Strategiseminaret 2014 11.09.2014 Steinar Holm, Daglig leder IKT Orkidé.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Advertisements

Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
”Grenselaust samarbeid”
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Implementering av nytt ITSM-system
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Evaluering av ”Fritt Fram”
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Verktøy for leverandørkategorisering
USITs Målbilde og prioriteringer
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Målbildet Stab/støtte
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Forsterkningstiltak fosterhjem
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Evaluering Regionrådet
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Strategiseminaret Steinar Holm, Daglig leder IKT Orkidé

 Arbeid med ny strategiplan  Forprosjekt ny organisering  Hvorfor reorganisere  Dagens situasjon  KommIT-benchmark  Styrende prinsipper  Forslag ny organisering  Konsekvenser  Plan for gjennomføring

Gevinstrealisering Standardisering Bruker tilfredshet Samarbeid mellom kommuner Manglende robusthet i drift Krav om digitalisering Kommunereform og forhold til andre regioner

Forprosjektets kartlegging

 Ansvar for drift og sikkerhet vil kreve klarere instruksmyndighet. Stabil drift er svært kritisk, og tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å ivareta kritiske driftsoppgaver i fellespunkt må sikres.  Manglende realisering av gevinster for innførte løsninger i kommunene vil hemme utviklingen og begrense gjennomføringsevnen.  Dagens frivillighetsprinsipp for deltakelse i prosjekter gir en mer kompleks struktur og vil begrense samarbeidsmuligheter og potensial for gevinstrealisering.  Svakheter ved etablert driftsform er knyttet til uavklarte ansvarsforhold  Når det gjelder digitalisering av tjenester viser dagens status at kun et fåtall prosesser oppfyller krav og forventninger.

 Forskjellene kan tolkes på flere måter: ◦ Det er forskjeller mellom kommunene i IKT-effektivitet ◦ Det er forskjeller i hvor stor grad den enkelte kommune velger å satse på IKT-verktøy og digitalisering. ◦ Kommunene har i ulik grad fått rapportert inn alle sine tall i kartleggingsarbeidet.  Sannsynligvis er sannheten en kombinasjon av disse tolkingene.

 Faggrupper drives i tråd med mandat og formål.  20 % stillingsressurs til faggruppeleder oppleves som passe hos de fleste faggruppeledere. Arbeidsmengde varierer veldig ut fra aktivitet i gruppa. Enkelte faggruppeledere (f.eks. Sak/Arkiv) jobber mye mer enn 20 %.  Faggruppene har ulike løsninger for hvordan operativt/utførende arbeid organiseres utenfor møtene. Eksempler på organisering er egne arbeidsutvalg (AU), Driftsteam, ad-hoc tildeling av arbeidsoppgaver eller at faggruppeleder jobber alene.  Det er ulik praksis på møtefrekvens og deltagere. Noen har ekstra, utvidede fagsamlinger. Andre har med flere fra hver kommune etter behov.  Stor tverrfaglighet i enkelte grupper oppfattes både som en utfordring og en styrke.

 Viktige saker løftes og behandles av styret i IKT Orkidé. Dette fungerer tilfredsstillende.  Det er en utbredt oppfatning at kommunene burde ha styrerepresentanter på tilnærmet samme nivå fra egen organisasjon. Med dette menes representanter med nødvendig beslutningsmyndighet, evne til å forankre og gjennomføre vedtak i egen kommune. I dag er det stor variasjon på dette feltet.  En stor utfordring er at det er svært variabel kompetanse/kunnskap og ressurssituasjon i kommunene.  Det eksisterer et behov for samarbeid mellom faggruppene. Slikt samarbeid er i dag lite utbredt, og som regel ad-hoc mellom faggruppeledere.

 Fokus på gevinstrealisering, opplæring og endring i enkeltkommune mangler i de fleste prosjekter. Prosjektene oppleves som fokusert omkring IKT- systemene, og ikke anvendelsen av dem.  Det er svært varierende hvordan faggruppelederne oppfatter at fagsystemforvaltning foregår. Systemforvaltning er ikke formalisert, og det foreligger ingen avtale om hva Driftsteamet skal levere av tjenester.  I enkelte faggrupper opererer faggruppeleder som sentral superbruker/ systemansvarlig. I andre faggrupper har faggruppeleder en større driftsrolle omkring fagsystemet enn det som egentlig er tiltenkt.

