SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPRÅK ER KOMMUNIKASJON
Advertisements

– tidlig kommunikasjon
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Månedsevaluering november 2011
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Rolighetsmoen barnehage
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Skriving som kommunikasjon
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Barns læring, voksnes ansvar!
Evaluering av november på Blå avdeling:
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Info om barn og begreper
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Kreativitet.
En god skole for alle elever
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner og ferdigheter

Språk i barnehagen, mye mer enn bare prat.. Språk er ikke bare en teknisk ferdighet som skal læres De daglige samtaler, er et sentralt utgangspunkt Erfare at barnet forstår det der samtales om Stor betydning for følelsesmessig, sosial og intellektuell utvikling Sette ord og begreper på deres undren Dele opplevelser, følelser, ønsker, tanker og meninger Samtale skaper et godt fundament for et språkstimulerende miljø Lek er god trening i sosial kommunikasjon La barna få tid til at fortelle/svare Hva er det vi skal være oppmerksomme på når vi skal skape et språkstimulerende miljø?

Språk i hverdagen Følg barnets interesse Bruk åpne spørsmål Vent på barnets svar Fortolk og udvid, hvad barnet siger Hjælp barnet med at sætte ord på Forklar ord barnet ikke kender i forvejen Relater til noget barnet kender Udnyt de sproglige kompetanser barnet har i forveien Ret ikke barnets fejl direkte La barna leke

Foreldresamarbeid om språk ◦ I hverdagen ◦ Hjemme ◦ Ideer og innspill til et bedre språkmiljø ◦ Les med barna

Det beste med en bok, er ikke de tankene den inneholder, men de tankene den skaper. En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage.