Barnevernledelse og omdømme OSLO DEN 26.MAI 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Møteplass for etisk refleksjon
Lederutvikling og skreddersøm
Pedagogisk analyse.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Samfunnskunnskap - Makt
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Rolighetsmoen barnehage
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Teambygging og fasilitering
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Stress, utbrenning, mobbing
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Fremtidens spesialsykepleiere
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Hverdagsmakt Etter foredrag/inspirasjon av Stine Marlen Henriksen på SOR-konferansen Innrømmer glatt: dette er ikke noe jeg har sugd av eget bryst.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Institusjonelle omgivelser
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnevernledelse og omdømme OSLO DEN 26.MAI 2016

Hva har jeg en plan om å gjøre den neste timen  Hvem er jeg – og hvorfor er jeg her  Hva er omdømme til barnevernet og hvorfor er håndteringen av omdømme utfordrende?  Hvem er vi og hva står vi for – organisasjonsidentiteten  Engasjement i barnevernets misjon  Forståelse av barnevernets utfordringer – Sentrale utredninger og 200 fortellinger  Legitimiteten  Så hvordan bygger vi institusjonen barnevernet videre

Omdømmehåndtering Ideen bak omdømmehåndtering er at en organisasjon alltid skal være seg bevisst sine omgivelsers oppfatninger omkring egen virksomhet og aktivt søke å påvirke disse oppfatningene. (Fombrun 1996)

Omdømmeoppskriften (Brønn og Ihlen 2008) Finne ut hvem man er, etablere en organisasjonsidentitet Formidle til omgivelsene hvem man ønsker å være Klarlegge image Måle omdømme

Overblikket Organisasjons identitet Image Omdømme

Organisasjonsidentitet De essensielle sidene ved organisasjonen De unike sidene ved organisasjonen som på en fordelaktig måte skiller den fra andre De stabile sidene ved organisasjonen. (Albert & Whetten, 1985)

Så Hvem er vi – og hvem vil vi være? Og Hva gjør vi og hva vil vi gjøre?

Misjon og ambisjon  Barnevernets mandat handler primært om å ivareta vanskeligstilte barn og unges hjelpe- og omsorgsbehov, hindre at de rammes av uverdige og uholdbare oppvekstforhold, og å bidra til at de opplever mestring  Når barnets beste anvendes kun som en rettslig standard kan ambisjonen begrenses til at barnet skal beskyttes.  Når barnets beste anvendes som en utenomrettslig standard inngår normalt all den kjærlighet, omsorg og omtanke som et barn trenger (NOU 2008: 9)  Så hva er barnevernet da ?

Men Så skal misjonen realiseres..

RKBU, NTNU, 2016, STEIN JONNY VALSTAD OG TORILL MOE 10 Noen av de største utfordringene…. For mindre kommuner, er det en stor utfordring å sikre at barneverntjenestene er store nok i antall ansatte at de: a) klarer å unngå inhabilitet, b) bygge opp spisskompetanse, c) ha bredde i tiltak som de kan tilby brukerne Mangel på kapasitet til å løse lovpålagte oppgaver fordi: ◦a) andel bekymringsmelding øker tydelig mer i barneverntjenesten enn i andre tjenester, ◦b) tidsfristene er korte på undersøkelser (3 måneder) og utføres av en eller maksimalt to ansatte, mot team i en del andre tjenester, ◦c) de tøffe arbeidskravene når det gjelder krav til tempo, presisjon og kompleksitet - sammen med lav avlønning, leder til stor turn-over. Mange barneverntjenester sliter med å holde budsjettet. Det skaper frustrasjon og irritasjon hos andre (politikere, kommuneadministrasjon, ledere av andre hjelpetjenester som opplever å måtte betale prisen for overskridelsene.

I tillegg til de strukturelle utfordringene Hjelper egentlig det vi gjør? Usikkerhet. Selv om vi vet mer om hvilke tiltak som gir god effekt, er usikkerhet knyttet til hva som på sikt bidrar til at barnet får en bedre hverdag og hjelp til å mestre livet best mulig Det er så mye som må ordnes med samtidig! Kompleksitet fordi arbeidet gjelder barn og familier med store sammensatte vansker, som ofte er i dyp krise Det er følelsesmessig vanskelig å håndtere presset Belastning ved at det er smertefullt å jobbe tett med barn og familier som har det vondt, og arbeidet kan innebære stort press, trusler og vold

I en slik situasjon Er det behov for kompetent ledelse For å sikre at barnevernstjenesten gjør arbeidet med god kvalitet og samtidig fremstår som en moralsk troverdig institusjon

Barnevernledelse Det er et lederansvar å sikre god internkontroll, som blant annet innebærer å stille krav til og å følge opp saksbehandlernes praksis. Styrket kompetanse om internkontroll og ledelse vil kunne bidra til nødvendige forbedringer i barneverntjenestenes arbeid (Riksrevisjonen 2012: 73). At det er nødvendig å styrke lederkompetansen i barnevernet, blir også påpekt av Fylkesmannen (Prop. 106 L [2012–2013]), Helsetilsynet (2012), Barnevernpanelets rapport (2011) og i varsling fra Norsk barnevernlederorganisasjon til Barne- og likestillingsdepartementet (Riksrevisjonen 2012).

