Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Det kommunale og det statlige barnevern
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
8 Det politiske systemet i Norge
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Politisk styring og organisering
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Formelt interkommunalt samarbeid
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Departementets styring og styrenes rolle
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Eierseminar for Romerike krisesenter IKS
ROLLEN SOM FOLKEVALGT.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Kommunal styring og privatisering.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Finansmarkedsrett Sparebanker/forretningsbanker
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Forside Eierskapsseminar for Karmøy kommune
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eierstyring – roller og ansvar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum

Agenda Formål med kommunalt eierskap og valg av selskapsform Rolle- og ansvarsdeling Aktive eiere og eierskapsstrategi Kontroll og tilsyn med kommunalt eide selskap

Folkevalgtrollen og eierrollen Ombudsrollen, styringsrollen og lederrollen som folkevalgt –Hva med eierrollen og arbeidsgiverrollen? Selskaper og eierinteresser må ses i sammenheng med hva det offentlige ellers utfører Forutsetter at det er transparent, åpent og tilgjengelig for alle som har interesse av det (f. eks styreverv, honorar o.l)

Hvem er eier og hva vil eier med selskapet? Hvem er eieren eller eierne? –Blandet eierskap –Aksjonær eller deltaker –Styrkeforhold mellom eierne Hva vil eierne med selskapet? –Hva var formålet ved etablering og har det skjedd endringer? –Hvilken selskapsform er valgt og hva er begrunnelsen for valget? –Hvordan ser styringsmodellen ut? –Hvilken relasjon har selskapet til eierkommunene? –Opererer vi i et marked eller har vi monopol på denne tjenesten? –Hva er markedet og hva skal vi utføre? –Er det krav til økonomisk utbytte?

De selskapstro De pragmatiske Verv og kontroll De markedstro

Selvstendig rettsubjekt Eiere: begrenset Ansvar: ubegrenset Eiere: ubegrenset Ansvar: begrenset Eiere: selveiet Kommunal/interkommunal organisering Integrert del av kommunen Selskap (kml.§ 27) Politisk styring Stiftelse (stiftelsesloven) Aksjeselskap (asl) Foretak (kml. kap. 11) Etat (kml. § 10) Institusjon (kml. § 11) Aksjeselskap (asl) Stiftelse (stiftelsesloven) IKS (IKS-loven) Samvirkeforetak (SF-loven) Vertskommune (kml.§ 28a-f) Samarbeid (kml.§ 27) Forretning

Styring og kontroll med interkommunale samarbeid Indirekte politisk styring = Eierstyring Politisk styringKommunestyre Samarbeid § 28c § 27 § 28b Selskaper Stiftelser AS IKS

Viktige informasjon om selskapet Firmaattest Vedtak og stiftelsesdokumenter Vedtekter/selskapsavtale –Formålet Andre dokumenter av betydning: –Aksjonæravtale (eieravtale) –Årsmeldinger og årsregnskap –Strategiske dokumenter –Relevante lover –Styreinstruks

Agenda Formål med kommunalt eierskap og valg av selskapsform Rolle- og ansvarsdeling Aktive eiere og eierskapsstrategi Kontroll og tilsyn med kommunalt eide selskap

Aktiv eierstyring KommuneSelskap Eier Bestiller/ utfører KommunestyretUtøvende eierorgan Styret Kommunens administrasjon bestiller bruker kunde bevilger tilrettelegger iverksetter Eksterne brukere/ kunder Selskapets administrasjon Rådmannen Formannskap Styring Tjenestesalg/leveranse Informasjon

Kommune Eier Kommunestyret Formannskap Utfordring 1 Hvordan kan vi nå ”styre” tjenesteproduksjonen? Kommunestyret skal gi instrukser/ signaler til sine representanter i eierorganet. Eierskapsrepresentantene skal ivareta kommunens interesser og har myndighet til å stemme på generalforsamling/ representantskapsmøter. Politiske diskusjoner skal tas i kommunestyret med hele kommunens tjenesteproduksjon som fokus. Styring Tjenestesalg/leveranse Informasjon Selskap Utøvende eierorgan Forutsetning: Skille politikk og utøvelse av aktivt eierskap.

