Utredning med Scid 2. Avhengighet av andre mennesker er en naturlig del av det å være et menneske. Motpolen er ikke uavhengighet, men autonomi Patologiske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske utfordringer ved MS
Advertisements

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Øyvind Urnes NAPP Avhengig personlighetsforstyrrelse 1.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
MILJØTERAPI VED DEPRESJON KONSTITUERT AVDELINGSSYKEPLEIER HILDE KJØNIGSEN ALDERSPSYKIATRISK AVDELING, VARDÅSEN, POST B-NORD.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Familieråd En for alle, alle for en
Hvorfor noen velger å forlate
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Nærhet, intimitet og seksualitet
Kapittel 1 Helse og sykdom
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Individuell jobbstøtte (IPS)
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Matematikk på ungdomstrinnet
Livsstilsendring Uke 6.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Seminar, Stiftelsen ALS Norsk Støttegruppe, Park Inn, Gardermoen
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Kapittel 6 Lønn og belønning
Tverrfaglige tema.
Fysisk og psykisk helse
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Livsstilsendring Uke 6.
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Utredning med Scid 2

Avhengighet av andre mennesker er en naturlig del av det å være et menneske. Motpolen er ikke uavhengighet, men autonomi Patologiske former for avhengighet er et utrykk for utrygg tilknytning (engstelig eller ambivalent) Moden avhengighet: relasjonssøkende, også for støtte/gjensidig, åpenhet, sensitiv til andres behov, situasjonsspesifikk avhengig atferd Maladaptiv avhengighet: Omfattende (ikke situasjonsspesifikk), rigiditet/lite fleksibel, manglende gjensidighet

Kjønnsforskjeller: Holdepunkt for at kvinner er overrepresentert ca 2% vs ca1% Menn nekter da avhengighet blir sett på som svakt og umodent Kjønnsbias hos kliniker? Kvinnelidelse? Oppmuntret til lydighet og passivitet? Kultur mer i kollektivistiske kulturer, som Japan og India - som fremmer mer avhengige trekk Folk som har akse 1 lidelser føler seg, naturlig nok, mer avhengige. Lever alene eller er skilt, mer enn en skulle forvente…

Het tidligere ”infantil” eller ”innadekvat”. Litt agorafobisk – forlate hjemmet… Se etter intensiteten i behovene Overrepresentert i kliniske utvalg: høy hjelpesøkeratferd

Historie: DSM 1: Passiv-Avhengighet er en undergruppe av P- A PF, karakterisert ved hjelpesløshet, ubesluttsomhet og klengete atferd DSM 2: P-A personlighet ble rubrisert under ”andre PF”, uten nærmere beskrivelse DSM 3: Definert ved 3 kriterier: Passivitet og manglende uavhengighet, underordning av egne behov og mangel på selvtillit DSM 3 R: Utvidet til 9 kriterier, ”mangel på selvtillit ble fjernet og erstattet med ”sensitivtet for kritikk”…

(Fortsetter).. og inn med kriterier for utrygg tilknytning, som ”frykt for avisning og separasjon” og ”vanskeligheter med å være alene” DSM 4: Få endringer, utover at kriteriet ”sensitivitet for kritikk” ble tatt ut igjen, fordi det ble funnet å kjennetegne mange typer av PF DSM 5: Ute. Dimensjonal modell og Pers-trekk: 1. Separasjonsangst, 2. Underkastelse, 3. Engstelse

Nokså likt: Begge deler ”manglende beslutningsevne” og ”evne til å ta ansvar for viktige aspekter ved eget liv uten betydelig støtte fra andre”, ”ettergivenhet og tendens til å strekke seg langt for å oppnå omsorg, samt ”initiativløshet og følelsen av hjelpesløshet og inkompetanse”. Forskjell: ICD 10 legger noe mer vekt på ”passivitet” og ”manglende livskraft”

Definisjon: ”Vedvarende og overdrevent behov for å bli tatt vare på, og som fører til underdanig klengete atferd, og frykt for atskillelse…” Minst 5 kriterier av 8

Spm: Trenger du mange råd og forsikringer fra andre før kan ta dagligdagse avgjørelser? Eksempler? Årsak: Har vansker med å ta dagligdagse avgjørelser, så sant vedkommende ikke mottar en mengde råd og forsikringer fra andre.

Spm: Er du avhengig av andre msk for å klare deg på viktige områder i livet ditt. For eksempel økonomi, barneoppdragelse og boforhold? Gi meg eksempler på at mer enn alminnelige råd Årsak: Trenger andre til å ta ansvaret for de fleste vesentlige områder av livet.

Spm: er det vanskelig for deg å vise at du er uenig med andre, selv når du mener de tar feil? Gi meg noen eks på at du har gjort det, hva redd skal skje hvis uenig? Årsak: Vansker med å gi uttrykk for uenighet med andre av frykt for å miste støtte eller aksept.

