Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Psykiske utfordringer ved MS
Hønefoss politistasjon
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Rolighetsmoen barnehage
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Barns læring, voksnes ansvar!
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Rykkinn skole September 2017
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Velkommen til foreldremøte
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Siste året i barnehagen
Psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1

Alrekstad skole Utadrettet tjeneste Alternative arenaer Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL) Hanne Steen2

3 (Dagskolen, Trondheim)

Tema i dag Foreldre som veiledere Trygghet Inkludering Identitetsbygging Aggresjon Forskjellighet De sårbare barna Vennskap Idrettslag Tips Hvordan påvirker dette barnas læringsmiljø? Hanne Steen4

Foreldrene som veiledere Veilede Forklare Lære bort handlingsalternativ Støtte Hanne Steen5 Planlegge sammen

Roller og forventninger God venn – hvilke egenskaper og ferdigheter har den? God klassevenn/venninne – hvilke egenskaper og ferdigheter? Hvilke egenskaper ønsker du at ditt barn skal utvikle? Hvilke muligheter har du som forelder til å styre og støtte utviklingen? Hanne Steen6

Trygghet Inkludering Identitetsbygging Hanne Steen7

Vi trenger alle noe av det samme, store og små. Vi må oppleve å bli sett, likt, respektert og verdsatt for å ha en god utvikling. «Mennesket er et anerkjennelsessøkende vesen.» (Axel Honnet, tysk professor og filosof, kjent for sin anerkjennelsesteori) Trygghet og annerkjennelse Hanne Steen8

«Anerkjennelse og oppmuntring har ingen kjente negative bivirkninger. Men det kan overdreven oppmerksomhet og ros ha.» «Oppmerksomhetskøen» (bør læres hjemme) (Fra Arne Klyves siste bok, «Sinte, unge, villfarne menn») Hanne Steen9

Bevissthet rundt identitetsbygging Hvem er jeg Hvem er jeg i forhold til andre Hvilke egenskaper blir sett som verdifulle i mitt miljø Det som får fokus blir det mer av Hvordan møter vi ønsket og uønsket atferd hos egne og andres barn Hanne Steen10

Aggresjon – reaktiv og proaktiv Reaktiv aggresjon: Frustrasjon Spontan aggresjon Uttrykk for manglende kontroll Konflikt man ikke vinner Oftest alene med fortvilelsen Oppleves som irrasjonell reaksjon (Liv-Jorunn Byrkjedal-Sørby) Utnyttes som instrument for de Utnyttes som instrument for de proaktivt aggressive for de proaktivt aggressive Hanne Steen11

Proaktiv aggresjon: «Lur» aggresjon Rasjonell Planlagt Spiller på frykt Stimuleres av andres avmakt Bruker andre Tillært Lønner seg Tilhørighet Hanne Steen 12

Sinne er noe annet enn aggresjon! Sinne er en av våre naturlige følelser Frustrasjon Sinne Kognitivt sammenbrudd Aggresjon Liv Jorunnn Byrkjedal- Sørby Hanne Steen13

Reaktiv som slår bunnløs fortvilelse Proaktiv som slår belønning, er i lystsenteret i hjernen, status Vi må veilede og hjelpe disse barna ulikt! Begge varianter trenger hjelp! Hanne Steen14

Hanne Steen15

Utfordringer Utenforskap er vondt Vi lar det skje Er det mobbing å ikke komme i bursdag? Er det mobbing å ikke invitere? Vennskap/klassevennskap - nyttig å tenke «kollega» Hanne Steen16

Forskjellighet Skap rom for forskjellighet ved å være rause selv! Hjelp barnet ditt til å lete etter det positive i andre mennesker! Hanne Steen17

Sårbare barn – vår rolle? smilet på butikken invitasjonen vennlige ord ta de i å gjøre noe bra snakk fint om de let etter noe «likanes» se forbi et sint uttrykk Frustrerte barn lever vanskelige liv Hanne Steen18

Vennskap – skal alle være med alle? Hva tilhører de ulike rollene Sosial tilpasning og tilhørighet er viktige suksessfaktorer i et godt liv Vi må ta ansvar for våre medmennesker sammen Venner Klasse- kamerater Hanne Steen19

«Vennskap er en av de viktigste arenaene for læring og utvikling, og en byggeplass for selvfølelse» (Guro Øyestad, fra boken «Voksne skaper vennskap») Snakk hjemme om hvordanværemedhverandre-regler Hanne Steen20

Hanne Steen21

Ulike forståelsesrammer-viktig å diskutere La barna selv finne ut av det med vennskap La de selv velge hvem de skal være med La de lage invitasjoner til de de vil Støtte og veilede barna i forhold til vennskap Være våken og ha fokus på inkludering Lære barna handlingsalternativ for å ivareta seg selv og andre Hanne Steen22

Idrettslagenes betydning for læringsmiljøet på skolen (Av Gro Hovdenakk) Hanne Steen23

Trygghet Inkludering Identitetsbygging Hanne Steen24

Tips Vi må ha det artig med egne og andres barn Lek og glede er trolig undervurdert Vennegrupper, 1. eller 2. trinn Alle med gjennom hele barneskolen, Foreldremøter; enighet om å ha lav terskel for å ringe hverandre Ikke akseptér at noen er utenfor De fleste kan klare små doser av utfordrende barn Når samspillet er vanskelig – vær en støttespiller for de som trenger det Hanne Steen 25

Snakk med barna om hvem de er med og hvordan Velg respektfylt fokus Viktig å snakke om hendelsen og ikke personen Hvis du mistenker at ditt barn ikke har det bra, ta kontakt med skolen! Hvis du mistenker at andres barn ikke har det bra, ta kontakt med skolen/foreldrene! Finn på noen faste årlige aktiviteter for hele klassen med foreldre – gull! Lek og bli kjent! Vesentlig å ha et godt samarbeid med skolen Hanne Steen26

Barna må læres å være rause og inkluderende Takk for oss! Når, hvis ikke nå? Hvem, hvis ikke oss? Hanne Steen27