Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken
Høgskolen i Telemark – en «Y-vei- høgskole» Y-vei med ulikt innhold: Fra fagbrev og avkortet ingeniør – til kvalifisering av ufaglærte i kommunal sektor etter realkompetansevurdering
Evaluering av realkompetansevurderte vernepleiere ; 100 % vellykket Vi arbeider for tilsvarende modell innenfor sykepleierutdanning I rekrutteringsarbeidet satses det på ansatte i kommunal sektor uten formell utdanning – dvs. ca. 30 prosent av ansatte Vi gjennomførte en studie knyttet til disse 30 % ansatte uten formell utdanning…
Hovedfunn Hva ville du gjort dersom det ble bestemt at du skulle ha formell utdanning innen 2015
Hva ville du gjort dersom det ble bestemt at du skulle ha formell utdanning innen 2015 Krysset med foreldrenes utdanning, yrkesbakgrunn
Arbeidsplassbasert utdanning Hvis du skulle valgt utdanning, hvilke alternativer?
Arbeidsrelatert utdanning i forhold til fars og mors utdanning
Realkompetansevurdering av ansatte uten formell utdanning til vernepleierutdanning – 2009 satset Porsgrunn og Skien kommune på kompetanseheving for 19 av sine ansatte uten formell utdanning og uten studiekompetanse – Realkompetansevurdering – ikke avkortet utdanning
mfun Forutsetning for opptak: – Anbefalt av arbeidsgiver – Egen skriftlig begrunnelse for hvordan gjennomføre utdanningen på 4 år deltid – Norskoppgave; – kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig – Matematikk; grunnlag for medikamentregning – Samfunnsfag – velferdsstatens organisering og profesjonene funksjon
Engelskoppgave – forstå og gjengi engelsk fagtekst Konklusjon: Modellen sikrer studenter en reell studiekompetanse for bachelor vernepleie. Modellen sikrer studenter uten generell studiekompetanse muligheter til å forberede seg faglig og mentalt til studiet.
Modellen sikrer at studenter og lærere blir kjent med hverandre gjennom gruppeintervju og samtaler Modellen sikrer at studentene forblir i studiet. Modellen har bidratt til at studieprestasjonene er jevnt fordelt mellom D-C-B - altså fordelt i det øvre sjikt av karakterskalaen.
Arbeidsplassen som studiested: Prosjektet har utviklet en unik kompetanse i å gi arbeidsplassen status som læringsarena; Bacheloroppgaven – kompetansespredning. MAO: 100 % vellykket
Modellen overført til sykepleierutdanning: Påminnelse: ca. 60 % ønsker å bli helsefagarbeider, og 13 % sykepleiere Helsefagarbeiderutdanning: Det er grunn til å spørre om hovedmodellen for fagopplæring evner å tilrettelegge opplæring etter hva den enkelte kan fra før (Meld. St.13 s.9)
Formelle hindringer - sykepleierutdanning: – Rammeplanene – samspillrådet hvor blant annet LO, KS og UNIO er representert – Midlertidig: Ber om «drahjelp» fra f. eks samspillrådet til å få dispensasjon fra rammeplanen og samordna opptak – til lokalt opptak etter modell for vernepleierutdanningen.
Høgskolen i Telemark ønsker å utvide sin «Y-veisprofil» Høgskolen i Telemark ønsker å åpne for at ansatte uten formell kompetanse skal kunne bli sykepleiere (13%) Takk for oppmerksomheten