Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Herdis Øyehaug Karlstad, 09

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Herdis Øyehaug Karlstad, 09"— Utskrift av presentasjonen:

1 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Mål Deltakerne skal Forstå hvordan begrepslæringen kan brukes innenfor alle fag og fagområder Herdis Øyehaug Karlstad, 09

2 Begreper til å begripe fagene med
Grunnleggende begrepssystemer (GBS) ligger til grunn for å lære alle fag i skolen. De fleste fag er bygd ut fra ett eller flere GBS, f. eks begrepene tid i historiefaget og plass i geografifaget. Mange symboler går igjen i ulike fag, f. eks ulike farger og former. Alt må ikke læres fra grunnen av, f. eks språklyder i fremmedspråket som er identisk med norsk. Når en har lært å lese, kan en lære ved å lese. Begreper og begrepssystemer som gjentas i ulke fag kan få elevene til å oppleve gjenkjenning og sammenheng (De har språklyder på engelsk også!). Herdis Øyehaug Karlstad, 09

3 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Vi kan lage bokstavformer i gymtimen! Herdis Øyehaug Karlstad, 09

4 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
- og i kunst – og håndverk. Runde former kan brukes til å lage mange ulike figurer. Herdis Øyehaug Karlstad, 09

5 Viktige begreper i norsk
Lyd – språklyd Form Stilling Størrelse Plass Antall Retning + SYMBOL Rekkefølge Forandring Brukes til Tid Kjønn m.fl. Herdis Øyehaug Karlstad, 09

6 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Farge: Finn bokstaver som har samme (lik) farge. Hvilken farge har de? Plass: Finn bokstaven som har plass mellom de to andre bokstavene (plass i midten). Former: Finn bokstavene som er like i at de har bueform. Antall: Hvor mange bokstaver ser du? Kan du finne en bokstav som har fire deler? Norsk: Hva heter bokstaven(e), Hvilken språklyd er bokstaven symbol for? Kan du lese ordet? Herdis Øyehaug Karlstad, 09

7 Da vi begynte med språklydene, skjønte jeg plutselig alt sammen!
Markus, 6 år og fra den dagen begynte han å lese Herdis Øyehaug Karlstad, 09

8 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
GBS i matematikkfaget Antall Bruk Forandring Form Helhet og deler av helhet Mønster Plass Retning Sant/usant Stilling Størrelse Tid Vekt Verdi + SYMBOL Herdis Øyehaug Karlstad, 09

9 Begrepssystemet antall
Ting og fenomener ordnes i grupper og vi finner antallet ved å telle. Antallet symboliseres ved tallord, siffer og tall. Vi kan sammenligne antall. Vi kan forandre antall. Vi kan finne forskjellen mellom antall i grupper. Herdis Øyehaug Karlstad, 09

10 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Natur- og miljøfag M.Nyborg: Viktige prinsipper i opplæringen: Fra det nære til det fjerne Fra det konkrete til det abstrakte Fra det spesielle til det generelle Elevene skal møte det virkelige liv være aktive og utforskende få allsidige erfaringer ved å observere og sanse bruke alle sanser De grunnleggende begrepssystemene brukes til å analysere de fenomener som elevene skal møte og lære. Hvis ordene knyttes til det barna sanser og erfarer, blir ordene meningsfylte. Herdis Øyehaug Karlstad, 09

11 Begreper til å begripe naturen med
Levende/ikke levende Antall Bruk Farge Forandring Lukt Lyd Smak Mønster Overflate Plass Retning Stoff Størrelse Temperatur Tid Kjønn Vekt Verdi Herdis Øyehaug Karlstad, 09

12 Begreper til å begripe naturen med
FARGE FORM MØNSTER PLASS BRUKES TIL VERDI - på stammen - bladene - på trekronen - på bladene på stammen på bladene - vokseplass, utbredelse i Norge - i dag i ”gamle dager” i fremtiden - nytteverdi, - pengeverdi Herdis Øyehaug Karlstad, 09

13 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Vi går på jakt etter vinkelformer i naturen! Hva heter bokstaven? Hvor mange deler har den? Hvilken språklyd er den symbol for? Herdis Øyehaug Karlstad, 09

14 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Vi fant, vi fant, vi fant – ei rot! Her har naturen lagd vinkelformer som danner bokstaven Y! Herdis Øyehaug Karlstad, 09

15 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Bruk (funksjon) : - Og y-formen er ypperlig som pølsepinner! Herdis Øyehaug Karlstad, 09

16 DU STORE ALL VERDEN! Et geografiprosjekt i 7. klasse
HELHET/DEL AV HELHET: Navn på verdensdel og land… PLASS: Plass på kloden, beliggenhet, plass i forhold til, grenser til.. FORM: Landenes form, landskapsformer… RETNING: Himmelretning, nord/sør/øst/vest… STØRRELSE: Landenes størrelse i forhold til… ANTALL: Befolkning, antall innbyggere… FARGE: Menneskers hud- og hårfarge, fargesymboler… TID: Menneskenes, landets, dyrenes historie. Tradisjoner før og nå. TEMPERATUR: Klima, vær, årstider… VERDI: Natur-, økonomiske og menneskelige ressurser.. mm. + SYMBOL LIKHETER OG FORSKJELLER Herdis Øyehaug Karlstad, 09

17 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Vi ser på kunst Se på bildet. Hva ser du? Hva tenker du? Hva føler du? Se på hele bildet/ deler av bildet. Hvilke former ser du? Hvilke farger ser du? (Sterke, klare, rene, lyse, mørke, kalde, varme…. farger) Tid (på dagen, stilhistorie, gammelt /nytt…) Stilling (liggende, stående, diagonale, horisontale… linjer) Stoff (olje, vannfarger, tekstil, teknikk…) Bruk (utsmykning, illustrasjon, utstilling…) Verdi (affeksjonsverdi, pengeverdi…) Herdis Øyehaug Karlstad, 09

18 Et tverrfaglig opplegg Fag: Norsk, Kunst og håndverk, samfunnsfag, RLE
Oppgave: 1.Velg ett ord fra hver kolonne/gruppe og lag en tegning (Evt. tegneserie) 2. Fortell om det du har tegnet 3. Skriv en fortelling som passer til tegningen 4. Velg en framføring: Eks.: Mime, rollespill, dramatisering, tablå Mennesker Dyr Egenskaper Følelser Sted Vær Tid - barn gammel dame danser soldat - katt - hest slange due kråke - snill - mystisk modig morsom hyggelig - trist - sint - glad redd fortvilet - skog - fjell hule fjell landevei - varmt - sol - regn storm tåke - i går - for 100 år siden natt - dag Herdis Øyehaug Karlstad, 09


Laste ned ppt "Herdis Øyehaug Karlstad, 09"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google