Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR 11.06.2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Senter for Velferdsteknologi
Trygghet Respekt Kvalitet
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Regional HR handlingsplan for perioden
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Nytt østfoldsykehus.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Orientering fra forprosjekt Pasientbehandling og Samhandling
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Samhandling – status - utfordringer Hvordan skal vi innrette samhandlingen for at befolkningen skal oppleve en god og sammenhengende helsetjeneste ? (strategi.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samordning av IKT i spesialisthelsetjenesten v/Administrerende direktør i Nasjonal IKT HF, Gisle Fauskanger INFOBRUK-KURS 2016.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
IKT Handlingsplan Versjon 0.9.
HMN Orientering om HMN LAB
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR

TrygghetRespektKvalitet

Historisk 3

Utfordringer og trender 4 SSB – Helsefagarbeider i sektoren i dag – i underskudd i 2035 Kunnskapsmengden dobles hvert annet år Pasientens forventninger og behov for medvirkning øker Teknologiutvikling

Bakgrunn IKT handlingsplan - Programmer og tiltak 6 Pasientbehandling og Samhandling Klinisk støtte Ressurs og kompetanse (Virksomhetsstyring) Teknologi og infrastruktur Nytt EPJ/PAS Pasientforløpsarbeid Kompetanseløft kliniske system Samhandlingstiltak (meldingsløftet) Klinisk arbeidsflate Strukturert pasientjournal som basis for datagrunnlag for forskning IKT-støtte forskning Kompetanse-oversikt Integrere aktivitets- planlegging og ressursstyring Virksomhets- og risikostyring Kvalitetsprosessystem Ny LAB-løsning Medikament- forsyning Lagring og presentasjon medisinske bilder Infrastrukturløft Identitets- og tilgangsstyring Teknologiplan HMN Samordne prioritering av MTU og IKT Logistikk og økonomi Nytt logistikk og økonomisystem Virksomhetsarkitektur

Styring 7 Lokale mottaksprosjekter Styringsgruppe eHelse Programkontor Regionale Programstyrer Pasientbehandlin g og samhandling Klinisk støtte Ressurs og kompetanse (Virksomhetsstyring) Teknologi og infrastruktur Logistikk og økonomi Programleder Prosjektleder Adm dir HF Adm dir. RHF Styret RHF Styret HF Lokal styringsgruppe

Produkt fra forprosjekt Hva skal vi få til - Visjon og mål Hvordan skal vi komme dit - Planer 8

9

Skisse til faseplan for Pasientbehandling og Samhandling inkl nytt PAS/EPJ 10

Primærlege Samarbeid og prosesser på tvers PrimærlegeSpesialitet ISpesialitet IIKommune Standardiserte forløp Pasientforløp B Pasientforløp C D D

12 Innbyggersentrisk prosessmodell Midt Norge

Et felles prosjekt for primærleger, kommuner, helseforetak for felles IKT-løsning vil utgjøre en konkret forskjell for innbyggere og helsepersonell: Innbyggerne involveres, innbyggernes egne ressurser tas i bruk, innbygger får tilgang til journalen og overvåker egen helse Nivåene deler informasjon og planer for utredning og behandling, dermed kan pasienten oppleve at helsevesenet henger sammen og at alle aktører i helsevesenet ser helheten rundt pasienten Formidling av kunnskap skjer gjennom beslutningsstøtte og standardiserte pasientforløp(en ny måte å formidle kunnskap til helsepersonell i alle ledd) Beslutningsstøtte skjer ut fra forhåndsplanlagte pasientforløp og gir forutsigbarhet og kvalitet for pasienter og helsepersonell Beslutningsstøtte vil effektivisere dokumentasjonsprosesser, dermed helsepersonells bruk av tid Strukturert journal gjør forskning mer effektiv, og medisinske metoder kan raskere forbedres Alle nivåer får teknisk plattform som kan koble til og lagre data fra velferdsteknologi på en omforent måte Nytt sykehus i Møre og Romsdal bygges med ny IKT, ikke gammel – dette har betydning for planlegging og realisering 13