Selskap Eier Utøvende eierorgan Styring Tjenestesalg/leveranse Informasjon Utfordring 2 Hvordan skille rollene som eierrepresentant og som styremedlem i kommunalt eide selskaper? Styret Selskapets administrasjon Bestiller/ utfører Eksterne brukere/ kunder Eierne velger representanter til det utøvende eierorgan som fatter vedtak på vegne av alle eierne Styret sammensettes av den beste kompetanse til å forvalte dette tjenesteområdet. Styret tar ikke signaler fra eierne men følger vedtak fra eierorganet. Ingen styremedlemmer ”representerer” noen andre enn seg selv – utad fremstår de som et team. Samlet er styret daglig leders overordnet. Forutsetning: Eierrepresentantene fatter formelle vedtak i det operative eierorgan og velger styret som fokuserer utelukkende på selskapets beste.

Kommunens administrasjon Rådmannen Bestiller/ utfører Kommune Styret Eksterne brukere/ kunder Selskapets administrasjon Selskap Utfordring 3 Hvordan skal kommunens administrasjon forholde seg til tjenesteleverandøren? Kontrakt mellom kommunen og selskapet om utførelsen av tjenesten utarbeides i samarbeid mellom administrasjonen i kommunen og selskapet. Dialog om beregning av selvkost i selskapet går mellom administrasjon i selskapet og administrasjonen i kommunen – fremlegges av selskapet. Styring Tjenestesalg/leveranse Informasjon bestiller bruker kunde bevilger Forutsetning: Etablere rammer for bestiller (kommunen) og utfører (selskapet).

Kommune Eier Kommunestyret Formannskap Styring Tjenestesalg/leveranse Informasjon Kommunens administrasjon Rådmannen Bestiller/ utfører bestiller bruker kunde bevilger Utfordring 4 Hvordan skape rolleforståelse hos folke- valgte og administrasjon i kommunen i forhold til eierskap og bestiller av tjenester? tilrettelegger iverksetter Forutsetning: Skille eier (kommunestyret) og kunde/bevilger/bestiller/bruker (administrasjon med rådmannen som øverste leder). Kommunestyret er eier som etablerer selskapet, velger representanter til det operative eierorgan og gir signaler/ instrukser til disse. Kommunestyret skal gjennom sitt eierskap tenke på kommunens helhetlige tjenesteproduksjon. Kommunens administrasjon er ikke eier, og skal ivareta kommunens interesser som kunde/bevilger/bestiller/bruker av selskapets tjenester.

Aktiv eierstyring KommuneSelskap Eier Bestiller/ utfører KommunestyretUtøvende eierorgan Styret Kommunens administrasjon bestiller bruker kunde bevilger tilrettelegger iverksetter Eksterne brukere/ kunder Selskapets administrasjon Rådmannen Formannskap Styring Tjenestesalg/leveranse Informasjon

Agenda Formål med kommunalt eierskap og valg av selskapsform Rolle- og ansvarsdeling Aktive eiere og eierskapsstrategi Kontroll og tilsyn med kommunalt eide selskap

KS Eierforum: Anbefaling om eierskap, selskapsledelse og kontroll av kommunalt eide selskap og foretak (1) Obligatorisk opplæring av- og informasjon til folkevalgte (2) Utarbeidelse av eierskapsmeldinger (7) Sammensetning og funksjon til eierorgan (9) Valgkomité for styreutnevnelse i aksjeselskaper og IKS (10) Rutiner for kompetansevurdering av selskapsstyrene (13) Habilitetsvurderinger og politisk representasjon i selskapsstyrene

