Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Advertisements

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
FYR Ny GIV
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Om å skrive om litterære tekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
som eksamensbesvarelse
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
LNUs landskonferanse i Tromsø 20. mars 2015 Jon Smidt
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Tema Vg1, kap 4.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Forrådt Av Amalie Skram.
Skrivepedagogikk POS som metode
Sensorskolering våren 2015 Norsk hovedmål og norsk sidemål Onsdag 3
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Marte Blikstad-Balas FRA SJANGERFORMALISME TIL SJANGERANARKI?
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
Mål for kurset Informasjon er rundt oss heile tida, – men det er viktig å skilje mellom nyttig og unyttig informasjon. Kunne finne relevante informasjonskjelder.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
EKSAMEN I NORSK 2017 «KOMMUNIKASJON».
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
| Samansette tekstar.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Massemedia.
Tentamensoppgåver i sidemål Vår 2017
Kapittel 7: Ord og bilete
Retorikk og skriving.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Å skrive novelle.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Vurdering i norskfaget
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Omsetjing og vurdering
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Vil du bli språkhjelper?
Å skrive både nynorsk og bokmål
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan tilpasse undervisningen til teksttyper i praksis? Bør vi beholde teksttypebegrepet i framtida?

I klasserommet Lærebøkene: De fleste omtaler både sjangre og teksttyper Vanskelig å løsrive seg helt fra de klassiske sjangerbegrepene Ulike reaksjoner fra elevene Mange begreper å forholde seg til i norskfaget

Konsekvenser i skolehverdagen Viktig med klare oppgaveinstrukser For mange begreper kan skape forvirring Hovedbegrepene: – Informativ – Resonnerende – Reflekterende – Kreativ Er disse intuitivt forståelige for elevene?

Eksamen i vgs 2013 Kortsvaroppgåve Formuler kort bodskapen i den samansette teksten frå Natur og Ungdom. Peik på nokre verkemiddel og den funksjonen dei har i teksten. Kommentar: I svaret ditt skal du skrive om både biletet og teksten og samspelet mellom dei. Du skal svare på ein presis måte og bruke relevant fagspråk.

Eksamen i norsk 2015 Kortsvaroppgåve Skriv ein informativ tekst der du forklarer kvifor den vedlagde teksten er typisk for sagalitteraturen. Bruk konkrete eksempel frå tekstvedlegget. Kommentar: Du skal vise gjennom eksempel at du har kunnskap om form og innhald i norrøn litteratur. Bruk relevant fagspråk.

Eksamen grunnskolen 2014 Oppgåve 1B Kva vil det seie å ha det ein treng? Skriv ein tekst til eit blad eller eit nettmagasin der tittelen skal vere Det gode liv i Noreg. Teksten skal ha som formål å underhalde lesaren. (Tidlegare har du kanskje blitt spurd om å skrive forteljing, novelle, kåseri eller andre meir kreative, sakprega tekstar. Oppgåva opnar opp for fleire typar tekstar. Det viktige er at du svarer på det oppgåva spør om.)

Eksamen grunnskolen 2015 Oppgåve B3 Hausten 2015 er det 125 år sidan Hamsun skreiv romanen Sult. Ved dette høvet skal Hamsuns forlag gi ut ei tekstsamling med tittelen Svolt Forlaget har lyst ut ein skrivekonkurranse og vil publisere dei beste tekstane som kjem inn. Skriv ditt bidrag til konkurransen. Vel sjølv kva slags type tekst du vil skrive, og lag ein tittel som passar til bidraget ditt.

Vurderingsarbeid Skillet mellom resonnerende og informerende Skillet mellom kreativ tekst og saktekst Fordeler ved kreative tekster: Mindre sjangerbundet

Eleven og samfunnet Teksten de skal skrive har et klart formål Samfunnsoppdraget som ligger bak skriveopplæringen: Ludvigsenutvalget legger vekt på det kreative.

Teksttypeundervisning i praksis Opplæring i både sjangre og teksttyper? Saktekster: Artikkelsjangeren åpner både for resonnerende og informative tekster. Fordelen ved teksttyper er det tydelige formålet teksten skal ha. Kreative tekster: Krever mer konkret opplæring – språk, innhold, struktur. Fordel med frihet fra sjangerkrav?

Bør vi beholde teksttypene i framtida?