Tilnærming 14 Visjon Nivå 1 MålNivå 2 Mål Tiltak/krav Teknologi og atferds endring Innbygger perspektivet Kunnskaps perspektivet Visjonært Mål-bilde

Helhetlige pasientforløp trenger helhetlig IKT - støtte Redusert egenmestring Egenmestring Pasientens egenomsorg Primærhelsetjeneste Spesialisthelsetjenester InnbyggerPasientInnbygger

Sykehus / Helseforetak Avtale- spesialister Kommune Fastlege- ordning Kommune Helse- stasjoner Sykehjem Hjemme Kommune Sosialtjenester Skole Barnevern

Sykehus / Helseforetak Avtale- spesialister Kommune Fastlege- ordning Kommune Helse- stasjoner Sykehjem Hjemme Kommune Sosialtjenester Skole Barnevern

Framtidens helsetjeneste Nytt sykehus i HMR Regional utviklingsplan Ny EPJ / PAS Nasjonal helse- og sykehusplan Framtidas helsetjeneste

Framtidens helsetjeneste Nytt sykehus i M&R Regional utviklingsplan Ny EPJ/PAS Nasjonal helse- og sykehusplan

Vi lærer av andre Prosjekter og løsninger Flere tilsvarende prosjekter gjennomført Internasjonalt Danmark og Finland gjennomfører prosjekter med relativt likt utgangspunkt som oss Flere aktuelle løsninger med ulike filosofier og konsepter – som igjen har sine styrker og svakheter Trender og mål Pasientmedvirkning og involvering Strukturert journal og klinisk beslutningsstøtte Overvåkning og oppfølging av innbyggernes helsetilstand (Forebygging) Gevinster Pasientsikkerhet og behandlingskvalitet Sammenhengende helsetjeneste Effektivitet Viktige læringspunkter Dette er ikke bare et IKT prosjekter, men organisasjonsutvikling Trenger støtte til innføring for å redusere produksjonstap Ha en klar og tydelig visjon før anskaffelse Betydelige gevinster med helhetlige løsninger for hele helsetjenesten Bedre pasientsikkerhet og kvalitet kommer gjennom helhetlig tilnærming Ledelsesforankring Omfattende standardiseringsarbeid

Risiko Manglende lederforankring og forståelse Motstand mot endring Manglende kapasitet og kompetanse i prosjektorganisasjonen. Feil valg av IKT – løsning Manglende standardisering av prosesser For mange og ukoordinerte endringsaktiviteter i HMN Manglende evne til å jobbe på tvers av avdelinger, HF og nivå Tilstrekkelig endring av lovverk Nasjonale prosjekter og føringer går i annen retning Manglende styringsmodell som omfatter spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten 21

RISIKO 22

Et felles prosjekt for primærleger, kommuner, helseforetak for felles IKT-løsning vil utgjøre en konkret forskjell for innbyggere og helsepersonell: Innbyggerne involveres, innbyggernes egne ressurser tas i bruk, innbygger får tilgang til journalen og overvåker egen helse Nivåene deler informasjon og planer for utredning og behandling, dermed kan pasienten oppleve at helsevesenet henger sammen og at alle aktører i helsevesenet ser helheten rundt pasienten Formidling av kunnskap skjer gjennom beslutningsstøtte og standardiserte pasientforløp(en ny måte å formidle kunnskap til helsepersonell i alle ledd) Beslutningsstøtte skjer ut fra forhåndsplanlagte pasientforløp og gir forutsigbarhet og kvalitet for pasienter og helsepersonell Beslutningsstøtte vil effektivisere dokumentasjonsprosesser, dermed helsepersonells bruk av tid Strukturert journal gjør forskning mer effektiv, og medisinske metoder kan raskere forbedres Alle nivåer får teknisk plattform som kan koble til og lagre data fra velferdsteknologi på en omforent måte Nytt sykehus i Møre og Romsdal bygges med ny IKT, ikke gammel – dette har betydning for planlegging og realisering 23

TrygghetRespektKvalitet