Spm: Er det vanskelig for deg å begynne med noe eller arbeide med oppg når ingen er der for å hjelpe deg? Gi meg noen eks. Hvorfor er det slik? Fordi du ikke er sikker på at du kan gjøre det riktig? Årsak: Har vansker med å sette i gang med prosjekter eller gjøre ting på egen hånd. NB: Skal handle om manglende selvtillit når det gjelder egne ”vurderinger” eller ”dyktighet”, heller enn mangel på motivasjon eller energi

Spm: Har du ofte frivillig tilbudt deg å gjøre ting som er ubehagelige? Eks? hva gjorde du? Hvorfor ? Årsak: Går ekstremt langt for å oppnå hjelp og støtte fra andre, enda så langt som til frivillig å gjøre ting som er ubehagelig. NB: Gjelder ”det å bli likt”, ikke andre intensjoner, som f eks. å få en bedre jobb.

Spm: Er det vanligvis ubehagelig å være alene? Gi noen eksempler. Hvorfor er det slik? Årsak: Føler seg uvel og hjelpesløs alene pga en overdreven frykt for ikke å være i stand til å ta vare på seg selv

Spm: Når et forhold tar slutt, trenger du da raskt å finne en annen du kan stole på? Fortell om det. Er det slik de fleste gangene? Årsak: Søker med stor iver etter et nytt forhold for å få omsorg og støtte når et nært forhold tar slutt

Spm: er du svært redd for å bli igjen alene uten noen til å ta vare på deg? Skjer det ofte at du bekymrer deg for dette? Årsak: Er urealistisk opptatt av frykten for å bli forlatt og måtte ta vare på seg selv

Forsvar: Regresjon og unngåelse Forlegging – oppmerksomheten dreies vekk fra pasienten og mot andre ”nære”. Reaksjonsformasjon – sinne mot dominerende andre, kan maskeres som bekymring og underkastelse. Idealisering – jo mer avhengig en føler seg, jo større er fristelsen til å idealisere.

Søker (stadig) oppmerksomhet (for sine plager), forståelse, omsorg og sosial kontakt (ikke like interessert i endring…). Jeg har fått et symptom! Symptomene kommer når det skjærer seg i primære relasjoner. ”The help rejecting complainer hører til her – den trygge erfaringen ved å mislykkes…. Denne holdningen bør utforskes tidlig i terapien Sekundærgevinster ved terapi?

Begge deler lav selvfølelse og sensitivitet for kritikk, men de reagerer forskjellig. De avhengige reagerer med ettergivenhet, de unnvikende trekker seg/unngår relasjoner av frykt for avvisning Når unnvikende er alene føler de seg ”frie”, når de avhengige er alene føler de at de ikke mestrer livet

Unnvikende handler om overdrevent sjenerthet, føler seg sosialt mislykket og uattraktive avhengig handler om overdrevne avhengighetsbehov.

Begge har vanskene med å være alene - separasjonsangsten, mens de ustabile reagerer med raseri, selvskading, manipulatorisk atferd, vil den avhengige reagere med underkastelse, klamrende atferd og snarlig erstatning av omsorgsfigur De ustabile sliter pga indre tomhet og tap av identitet, mens de avhengige sliter pga forestillingen om hjelpeløshet/inkompetanse (og at ingen er der til å hjelpe dem og gi dem omsorg/støtte).

Essens: Avhengig PF inneholder to dimensjoner (Gude, m.fl., 2006) 1. Dysfunksjonell tilknytning – behov for kjærlighet, fysisk og følelsesmessig nærhet til en tilknytningsperson, og protest mot og frykt for atskillelse fra denne 2. Selvopplevd inkompetanse – lav selvfølelse som skaper avhengighet – behov for råd, bekreftelse, støtte, samt underkastelse

Overbeskyttende foreldre – skaper forestillingen om at en ikke kan overleve uten mektige og beskyttende foreldre/andre. Autoritære foreldre – lærer barnet ”å se utover” for guiding og dirigering, og å underkaste seg andres ønsker Mye (kronisk) syk som barn, altså trengt mye Separasjonsangstlidelse som barn Essens: Ikke fått den selvtilliten på at de kan klare seg alene (stimulert autonomi).

Tidlig psykoanalytisk: oral driftsfiksering Senere ble driftsfokuset tonet ned: En konflikt mellom behovet for nærhet vs. protest mot/frykt for atskillelse fra denne. Utvikling fra symbiotisk til autonom (separasjon og individuasjon) (Mahler 1975 og Winnicot 1965)

Kognitiv teori: Personen har en automatisk tanke om ”mangel på kompetanse” og ”selv- devaluering”. Skjema: ”Jeg er sårbar, svak og hjelpeløs”. Resultat: attribusjon som skaper økt hjelpeløshet og avhengig atferd, som igjen forsterker selvbilde Sosial læringsteori: Passiv/avhengig atferd er belønnet, har blitt belønnet og blir sett av personen som sannsynlig for at vil bli belønnet