AKERSHUS FESTNING. Forslag til oppgaver for elevene Utforsk området ved å følge Festningsløypa «Barnas kultursti» - bruk skulpturene! Ta egne bilder og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Historiefaget i skolen
Månedsevaluering Juni I mai og Juni har barna vært på tur til gimle museum. De har kjørt buss, og for noen var det en ny opplevelse. De så mange forskjellige.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Sammensatte tekster.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Ukeplan for 1. trinn Uke september – 02. oktober 2015.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
Fra ”Vindenes hus” Til ”Stella domus”. Den kulturelle skolesekken ► Prosjekt gjennomført av 3. trinn ved Ura skole i Sandnessjøen høsten 2005 ► Kunstner:
Sportsklubben nord Versjon
PRAKTISKE OPPGAVER.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Glede gjennom mestring
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Gang.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Rollespillreglene Før rollespillet begynner får kursdeltakerne som ikke er rollespillere, vite hva de skal følge med på mens rollespillet pågår. Det er.
DESEMBER November Desember
Virkemidler - i reklame.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Oppgave: Leke med rimkortene
Elektronisk løgndetektor
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Kapittel 23 Årstidene.
Sinne Film:
Smerteuttrykk og smertemestring
Periodeplan for februar 2019
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Systematisk arbeid med motivasjon
Base 1 sine kurs på Aks Uke
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Peter og ulven Sergei Prokofiev (1891 – 1953).
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
MEG SELV EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST
Base 2 sine kurs på Aks Uke og 46.
Utskrift av presentasjonen:

AKERSHUS FESTNING

Forslag til oppgaver for elevene Utforsk området ved å følge Festningsløypa «Barnas kultursti» - bruk skulpturene! Ta egne bilder og lag film Hvem satt fengslet på Akershus Festning? Akershus Festning og 2. verdenskrig Middelaldertiden Forslagene er beskrevet i eget infoskriv og dokumentert i denne foilen. Skoler som ønsker omvisning med guide må selv betale dette (kr. 750,- pr. kl.)

Festningsløypa (utforsk på egenhånd) Se pdf-fil med beskrivelser)

Festningsløypa er en historisk vandring i festningens natur, særegne arkitektur og historie gjennom flere århundrer. Med selvguiding-kartet kan du oppleve festningen i ditt eget tempo. Festningsløypa på Akershus består av 31 punkter. 12 av disse er merket med QR-koder. Ved å skanne kodene får du informasjon, lyd, tekst og bilder rett inn på mobiltelefonen. Mer informasjon om Festningsløypa finner du på Besøkssenteret.

BESØKSSENTERET (gratis entre)

Besøkssenteret holder til i det ”lange røde hus” fra 1774 rett ved Karpedammen. Dette er det naturlige startstedet for utforskning av Akershus festning, og medarbeiderne her er til enhver tid oppdatert på festningens kulturelle tilbud og aktiviteter. Besøkssenteret tilbyr spennende utstillinger med tema fra Akershus festnings historie, og gir faste omvisninger gjennom hele året. Ingen kan fortelle historien om Akershus festning som oss. Vi tar deg med ned i et mørkt kanonrom fra 1500-tallet og inn i kruttårnet hvor mestertyven Ole Høiland satt innesperret. Vil du vite hva som skjedde med ham? Visste du at norgeshistoriens største fest noensinne fant sted på Akershus? Det tilbys to ulike temaomvisninger: Akershus festning gjennom 700 år «Følg med oss på en vandring gjennom festningen og hør om byggingen av Akershus, dagliglivet på festningen, kongehyllinger og beleiringer. Vi lover både morsomme, spennende og grusomme glimt fra festningens første 700 år»! Fra mørkestue til enecelle «Vi forteller historier fra over 650 år med fangevirksomhet på Akershus festning. Hør om mestertyven Ole Høiland, rovmorderen Rudolf Fredrik Hansen og opplev de fryktede straffecellene som også ble benyttet under andre verdenskrig». Skoler som ønsker guidet temaomvisning må selv betale avgift for dette. (Kr. 750,- pr klasse) Omvisning kan bestilles på tlf /

Barnas skulptursti - rebus: 1.Tittelen på en av skulpturene sier noe om vennskap. Hvilken skulptur? 2.Skulpturene er laget av ulike materialer. Kan du finne eksempler på minst en skulptur som er laget av: 1.Tre 2.Bronse 3.Granitt 4.Aluminium 3.Hvilken skulptur er formet som en kombinasjon av to dyr? 4.Kan du også finne to andre skulpturer som har dyr som tema? 5.Hvilken av skulpturene har flest farger? 6.Akershus festning nevnes i jurybegrunnelsen for to av skulpturene. Hvilke to skulpturer? 7.I jurybegrunnelsen til en av skulpturene heter det at den symboliserer pomp, prakt og verdighet. Hvilken skulptur er det? 8.Per, Fridtjof og Albert fra Grindbakken skole i Oslo har formgitt en av skulpturene. Hvilken skulptur er det? 9.To av skulpturene består av to deler. Hvilke to skulpturer er det? 10.Hvor mange skulpturer fant du til sammen langs skulpturstien?