En moralsk troverdig institusjon (Grimen 2009) Bygger på fire kjerne verdier: ◦Sannferdighet ◦Å holde løfter ◦Rettferdighet ◦Solidaritet

Erkjennelse etter 200 «samtaler» Ledere i barnevernet er i stor grad barnevernsarbeidere som blir ledere for sine kollegaer Krevende å gå fra å være fagperson til å være leder, ofte med liten lederstøtte I mangel av et lederspråk leder en med et barnevernspråk Mange innehar begge rollene og møter utfordringen med å veksle mellom disse Barnevernyrket er oftere valgt ut fra ønske om å gi utsatte barn et bedre liv enn det å være en god leder Lederrollen har et stort og spesielt ansvar med rett til å gripe inn i menneskers private sfære Det spesielle ansvaret gir juridiske og eksistensielle føringer for beslutninger som leder må håndtere - og leve med

Og Opplevelsen av Å være Å oppleve seg som Å bli beskyldt for Å ha et ansvar for kvaliteten på arbeidet som gjøres i andre barneverntjenester

Så Noen ganger kan en få lyst til å sitere Mumimammans mor: Hvem skal trøste Knøttet

Det nasjonale studiet i barnevernledelse skal  Gjøre ledere i barnevernet til autoriteter på barnevernets samfunnsoppdrag og gi en økt forståelse av egen lederrolle  Gi kunnskap om ulike perspektiv på ledelse, fagutviklingsstrategi, tjenesteovergripende arbeid og team- og nettverksledelse med tanke på å oppnå robuste ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet

og  Gjøre ledere i barnevernet bedre rustet til å ta krevende beslutninger, utøve god personalledelse og ressursstyring, samt lede tverrfaglige samhandlingsprosesser og samarbeid med barn, unge og familier  Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, drift og utvikling av barnevernfeltet  Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser og hva det innebærer å ivareta barnets beste interesser og rettsprinsippet.

Bygge autoriteten Det politiske arbeidet Styrke barnevernprofesjonsperspektivet Hvordan bruker og hvordan styrker barnevernet sin definisjonsmakt

Politisk lederskap (Tucker 1995) Formuleringen av et problem som krever politisk handling Forslag om en politisk strategi for å løse problemet Mobilisering av støtte for gjennomføring av strategien

Profesjoner trengs Hvor situasjonene er grunnleggende og uavvendelig tvetydige

Profesjoner er nødvendige Der gode målsettinger er i konflikt, der det er flytende og uklart hva som er den beste løsningen på et problem

Portvaktfunksjon En type skjønnsutøvelse er den som foregår når medlemmer av ulike profesjoner opptrer som portvakter i velferdsstaten tar beslutninger om hvem som er berettiget til hva av rettigheter.

Alternativet til målstyrt.. Legitimitet ◦Legitimitet er en generalisert antakelse om at spesielle handlinger er ønskelige og akseptable innenfor et sosialt konstruert system av normer, verdier tro og definisjoner (Suchman, 1995) ◦En ide er legitim når den passer godt til den institusjonelle orden og godt fordelte antakelser i det institusjonelle feltet

Legitimitet som ressurs Organisasjoner forsøker, ofte i konkurranse å legitimitet fra omgivelsene for så å bruke dette i arbeidet med å skape resultater Legitimitet – på samme måte som penger – er en ressurs virksomheter trenger for å operere Enkelte handlinger øker legitimiteten og andre reduserer den Being legitimate ”enables organizations to attract resources necessary for survival” (Hearit, 1995:2)

Sosio-politisk legitimitet Støtte fra myndigheter eller andre mektige organisasjoner Om organisasjonen følger regler og lover som er etablert i samfunnet Brudd fører til tap av legitimitet

Pragmatisk legitimitet Basert på nytteperspektiv eller interesser Effektiv produsent av belønninger Utfører en nyttig funksjon i samfunnet

Normativ legitimitet Når handlingene som utføres ligger innenfor aksepterte normer ◦knyttes til resultat ◦knyttes til arbeidsform eller handlinger ◦bestemte strukturer som er etablert i organisasjonen ◦toppleders karisma

Kognitiv legitimitet Nye ideer er ikke fødte med kognitiv legitimitet, de oppnår den Når nyvinninger virker fornuftig – make sense – for folk gis den kognitiv legitimitet og blir spredt Vi tar ting for gitt, også at organisasjonens handlinger og resultat er legitime Innrammingen og fremstillingen av organisasjonen som ønskelig, riktig og hensiktsmessig innenfor et bredt delt system av normer og verdier

Fra Mange norske barneverntjenester Til Ett norsk barnevern

Ledelsesprosess En lederprosess består av mennesker som blir enige om hvor de vil – sammen, og hvordan de kommer dit Formulering av felles mål og bestemmelse av de aktiviteter som er nødvendige for å sikre måloppfyllelse krever samspill. En forutsetning for at en ledelsesprosess skal kunne etableres og fungere, er at en kan snakke sammen på en måte som sikrer felles målforståelse og enighet om hvilke midler som skal anvendes Denne formen for samtale krever en språkskapingsprosess Ledelse læres gjennom et samspill mellom ledelsesteori og ledelsespraksis

Så derfor Vil omdømme sikres ved at Institusjonen Barnevernet bygges av oss alle i fellesskap!