Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Fra prøving og feiling til
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
«Entusiasme for endring»
Pedagogisk utviklingsarbeid
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Oppsummering av FOU - prosjekt
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Definere og velge hovedmål og delmål
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bruk av data i kvalitetsarbeid
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kompetanse for mangfold
Oppsummering av FOU - prosjekt
Verktøy for å kartlegge holdninger
Ekstern vurdering for kvalitetsutvikling i barnehagen
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Profesjonelle læringsfellesskap
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
4. og 5. Februar 2016 Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Pedagogisk dokumentasjon
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015

Agenda dag Evaluering av prosesser Pedagogisk dokumentasjon Profesjonelt lærende fellesskap Ledelse av det lærende møte/refleksjonsarena Gruppeoppgave - Evaluering av dagens møter Gruppeoppgave – Utvikle struktur for ledelse av et lærende møte/refleksjonsarena Lunsj Gruppeoppgave - Prosess for tiltaksvurdering i det lærende møte Bruken av PULS i prosessarbeidet Oppsummering og veien videre

Siden sist vi møttes: Utvikle tiltak gjennom samskapende prosesser i personalet. Tiltaket settes i verk for å utvikle praksis innenfor valgt utviklingsområde. Legg tiltaket inn i PULS innen 1. november.

Ny drift Kilde: Mostad, Skandsen, Wærness og Lindvig, 2013

Evaluering på vei mot målet Pedagogisk dokumentasjon

HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Forskning/ Teori Praksis teori Modell etter Vibeke Mostad

Innhente informasjon Observasjonsskjemaer Logg Kartleggingsmetoder Praksisfortellinger Analysere informasjonen Å få tak i en mening som ikke Tolke – har handlingene våre effekt i forhold til målet vi ønsker å oppnå Informasjon - Analyse - Tolkning

Hvordan innhentes informasjonen? Observasjonsskjemaer Logg Kartleggingsmetoder Praksisfortellinger INFORMASJON

Analyse dreier seg om å få tak på mening som ikke ligger opp i dagen. En analyse gir ingen endelige svar. Analyse er ikke beskrivelse. Wikipedia ANALYSE

Vi stiller oss spørsmål som: – Hvilken effekt har de nye handlingene våre? Hvordan ser effekten ut? Hvordan høres effekten ? Hvordan kjennes effekten ? Vi stiller spørsmål i analysefasen

I tolkningsfasen benytter dere materialet fra analysen til å sette sammen en helhetlig forståelse for hva dere må justere for å komme til målet. TOLKNING

Vi stiller oss spørsmål som: – Har handlingene våre den ønskede effekten i forhold til vårt mål? – Hva er det som forteller oss at vi er på riktig vei? – Hva må vi justere og gjøre annerledes for å komme til målet? – Har vi erfaringer fra tidligere praksis som kan hjelpe oss videre? – Har vi kunnskap fra teori/forskning som kan hjelpe oss videre? Vi stiller spørsmål i tolkningsfasen

Dokumentasjon: Dokumentasjon av handlinger -hva har vi gjort? DOKUMENTASJON – PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Pedagogisk dokumentasjon: Dokumentasjon av refleksjoner (analyse og tolkning) – hvilken effekt har mine handlinger i forhold til våre felles målsetninger?

Hvilke rutiner har dere for dokumentasjon i barnehagen? Hvilke rutiner har dere for pedagogisk dokumentasjon i barnehagen? Refleksjon..

Distribuert ledelse/ kollektiv ansvarlighet Samarbeid i undersøkelser om læring og innovasjon Utfordrende arbeidsrelasjoner preget av respekt og tillit Fasiliterende ‘arkitektur/ struktur og ritualer/rutiner Eksterne nettverk, og kritiske venner Overvåker prosesser og leter etter bevis på virkning Utvikle overbevisende kjerneformål og felles fokus Viktige dimensjoner i PLF Profesjonelt Lærende Felleskap

1.Fasilitering av lærende møter 2.DUEN 3.IGP – med rekkefremlegg 4.Deltamodellen 5.Pedagogisk sol 6.Åpne spørsmål 7.Kvalitetskjennetegn som verktøy for refleksjon/pedagogisk dokumentasjon Fasiliterende ‘arkitektur/ struktur og ritualer/rutiner FornyeForedle DELTA- modell en Forbed re

Kollektiv refleksjon Samskapende prosesser av mål og tiltak Forskning i egen praksis Samarbeid i undersøkelser om læring og innovasjon

ll+ Overvåker prosesser og leter etter bevis på virkning

LÆRENDE MØTER 1.Alle deltakere er forberedt 2.Lederen starter møtet til tiden (Presis er for sent) 3.Forberedelsen inneholder et åpent spørsmål i forhold til møtets tema. 4. Møteleder sørger for at deltakerne må vente med motforestillinger mot andres ideer. 5.Lederen bruker prosess-strategier som fordeler ordet (rekkeframlegg, trioer og lignende) 6.Ta det positive før det negative; hva vi får til før det vi trenger å forbedre Navn: Stiftelsen IMTEC v/ Tone Guldahl

