Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 13 Ledelse som funksjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 13 Ledelse som funksjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 13 Ledelse som funksjon

2 Tema En integrert ledelsesteori Grunnleggende lederroller
Ledelsesutvikling

3

4 En integrert ledelsesteori
Utgangspunkt: Interessentmodellen Ledelse: forhandle med interessenter realisere organisasjonens forpliktelser i forhold til interessentene Erik Johnsen definerer ledelse som et målformulerende, problemløsende og språkskapende samspill ==> tre typer atferd i ledelsesprosessen 1) Målformulerende atferd 2) Problemløsende atferd 3) Språkskapende atferd

5 Målformulerende atferd
Å sette mål er en viktig, men ikke alltid enkel ledelsesoppgave. Vi kan skille mellom ulike typer/kategorier av mål: Driftsmål. Mål knyttet til å ivareta den daglige drift. Tilpasningsmål. Mål knyttet til at en del av omgivelsene alltid vil være i forandring. Utviklingsmål. Mål knyttet til at organisasjonen aktivt vil forsøke å utvikle egen virksomhet for å kunne tilby sine interessenter stadig bedre belønninger.

6 Problemløsende atferd
Problemløsningen styres av de mål som er fastsatt Vi kan skille mellom ulike typer/kategorier av problemløsning: Analyse/syntese. Problemet løses ved at den person som har ansvaret, analyserer problemet og finner frem til et tilfredsstillende alternativ. Samarbeid/interaksjon. Problemet løses gjennom samarbeid eller interaksjon med andre. Søke/lære. Problemet løses ved å prøve seg frem.

7 Språkskapende atferd For at ledelse skal fungere som en samspillsprosess, blir språkdimensjonen viktig - både begrepsforståelsen og prosessen Vi kan skille mellom ulike typer/kategorier av språk: Beslutningsspråk. Dette er språk som blant annet bygger på kvantitative metoder for å ta en beslutning. Atferdsspråk. Dette er språk som er utviklet for å forstå og regulere menneskelig atferd. Systemspråk. Dette er språk som sikter mot en helhetsforståelse for hvordan forskjellige systemer fungerer – enten det er menneskelige eller andre systemer.

8 Tre typer atferd

9 Grunnleggende lederroller
Med utgangspunkt i definisjonen av ledelse, som et målformulerende, problemløsende og språkskapende samspill, kan det utledes 27 lederroller. Med utgangspunkt i mål- og problemløsningsdimensjonene, får vi en modell med 9 ulike lederroller

10 Driftsledelse Roller knyttet til oppnåelse av organisasjonens mål for den daglige driften Tre lederroller: Driftsanalytiker Driftsanalytikeren skal sørge for at beslutningsreglene er adekvate. Hovedoppgaven er å holde seg orientert om utviklingen i hele foretaket. Han/hun skal kontrollere at foretaket følger sine planer og når sine mål. Kollegakonsulent Kollegakonsulenten skal skape et ledelsesmessig nærmiljø gjennom å få gruppeprosessen til å fungere. Fornyer Fornyeren skal sørge for innovasjon i daglig drift.

11 Tilpasningsledelse Roller knyttet til endringsaktiviteter, slik at organisasjonen skal kunne tilpasse seg endringer i omgivelsene Tre lederroller: Tilpasningstaktiker Tilpasningstaktikeren skal sørge for å omfordele ressurser og få folk med på nødvendige tilpasninger. Tilpasningstaktikerens metode er analyse/ syntese Endringskonsulent Endringskonsulenten må arbeide med følelser, holdninger, motivasjon, konfliktbehandling og politiske prosesser. Prosjektleder Endringsarbeid krever nesten uten unntak prosjektgrupper og prosjektorganisering. Prosjektlederen benytter søke-lære-prosesser som metode.

12 Utviklingsledelse Utviklingsledelse er et annet navn for strategisk ledelse, hvor utfordringen er å lede med sikte på å opprettholde og utvikle organisasjonens eksistensgrunnlag Tre lederroller: Utviklingsfilosof Utviklingsfilosofen vil arbeide med å klarlegge “hvem er vi, og hva er vårt eksistensgrunnlag?” Strategikonsulent Strategiskonsulenten vil være opptatt av kommunikasjon med interessentgruppene med tanke på å skape energi. Feltherre Feltherren skal gjennomføre den løpende strategiske utviklingsprosess.

13 Ledelsesutvikling Ledelsesmodellen som er presentert kan danne grunnlag for analyser av ledelseskompetansen i virksomheter. En analyse som senere kan danne grunnlag for en systematisk ledelsesutvikling.


Laste ned ppt "Kapittel 13 Ledelse som funksjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google