Styrker:  Dugnadsånd, engasjement  Takhøyde, faglig samarbeid  Gir stordriftsfordeler  Ser nytten av fagsamarbeid  Robuste og gode fellesløsninger Svakheter:  Samarbeid er tid- og ressurskrevende.  Enkelte tiltak strander pga. konsensusprinsippet. Andre tiltak strander pga. manglende oppfølging av vedtak i enkeltkommuner.  Standardisering og samordning av fagsystemer oppleves som mangelfull. Mange faggruppeledere ønsker seg sterkere grad av standardisering.  Kompetanse og forankring ute i kommunene er en utfordring (jfr. punkt over om styrerepresentant).

 Det er en del ulikheter mellom kommunene  Forskjellene kan tolkes på flere måter: ◦ Det er forskjeller mellom kommunene i IKT-effektivitet ◦ Det er forskjeller i hvor stor grad den enkelte kommune velger å satse på IKT-verktøy og digitalisering. ◦ Kommunene har i ulik grad fått rapportert inn alle sine tall i kartleggingsarbeidet.  Sannsynligvis er sannheten en kombinasjon av disse tolkingene.  Orkidékommunene ligger gjennomsnittlig lavere enn «nasjonalt snitt» på en rekke nøkkeltall.

KS KommIT IKT-kostnads- og modenhetsanalyse

 IKT Orkidés organisasjonsform ser ut til å medføre lave IKT-ledelse- og - administrasjonskostnader.  IKT Orkidé har svak sentral styring og begrenset grad av sentralisering. Dette gir kommunene høy lokal handlefrihet, og gjør det utfordrende å optimalisere tjenestetilbudet.  IKT-samarbeidets kombinasjon av sentrale og lokale løsninger, eksempelvis knyttet til datarom både lokalt og sentralt, ser ut å gå utover helhetsfokus på teknisk arkitektur inkludert infrastruktur og driftsstabilitet.  Frikjøpte ressurser i samarbeidets driftsteam er ikke sentralisert på et felles kontor. Dette gjør det utfordrende å lede personalet og jobbe som et team. Det skaper heller ikke et kompetansemiljø.  Frivillighetsprinsippet for deltakelse i felles prosjekter skaper utfordringer knyttet til standardisering og harmonisering av IKT-tjenester, samt realisering av stordriftsfordeler og gevinster.  Begrenset grad av sentraliserte IKT-tjenester fører til at Surnadal, Sunndal og Kristiansund leverer ulike nivåer på IKT-kvalitet.  Høy grad av lokale løsninger ser ut til å skape høy belastning på IKT-ansatte i de små kommunene. Sunndal påpeker eksempelvis at mange ressurser brukes på brannslokking istedenfor proaktivt og strategisk arbeid.  Felles faggrupper legger til rette for et godt samarbeid rundt IKT på de ulike fagområdene på tvers av kommunene. Gevinstrealisering ute i kommunene ser likevel ut til å fortsatt være en utfordring.

 Øke omfang IKT-driftssamarbeid ◦ Felles brukerstøtte ◦ Felles klienthåndtering ◦ Profesjonalisere tjenester, etablere tjenestenivåer og overvåke disse  Styrke bestillerkompetanse i kommunene  Vurdere grad av lokal handlefrihet og standardisering  Utjevne forskjeller innen digitalisering  Den «perfekte organisering» finnes ikke…

 Mandat § 1: Formålet med IKT ORKidé er å møte felles IKT-utfordringer for deltakerne gjennom innkjøp, implementering og drift av felles løsninger som ivaretar kommunenes IKT-behov, imøtekommer myndighetskrav og gir innbyggerne tilgang til døgnåpne kommunale tjenester.  Telemarksforskning-rapport: «Den jobben som er gjort gjennom IKT ORKidé innebærer at en har tilrettelagt infrastrukturen for å utvide ORKidé til også å bli et utstrakt tjenestesamarbeid, dersom regionen ønsker det.» (…) «Med disse gjennomførte tiltakene ligger det således ingen teknologiske hinder for utvidet samarbeid.»  Ansvar og oppgavefordeling mellom ORKidé og IKT Orkidé for både formelt og uformelt interkommunalt samarbeid må avklares.

 IKT Orkidé skal arbeide for felles standard systemer blant deltakerkommunene, og deltagelse i samarbeid om disse systemene skal ikke lenger være frivillig.

 IKT Orkidé skal i økt grad være en pådriver for digitaliseringsarbeid i kommunene.  Faggruppene i IKT Orkidé må styrkes med kompetanse på gevinstrealisering og endringsarbeid.

