Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Norskfaget i 1. klasse.
Nav veileder i videregående skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Brøk Brøkbegrepet.
Velkommen til Prinsdalsdagen!
Familieråd En for alle, alle for en
Informasjon om eksamen
PALS.
Brøk – prosent – desimaltall
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Framgangsmåte i mobbesaker
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Foreldremøte 1. trinn 24. jan 2018
Foreldremøte 1. trinn 24. jan 2018
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Velkommen til SFO Velkommenr.
Gir elevene verktøy for å engasjere seg i morgendagens forskning
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Forberedelse til praksis
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Tallinja Audun Merete Veronika

En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive, i forhold til tallets verdi på ei utvida tallinje. Oppgava skal fremme motivasjon og den er knytta til kunnskap elevene har fra før. Det er en forholdsvis åpen oppgave, med lav inngangsterskel. Elevene må også begrunne sine valg og diskutere plassering og verdier. Vi skal jobbe med å utvide forståelsen for tallinja, introdusere negative tall med en hverdagslig innfallsvinkel.

Oppgave: Forberedelse; Lapper med kaldeste temperatur i Oslo hver måned det siste året (Info finnes på Yr.no). Hver elev får hver sin lapp. (Her kan lærer differensiere) Frysetape Gjennomføring; Første del av oppgaven kan gjerne utføres ute i skolegården. Elevene får beskjed om å stille seg opp i rekkefølge etter verdi/temperatur. Første gangen skal de gjøre dette uten å diskutere. Når rekka er klar får de litt tid til å snakke sammen og eventuelt bytte plass. Lærer observerer og lar noen elever forklare hvorfor de har byttet plass. Alle elevene skal si hvilken temperatur de har fått og hvorfor de har stilt seg opp akkurat der de er. Videre kan de få noen utfordringer; hva skjer hvis det nå plutselig blir kaldere? La oss si at det blir solformørkelse og temperaturen synker med to grader. Flytt deg dit du mener du da skal stå. Hva skjer med rekka? Lærer kan også velge ut enkeltmåneder og stille tilsvarende spørsmål, både med stigende og synkende temperatur. Hva skjer med rekka nå?

Andre del av oppgava foregår i klasserommet. Elevene får hver sin del av en frysetape de skal feste på underarmen. Alle skal plassere 0 på tallinja og skrive den der de selv føler den skal være. Viktig at eleven forteller hva han/hun gjør. Lærer kan gi elevene noen verdier, som de skal plassere på tallinja, mens de forteller hvorfor (evt til en nabo) de plasserer verdien akkurat der. Tapen er tallinja. Det kan være lurt at lærer holder seg innenfor -10 til 10 slik at elevene får nok plass på tapen.

Utvidelsesmuligheter: Kan gjøres med større tall Kan gjøres med brøk Kan gjøres med desimaltall Kan bruke addisjon og subtraksjon i større grad Kan utvide kroppsbruken, for eksempel hoppe mellom verdier samtidig som at de forklarer det de gjør Elevene kan selv finne temperaturer De kan lage oppgaver selv Hva skjer med temperaturen hvis en sommermåned og en vintermåned adderes/subtraheres? Forenklingsmuligheter: Kun jobbe med positive tall Bare jobbe med hele tall Elevene kan få oppgaver i flere omganger med ulike måneder I forkant kan lærer tegne en tom tallinje