Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen 25.9.13 Dosent Runar Bakken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Advertisements

Roar Bjarne Kvamme1 Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Velkommen til Studieorienteringsdag! : Dine muligheter : Studentene forteller : Pause : Velg ett studiested.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
fagakademiet.no1// v/kompetanserådgiver Johan Peter Øren Samhandlingsreform og kompetansebehov.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Idrettsfag Musikk, dans, drama. VALG AV MATEMATIKKVARIANT  matematikk 1T  matematikk 1P.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Denne informasjonen gjelder for
JOBCAF’E
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Undervisnings- og vurderingsformer
Eilert Sundt videregående skole
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Studieveien.
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Informasjon om eksamen
Tverrfaglig uke for LUT
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Utvekslingsår i utlandet
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Voksenes læring i Valdres
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Formål og vurdering i høyere utdanning
Den matematiske samtalen
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Nye tider – nye utfordringer
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 3 – Intensiv opplæring
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken

Høgskolen i Telemark – en «Y-vei- høgskole» Y-vei med ulikt innhold: Fra fagbrev og avkortet ingeniør – til kvalifisering av ufaglærte i kommunal sektor etter realkompetansevurdering

Evaluering av realkompetansevurderte vernepleiere ; 100 % vellykket Vi arbeider for tilsvarende modell innenfor sykepleierutdanning I rekrutteringsarbeidet satses det på ansatte i kommunal sektor uten formell utdanning – dvs. ca. 30 prosent av ansatte Vi gjennomførte en studie knyttet til disse 30 % ansatte uten formell utdanning…

Hovedfunn Hva ville du gjort dersom det ble bestemt at du skulle ha formell utdanning innen 2015

Hva ville du gjort dersom det ble bestemt at du skulle ha formell utdanning innen 2015 Krysset med foreldrenes utdanning, yrkesbakgrunn

Arbeidsplassbasert utdanning Hvis du skulle valgt utdanning, hvilke alternativer?

Arbeidsrelatert utdanning i forhold til fars og mors utdanning

Realkompetansevurdering av ansatte uten formell utdanning til vernepleierutdanning – 2009 satset Porsgrunn og Skien kommune på kompetanseheving for 19 av sine ansatte uten formell utdanning og uten studiekompetanse – Realkompetansevurdering – ikke avkortet utdanning

mfun Forutsetning for opptak: – Anbefalt av arbeidsgiver – Egen skriftlig begrunnelse for hvordan gjennomføre utdanningen på 4 år deltid – Norskoppgave; – kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig – Matematikk; grunnlag for medikamentregning – Samfunnsfag – velferdsstatens organisering og profesjonene funksjon

Engelskoppgave – forstå og gjengi engelsk fagtekst Konklusjon:  Modellen sikrer studenter en reell studiekompetanse for bachelor vernepleie.  Modellen sikrer studenter uten generell studiekompetanse muligheter til å forberede seg faglig og mentalt til studiet.

 Modellen sikrer at studenter og lærere blir kjent med hverandre gjennom gruppeintervju og samtaler  Modellen sikrer at studentene forblir i studiet.  Modellen har bidratt til at studieprestasjonene er jevnt fordelt mellom D-C-B - altså fordelt i det øvre sjikt av karakterskalaen.

Arbeidsplassen som studiested: Prosjektet har utviklet en unik kompetanse i å gi arbeidsplassen status som læringsarena; Bacheloroppgaven – kompetansespredning. MAO: 100 % vellykket

Modellen overført til sykepleierutdanning: Påminnelse: ca. 60 % ønsker å bli helsefagarbeider, og 13 % sykepleiere Helsefagarbeiderutdanning: Det er grunn til å spørre om hovedmodellen for fagopplæring evner å tilrettelegge opplæring etter hva den enkelte kan fra før (Meld. St.13 s.9)

Formelle hindringer - sykepleierutdanning: – Rammeplanene – samspillrådet hvor blant annet LO, KS og UNIO er representert – Midlertidig: Ber om «drahjelp» fra f. eks samspillrådet til å få dispensasjon fra rammeplanen og samordna opptak – til lokalt opptak etter modell for vernepleierutdanningen.

Høgskolen i Telemark ønsker å utvide sin «Y-veisprofil» Høgskolen i Telemark ønsker å åpne for at ansatte uten formell kompetanse skal kunne bli sykepleiere (13%) Takk for oppmerksomheten