 Dagens juridiske organisering (§ 27-samarbeid) beholdes for ledelsen (styringsrollen) og faggruppene (bestillerrollen) i IKT Orkidé.  Interkommunal IKT-drift og brukerstøtte (leverandørrollen) skal organiseres som vertskommunesamarbeid etter kommunelovens § 28 b (administrativt vertskommunesamarbeid).

 Kommunenes styrerepresentanter må være rådmannen eller noen i rådmannens ledergruppe.  Kommunene må styrke egen bestillerkompetanse på IKT-området, og sørge for å beholde nok IKT-ressurser til å ivareta denne.

 En egen, formalisert samarbeidsgruppe for faggruppeledere skal etableres. Dette skal være en arena for å drøfte tverrfaglige problemstillinger, erfaringsutveksling og kompetanseutvikling. I tillegg må det stimuleres til økt samarbeid på tvers av faggrupper generelt.  Faggruppestruktur må henge tett sammen med felles fagsystemer. Det skal eksistere faggrupper på alle områder hvor IKT Orkidé har et felles fagsystem.  Hver kommune skal etablere en intern «Kommunegruppe» for faggrupperepresentanter og styremedlem.

 Det økte aktivitetsnivået for faggruppelederne tilsier en økning i standard frikjøp for denne gruppa med 5 %.

 Felles Servicedesk, med tilhørende ansvar og arbeidsoppgaver for brukerstøtte pr. telefon og epost, skal etableres hos leverandørrollen i vertskommunen.  Felles klientdrift må videreføres og integreres som en del av endret leverandørrolle.  Det må gjøres en vurdering om IKT Orkidé selv skal løse driftsoppgaver omkring felles servere og Fellespunktet.

 Tjenestenivåavtaler (SLA-er) må etableres mellom leverandørrollen og de andre rollene.  Arbeidet i faggruppene skal følges opp tettere av daglig leder.

 IKT-ansatte i leverandørrollen skal være ansatt i vertskommunen og vil frikjøpes til lokalt arbeid i den enkelte kommune.

 En desentral lokalisering anbefales for leverandørrollen. Arbeidssted/oppmøtested for den enkelte IKT-ansatt vil derfor være uendret, selv om arbeidsgiveransvaret flyttes.  § 27-delen av samarbeidet (styringsrollen og bestillerrollen) videreføres som i dag med arbeidsgiveransvar i Sunndal og kontorlokaler på Frei.  Kristiansund kommune skal være vertskommune (etter kommunelovens § 28 b) for leverandørrollen, med kontorlokaler på Frei.  Ny leverandørrolle i vertskommunen må styrkes med ett årsverk til lederstilling.

 «Business as usual», men nye vedtekter og avtaler gjør det mer forpliktende  Standardisering av fagsystemer fortsetter  Sterkere standardisering av IKT-infrastruktur og IKT-arbeidsprosesser  To typer standardiseringsgevinster: ◦ Stordriftsfordeler basert på færre servere, integrasjonsbehov og lisenser, samt innen systemforvaltning. (minst, men enklest å realisere) ◦ Muligheten for annet tjenestesamarbeid (stor, men vanskelig å realisere)

 Lokal vaktordning: Må avtales separat  Brukerstøtte: Ny Servicedesk (SPOC) vil trolig gi en midlertidig nedgang i brukertilfredshet

 Lov om offentlige anskaffelser ◦ Standardisering fagsystemer Hovedregel = Kjøre anskaffelsesprosess Men kan omgås ved bruk av opsjoner ◦ Vertskommune For vertskommunesamarbeid om støttetjenester, er det i dag usikkert om unntaket for horisontalt samarbeid vil kunne komme til anvendelse. Selv om vi ikke kan avvise at unntaket vil kunne benyttes, er det grunn til å være noe forsiktig med å anvende vertskommunemodellen på denne type tjenester. ◦ § 27-samarbeid Samarbeid etter kommuneloven § 27 vil normalt sett opp fylle kravet til kontroll. ◦ Vår konklusjon: Vertskommune kan anvendes ved å ta inn kontorllmekanismer i vedtekter, og fordi styringsrollen er § 27.  Arbeidsmiljøloven (jfr. virksomhetsoverdragelse)

Utvidet saksframlegg bør inneholde:  Invitasjon til kommunene til å delta i omorganiseringen av IKT Orkidé.  Konsekvenser for kommunene dersom de ikke vedtar forslag til ny organisering.  Komplett kostnadsbilde for den enkelte kommune  Forslag til vedtektsendringer og samarbeidsavtale for «nye» IKT Orkidé

Takk for meg