Kommunale eiere bør (1): –ha et klart formål med å investere i eller etablere et selskap –praktisere langsiktig eierskap på tross av at kommunestyret som eier er et demokratisk organ som er på valg hvert 4 år –være aktive eiere og utøve eierstyring gjennom de folkevalgte organ –skille mellom rollen som eier og kunde/bruker av selskapene sine,

Kommunale eiere bør (2): –fremstå som forutsigbare og utøve aktiv deltakelse i generalforsamlings- eller representantskapsmøter –fokusere på helhetlig eierskap og utvikle eierstrategier som reflekteres gjennom deltakelse i generalforsamling eller representantskap –utvikle eierstrategier i forhold til kommunens helhetlig eierskap –etablere grunnlaget for politisk eierstyring

Hensikt med eiermelding: Bidra til aktiv eierstyring av kommunalt eide selskaper Sikre helhetlig politisk styring av kommunens eierinteresser Oversikt over og vurdering av alle kommunes selskaper; interkommunale selskaper og aksjeselskaper. Stiftelse bør vurderes unntatt Strategisk, målrettet og forutsigbar eierutøvelse til beste for kommunens innbyggere, kommunen selv og kommunens selskaper Bidra til klargjøring av roller og ansvar Legge grunnlag for utvikling av selskapene i tråd med eiers interesser og syn Bidra til samfunnsansvarlig eierskap

Eiermelding som et levende dokument: Evalueres én gang pr. år (til ”eierdagen”) Benyttes aktivt som grunnlag for styresammensetning Inneholder verktøy for evaluering av styre, selskap og daglig leder Kompetansegrunnlag for politiske diskusjoner Gir grunnlag for kontinuerlig vurdering av hvorvidt selskapene oppfyller sin hensikt

Omdømme - eierskap Omgivelsene bedømmer og gir innhold til eierskapet hvis kommunen ikke gjør det Effektivitet, deltakelse og gjennomsiktighet er nøkkelfaktorer for hvordan politisk styring og kontroll med selskapene kan skje Kommunens eierskap må være: –forutsigbart –åpent og tydelig for våre omgivelser –del av vårt lokaldemokrati Politikerne bør framstår som aktive eiere med et bevisst og reflektert forhold til kommunens eierinteresser

Agenda Formål med kommunalt eierskap og valg av selskapsform Rolle- og ansvarsdeling Aktive eiere og eierskapsstrategi Kontroll og tilsyn med kommunalt eide selskap

Kontrollutvalgets rolle, jfr kommuneloven § 77 nr 5: ”Kontrollutvalget skal påse at det føres kontroll med forvaltningen av kommunens eller fylkeskommunens interesser i selskaper m.m.”

Kontrollutvalgsforskriften §§ 13 og 14 Selskapskontroll § 13: Kontrollutvalget skal føre kontroll med forvaltning av kommunens/fylkeskommunens interesser i selskaper. Kontrollutvalget skal utarbeide en plan for gjennomføring av selskapskontroll minst en gang i valgperioden.. Planen skal vedtas av kontrollutvalget/fylkestinget. Kontrollutvalget avgjør selv hvem som på deres vegne skal gjennomføre selskapskontroll. Eierskapskontroll § 14: Kontrollutvalget skal påse at det gjennomføres kontroll med forvaltningen av eierinteressene i de selskaper som er omfattet av slik kontroll, herunder å kontrollere om den som utøver kommunens eller fylkeskommunens eierinteresser i selskaper gjør dette i samsvar med kommunestyrets/fylkestingets vedtak og forutsetninger (eierskapskontroll). Selskapskontrollen kan også omfatte forvaltningsrevisjon, jf. forskrift om revisjon i kommuner og fylkeskommuner kap. 3.

Anbefalinger: Husk: Mistanke om dobbeltroller er uheldig både for eier og selskap Utarbeid eiermelding – innarbeid som prosess Styr selskapene gjennom de operative eierorganene Velg styremedlemmer ut fra kompetanse Bruk valgkomitè – utarbeid retningslinjer for denne Takk for meg! Vibeke Resch-Knudsen Tlf ISBN