Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Advertisements

OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Innlegg skoleeiermøte i Troms
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Årets norske Leanvirksomhet
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Øvelser med kommunal kriseledelse
Kom nærmere! Sluttrapport fra FoU-prosjektet
Skolebasert kompetanseutvikling
De viktigste resultatene
Samarbeid og medbestemmelse
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
PRAKSISMØTE.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Arbeidskultur i Drammen kommune
Læring på ungdomstrinnet
Årets norske Leanvirksomhet
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Skolebasert kompetanseutvikling
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
1. Innledende påstander om organisasjoner
Årets norske Leanvirksomhet
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Årets norske Leanvirksomhet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Tverrfaglige tema.
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er vi spente!.
En kort innføring til foreldre
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Årets norske Leanvirksomhet
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.

KS BTV` program Styring av utdanning 2010/2011 Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse Målgruppe: Skoleeier, politisk og administrativt Mål: Faglig løft og felles forståelse for hvilke styringsformer og hvilke krefter og faktorer som bidrar til å påvirke den utdanningspolitikken som utformes internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Forskningsbasert kunnskap Fokus på samspill skole/ samfunn og politikk/ administrasjon

5. Februar 2010 Funn i rapporten Kom nærmere 1.Behov for en mer synlig skoleeier 2.Behov for et endret kunnskapsgrunnlag i styringen av skolene 3.Behov for politikere med ambisjoner, engasjement og innsikt 4.Behov for administrativ kompetanse, kapasitet og evne til å transformere 5.Behov for profesjonsutvikling og ansvarliggjøring av skoleledere og lærere > Et kvalitetssystem basert på forventningsbasert ansvarsstyring og ansvarsdialog. Hvordan lykkes som skoleeier

Konklusjon fra «Styring av utdanning»: Vi må holde fokus på elevenes læring.. HELE TIDEN!!!

Elevens læring Foreldrene Lærerne Ledelse Skoleeier PolitikkPolitikere

Hva vil vi? Hvordan vet vi hva som virker? Hypotese: 90 % av elevene kan lære litt mer hver dag enn de gjør i dag.. Skoleeier kan ved sin atferd bidra til å forbedre elevenes læringsresultater: «Excellent teacher»… bidrar mest!Excellent

Læringsmål for eleven…. er det politikk? Skal politikken eller politikeren inn i klasserommet? –Viktig å definere aktørenes handlingsrom. –Viktig å ha definerte mål og dialogmøter for å oppnå konstruktiv dialog, ansvarsbygging og handling mellom aktørene.

5. Februar 2010 Forventninger Ambisjoner Prosesser Resultater Tilpasning Beste praksis Mål Interne forutsetninger Ansvarsdialog i forventningsbasert ansvarsstyring Ansvarsdialogen dreier seg om oppnådde resultater og realistiske mål, og hvilke arbeidsmetoder som vil fungere best på bakgrunn av de interne forutsetningene. Hvordan lykkes som skoleeier

5. Februar 2010 Læringskjeden ”fra klasserom til kommunestyre” Hvordan lykkes som skoleeier

Tid til politikk.. Tid til samhandling.. Nye og flere arenaer for samhandling uten å ta bort noen.. Ønsker vi å bruke tid på skolepolitikk? Ønsker vi å bruke tid på innholdet i skolen? Prioriterer vi å ha skole og utdanning på dagsorden over lang tid i politikken?

Bygg handlings-strukturer! Bygg handlingskapasitet- bygg strukturene slik at dere kan nå målene! Bygg organisasjonen slik at den kan ta opp i seg nye ting; intelligent evalueringssystem Hvordan endre enn kunnskapsorganisasjon? Involvering, forståelse, ansvar, innovasjon..

A. Effektive eiere etablerer «ikke-forhandlbare» mål om elevenes læring og overvåker at disse blir oppfylt 1.Etablerer læringsmål for elevene For kommunen/fylket som helhet For den enkelte skole For elevgrupper 2. Overvåker at målene blir nådd –Om dette ikke skjer blir mål bare noe som finnes i ulike dokument –Passer på at skolen har kontroll på egen kvalitet og utvikling –Uoverensstemmelse mellom mål og faktisk atferd fører til endring av praksis –Medfører også overvåking av at læreratferden i klassene er slik som forutsatt

B. Effektive eiere setter mål på og utvikler et evalueringssystem for pedagogisk kompetanse Setter fokus på lærerkvalitet og pedagogisk kvalitet ’classroom instruction’ ”…a broad but common framework for classroom instructional design and planning that guarantees the consistent use of research-based instructional strategies (min uth) in each school (s. 6-7) Dette fordrer ikke èn pedagogisk modell Men det fordrer full lojalitet fra rektorene (det hjelper ikke at rektor «stikker innom» klasserommet..)rektor Et gjennomgående trekk ved de ti mest effektive skolene studert av OECD (2003) var høyt fokus på å utvikle effektive og kompetente lærere; Flere studier har kvantifisert effekten av lærernes faglige og pedagogiske kompetanse på læringsutbytte 13

5. Februar 2010

Utfordringer med NKVS Kommunikasjon Kultur Kompetanse Kapasitet

Dialog som utgangspunkt Diskusjon kommer fra det greske ordet diskutare som betyr å ”skjære fra hverandre” Debatt kommer fra det greske ordet debattere som betyder ”slå ned” Dialog betyr ”gjennom ordet” der trykket ligger på å skape mening og forståelse

Hva er politikkens vesen – Strategisk politikk eller ombudsrollen.. Kun til refleksjon… Strategen: –Overordnede samfunnsutfordringer –Politikerne trenger analyse/ kunnskap –Løsningsorienterte oppgaver –Gjenvalg? –Med mer (ikke utfyllende) Ombudet: –Utøve partiprogrammet –Verdier, normer –Gjenvalg? –Med mer (ikke utfyllende) Glidende overganger over tid, sak, person… Hvilken rolle har media?