6.Finne flere mulige handlinger, få opp mange forslag. Prioriter – ikke ”stem”! Sette 1, 2, 3 ved det en prioriterer; da kommer de positive ønskene fram. 7.PÅ ledermøter: Ledelse- og sekretærfunksjon på omgang;– henter ut kraften i folk – kan gjøres på alle nivåer; ett møte sekretær – det neste leder. Navn: Stiftelsen IMTEC v/ Tone Guldahl

PAUSE

GRUPPEOPPGAVE 1 ANALYSE av dagens møter –gå gjennom kriterielisten for et lærende møte. I (5)Ved hjelp av DELTA modellen –noter ned ; -hvilke av kriteriene må vi: Foredle Forbedre Fornye G (3+3+3) Rekkefremlegg – del dine tanker med gruppen: Hva må vi foredle? Hva må vi forbedre? Hva må vi fornye? P (5)Gruppen kommer frem til 3 punkter som blir viktig å prioritere for å utvikle en kultur for lærende møter. 1……………………………………………………………………………………………………………. 2……………………………………………………………………………………………………………. 3…………………………………………………………………………………………………………….

FornyeForedle DELTA- modellen Forbedre …………………………………………………. ………………………………………………… …………………………………………………. ………………………………………………… …………………………………………………. ………………………………………………… …………………………………………………. ANALYSE av dagens møter

OPPSUMMERING

PAUSE

LÆRENDE MØTER 1.Alle deltakere er forberedt 2.Lederen starter møtet til tiden (Presis er for sent) 3.Forberedelsen inneholder et åpent spørsmål i forhold til møtets tema. 4. Møteleder sørger for at deltakerne må vente med motforestillinger mot andres ideer. 5.Lederen bruker prosess-strategier som fordeler ordet (rekkeframlegg, trioer og lignende) 6.Ta det positive før det negative; hva vi får til før det vi trenger å forbedre Navn: Stiftelsen IMTEC v/ Tone Guldahl

6.Finne flere mulige handlinger, få opp mange forslag. Prioriter – ikke ”stem”! Sette 1, 2, 3 ved det en prioriterer; da kommer de positive ønskene fram. 7.PÅ ledermøter: Ledelse- og sekretærfunksjon på omgang;– henter ut kraften i folk – kan gjøres på alle nivåer; ett møte sekretær – det neste leder. Navn: Stiftelsen IMTEC v/ Tone Guldahl

GRUPPEOPPGAVE 2 TA utgangspunkt i kriterielisten for et lærende møte. I (5)Lag et forslag til en struktur /agenda for et lærende møte du skal holde. G (10)Rekkefremlegg – Legg frem ditt forslag for gruppen. P (15)Drøft forslagene –kom frem til en felles struktur som dere vil prøve ut på det neste utviklingsmøtet i barnehagen. Skriv opp gruppens forslag på struktur/agenda – og heng opp ved utgangen på vei til LUNSJ

LUNSJ

GRUPPEOPPGAVE 3 TA utgangspunkt i tiltaksbeskrivelsen dere har utviklet i din barnehage I (5)Lag et forslag til en møteinnkalling for et lærende møte for din avdeling. Målet med møtet er å med å involvere den enkelte ansatte i å reflektere over egen praksis og sammen å vurdere progresjonen på tiltaket. G (10)Rekkefremlegg – Legg frem ditt forslag for gruppen. P (15)Drøft forslagene –Kom frem til noen felles punkter som er viktige for å få til gode prosesser for refleksjoner i personalgruppen.

Profesjonsbygging i framtidens barnehage Som pedagogisk samfunnsinstitusjon må barnehagen være i endring og utvikling. Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer en stadig utvikling av personalets kompetanse. Arbeidsplassen er den viktigste arenaen for kompetanseutvikling for alle ansatte. Kompetansestrategien omfatter 4 tematiske satsingsområder som er forankret i formålet og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Disse er: pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon danning og kulturelt mangfold et godt språkmiljø for alle barn barn med særskilte behov Kompetanse for fremtidens barnehage

Alle ledere: Lede minst 3 lærende møter Pedagogiske ledere: Lede minst 3 møter for tiltaksvurdering sammen med avdelingspersonalet Dokumentere progresjon i PULS barnehage Til neste gang 4 og 5. februar 2016:

Frigjøring av profesjonell kapital - å bygge profesjon sammen Fullan/Hargreaves Social Decisional Human

1.Hvordan har dagens innhold vært matnyttig for arbeidet i barnehagen? 2.Hva har vært bra? 3.Hva kan vi gjøre for å bli bedre?

Litteraturhenvisning: Mostad, Skandsen, Wærness, Lindvig; Entusiasme for endring i barnehagen Gyldendal Akademisk 2013 Hargreaves, Fullan – Professional Capital, Routledge 2012 Om profesjonelt lærende fellesskap – Louise Stoll: Vibeke Mostad Marion Kvellheim