BARNAS KULTURSTI Ta med barna og opplev festningsområdet på en ny måte. Ti skulpturer formgitt av barn venter på å bli utforsket. Skulpturstien har blitt til etter at Sparebankstiftelsen DNB utlyste en skulpturkonkurranse for barn og unge våren 2012, i samarbeid med kulturhuset Qulthus, Forsvarsbygg nasjonale festningsverk og SAKK. Nær 1000 bidrag kom inn i form av modeller og tegninger med forklaringer på hvordan barna har sett for seg skulpturene. Ti vinnerbidrag ble kåret høsten Nå har de ti modellene blitt til virkelige skulpturer som stilles ut i form av en skulptursti på Akershus festning. Barna som har laget modellene, har fulgt med på produksjonsprosessen frem til ferdige skulpturer

Her er skulpturene plassert:

Katt Her har vi noe som innbyr til lek og klatring. Det er veldig kult at halen stopper opp linjen i ryggen. Kanskje øynene lyser i natten. Formgiver: Christine Nguyen, Gran skole i Oslo.

Bestevenner Bestevenner er en skulptur med leken form. Det er personer som ser ut som de glad i hverandre, og gir oss umiddelbart en positiv stemning. Formgiver: Emma Sofie Elde Frigaard, Skøyen skole i Oslo.

Putemann Putemann er veldig kul. Man kan sitte ved siden av mannen og se på ham som en venn. På denne benken er man aldri ensom. Formgivere: Jonas, Martin og Mathias ved Sagdalen skole, Skedsmo kommune

Akrobaten Akrobaten er en morsom og kreativ måte å lage en stol på. Kanskje det også er noe mer enn en stol? Den inviterer til lek. Formgivere: Emilie Nergaard og Thea Wisløff ved Grindbakken skole i Oslo.

Fargerik ballbenk Dette er en fargerik velkomst. Morsom for alle aldre. Se for deg bestemor sitte og strikke med barnebarnet ved siden av seg. Den inviterer til å fortelle historier. Formgivere: Hedda, Marthe og Tide, Gamle Fredrikstad.

Gjennom veggen Et flott, monumentalt arbeid. Et uttrykk som kommuniserer med omgivelsene på Akershus festning. Man møter veggen, hindringer på livets vei, men alle finner sin egen retning. Formgivere:Ole Marius, Lukas, André, Niclas og Odin i 5A ved Grindbakken skole, Oslo

Elefantfugl Et deilig, rart og fargerikt objekt. Kombinasjonen mellom det umulige, en elefant og en fugl, fascinerer. Det oppstår noe nytt og spennende. Den ser sørgmodig ut, men er veldig glad i fargene sine. Formgiver: Marius (født 2003) ved Spetalen SFO, Råde kommune

Stickman En spennende form som setter tankene i gang. Vi ser at det er en person, men det er rom til å trekke figuren i mange retninger. En sterk personlighet, likevel todelt i uttrykksformen - en sterk og en svak side. Formgivere: Per Kolstad, Fridtjof Følstad Lund og Albert Jonathan Giverin i 5A ved Grindbakken skole, Oslo.

En hatt Spennende objekt fordi det handler om skala og størrelse. Hatten symboliserer pomp, prakt og verdighet. Dette spiller bra mot Akershus festnings historie. Skulpturen gjør noe stort og viktig om til lek. Formgiver: Jenny i 6. klasse ved Vålerenga skole, Oslo.

Dyrebil - ukjent dyr Skulpturen er umiddelbar og direkte interessant. Noe for de yngste som inviterer til lek. En befriende lekenhet ved det ukjente dyrets detaljer. Skulpturen forholder seg ikke til regler. Den er særegen, leken og fantasifull. Formgivere: Taha og Abdurr Ahman i 5. klasse ved Vålerenga skole, Oslo.

LAG KLASSENS EGEN FILM Læreren/lærerne tar bilder av elevene i uliek settinger på festningen med mobil, og lagrer dem på skolens datamaskin når de kommer tilbake. Åpne programmet moviemaker eller Imovie, og legg bildene på tidslinjen. Se eksempel på