningsklare pasienter som blir "liggende over tiden" Kommunal medfinansiering avvikles fra 1. januar 2015 –Tidligere bevilgede midler trekkes inn i rammetilskuddet for 2015 –Beregnes ut fra beste anslag for kommunenes faktiske utgifter til kommunal medfinansiering i 2015) –(Mulig negativt avvik mellom bevilget gjennom rammetilskudd og faktiske utgifter) Satsing på helsestasjons- og skolehelsetjeneste fra 2014 videreføres i 2015 (200 mill. kr) Endelig forslag til inntektsrammer kommer i statsbudsjettet i oktober Kommuneproposisjonen forts. 16

Statsbudsjett 2014: –Lagt inn forutsetning om redusert etterspørselen etter barnehageplass når kontantstøtten økes. –Effekt på 2014 med 2,4 mill. kr i redusert rammetilskudd (5/12 effekt) Revidert statsbudsjett 2014: –Tilbakeført ca. 1,2 mill. kr –Effekten for Lørenskog kommune redusert til minus 1,2 mil. kr Helårseffekt i 2015 : –2,9 mill. kr? Kontantstøtte/barnehager 17

Regnskap 2013 Prognose *2017*2018* Rammetilskudd Inntektsutjevning Sum rammetilskudd og inntekts- utjevning Skatt på inntekt og formue Sum *Tallene fra og med 2016 er i 2015-priser Sentrale inntekter – utvikling i planperioden 18

ØKONOMIPLAN OG ÅRSBUDSJETT 2015 Økonomiske rammebetingelser – "internt" –Driftsresultat –Befolkningsvekst 1,5 eller 2 % i perioden frem til 2019? –Gjeld Redusere, opprettholde eller øke? –Avdrag på kommunens gjeld Minsteavdragets størrelse –Investeringsomfang? Økonomiplan og årsbudsjett

Netto driftsutgifter i % av driftsinntekter (jf. handlingsregel 1) 20

Ved 1,5 % befolkningsvekst: Økning på gj.sn 560 innbyggere per år Ved 2 % befolkningsvekst: Økning på gj.sn 750 innbyggere per år I den eldste aldersgruppen er befolkningsveksten omtrent lik i begge modeller. I aldersgruppen år er forskjellen ca innbyggere frem til 2020 Befolkningsvekst i årene

Uansett modell: Veksten er størst i de eldste aldersgrupper, særlig i gruppen år, og i de øvrige grupper over 67 år Barn i «barnehagealder» øker marginalt mer enn samlet vekst Antall barn i skolepliktig alder øker mindre enn samlet vekst Befolkningsvekst forts. 22

Mulige "gevinster" av mindre gjeld og lavere rente: Gjeldsutvikling – med effekter på renter og avdrag 23

Nye beregninger kommer i forbindelse med økonomiplanen – behov for gjennomgang av nedskrivningstid på kommunens anleggsmidler Avhenger også av beregningsmodell –Regneark-modellen –Forenklet modell Avdrag 24

Preget av å håndtere befolkningsvekst –Investere i varige driftsmidler som trengs for å yte kommunale tjenester Botilbud innenfor helse og omsorg Teknisk infrastruktur Skole og barnehage Investeringer knyttet til kommunal tjenesteproduksjon –Etterslep innen IKT-området –Anlegg og fasiliteter innen kultur og idrett Øvrige investeringer Investeringer i økonomiplanperioden 25

NAV skal tilby tilpassede og individorienterte sosiale tjenester. Hovedmålene for arbeidet er: Et velfungerende arbeidsliv med høy yrkesdeltagelse Et inkluderende samfunn som sikrer alle muligheter til deltagelse Økonomisk trygghet for den enkelte Å bekjempe fattigdom og utjevne økonomiske og sosiale forskjeller En helhetlig, effektiv og brukerorientert arbeids- og velferdsforvaltning Hovedmål for NAV 26

Sosialhjelpsutgiftene til alle brukergrupper har økt fra 26,8 mill i 2011, 30 mill i 2012 og til 33 mill i Det forventes en ytterligere økning i 2014 Gjennomsnittlig antall mottagere har økt de siste årene, og økte kostnader til husleie, hospits og livsopphold Økt satsning på forvaltnings- og gjeldsrådgivning, og tiltak rettet mot arbeid eller aktivitet. Utfordringer og tiltak: 27