Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen 19.09.20161.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. oktober 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Nav veileder i videregående skole
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Brukerveiledninger her:
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Eilert Sundt videregående skole
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Rådgiversamling 2. november 2016
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Fellesmøte Fellesmøte.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Premiering.
NAV-veiledere i vid. skole
Foreldreundersøkelsen 2018
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Den matematiske samtalen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Status lærlingordning
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Systematisk arbeid med motivasjon
NY STRUKTUR.
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Orientering HOV 4. juni 2019.
Presentasjon for Sel kommunestyre
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hva skal skje i utv kommende skoleår
Utskrift av presentasjonen:

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen

I vår virksomhetsplanen for 2014 var det fastsatt at det skulle igangsettes arbeidet med skolekonkurranser, - der den langsiktige målsetting er å synliggjøre skolekonkurranser som en egnet metode i undervisningen. 2

Som delmål ble trukket fram at det skulle: 1.Innføres skolekonkurranser som pedagogisk metode og som et virkemiddel for økt gjennomføring og bedre resultater i yrkesfagene. 2.Øke Nordlandselevenes deltakelse i nasjonale og internasjonale yrkeskonkurranser som et middel for å øke statusen til yrkesfagene. 3.Styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv. Øyvind Bøe Dalelv tidl. elev ved Bodø vgs. Verdensmester i London 2011 som ung fagarbeider 3

Samtidig ble vi utfordret av WorldSkills om å delta i et nasjonalt prosjekt om skolekonkurransen. - Og da var vi i gang. Det ble sendt invitasjonsbrev til skolene, Så informasjonsmøte med de aktuelle skoler Men skolene sto ikke i kø for å delta!

Vi stilte med en stor tropp da WorldSkills inviterte til kick off nettverkssamling i Oslo 15. januar i år. Et positivt møte med god deltakelse også fra de tre andre fylkeskommunene / videregående skolene, fra bransjeforeninger og opplæringskontor. Jo, vi satte inne med mer informasjon når vi dro derfra - enn når vi kom.

Om ikke først, så fikk vi etter hvert på plass egen nettside med informasjon om skolekonkurranser. Ved starten så var det 6 skoler som ønsket å delta i prosjektet. Vi ble enig med disse at vi stresset ikke arbeidet for å få med flere skoler. Men så i mai gikk vi ut med ny invitasjon. Da for å sikre større deltakelse til neste år.

I april og mai ble det avholdt skolekonkurranser ved tre skoler i fylket. Det ble konkurrert i totalt 10 fag Ved Polarsirkelen videregående skole hadde de i tillegg konkurranse blant elevene på Vg1 TIP i å bygge Olabil, samt billøp. Om premiering

9

10 I mai inviterte vi på ny de videregående skolene til å engasjere seg i konseptet skolekonkurranser. Heller ikke da ble reaksjonene enorme. Måtte ta tak i enkelte rektorer. Så det som er viktig er å få dette forankret hos skole- ledelsen og at disse deltar i å velge ut koordinator/er.

Torsdag 10. september inviterte vi til oppstartsmøte der både «gamle» og nye skoler deltok. Samlet så var vi 38 deltakere. Målet var å skape en interesse for skolekonkurranser som innebærer at vi i dette skoleåret gjennomfører flere skolemesterskap og fylkesmesterskap.

Hvilke erfaringer er gjort i fylker der skolekonkurranser har blitt en tradisjon Lærelysten øker Konkurranseinstinktet våkner Nivået i klassen heves Motivasjonen øker Større forståelse for kvalitet Ser behovene til bedriftene bedre Ferdigheten øker Interessen for faget øker Tilby bedre elever som arbeidslivet setter pris på. - Men avhengig av engasjerte lærere - Og at noen tar ansvar for prosessen ved skolene 12 Også denne gang var det viktig å trekke fram

De gode spørsmålene - og de vanskelige Når vi er i starten av et nytt konsept så kommer det mange spørsmål, og ikke alle er enkle å svar på. - Finnes det oppgaver, eller må de lages selv? Oppgavebank? - På hvilke nivå skal konkurransene være på? Vg2? Vg2/Vg3? - Hvordan involvere arbeidslivet, partene, opplæringskontorene? - Lokale, regionale – Nord-Norgesmesterskap? - Skal det bli nasjonalt mesterskap spesielt for skolene? - Hva med økonomien. Hvilke støtte kan vi få? - Kan teoretiske prøver være inngangen i starten? - Hvordan organiserer vi oss i fylket? Nasjonalt? Vi ønsker at flere av disse spørsmålene bedre kan belyses i dag.

Så til slutt om organisering

Organisering