Stabs-seminar – 31.august 2010 ”Et lite stykke TØH-historie” Emeritus Svein Linge Solberg presenterer sin ”selvbibliografiske” beretning:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
ELE3730 Utviklingsøkonomi
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Alfhild - leder Østlandet
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Pedagogisk utviklingsarbeid
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Java sertifisering - testern tester test
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Relevant questions for the Reference Group
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby nr. 31.
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Tips og triks Slide slettes!
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Stabs-seminar – 31.august 2010 ”Et lite stykke TØH-historie” Emeritus Svein Linge Solberg presenterer sin ”selvbibliografiske” beretning:

”Tilbakeblikk på 42 år bak kateteret Om jakten på det optimale undervisningsopplegg”

“History will be kind to me for I intend to write it.”

Skulle bli skolemann – 3. generasjon

NHH –

1962: Ansatt som lektor ved TØG 12.Mai

Reiser til Bergen Etablerer kontakt med NHHK

Allerede høsten 1964 er vi i gang med NHHK`s Kursvirksomhet 16 kurs – 4 år (Nils uteksamineres i 1968)

1967: TØH blir ”født” Oppstart på dagtid med 29 studenter

Viktig etableringsforutsetning: ”En hovedgrunn var at skolen kunne nytte lærere med undervisningspraksis fra TØG. Den innsikt og pedagogisk erfaring disse hadde var gull verd.” ( TØHs 30 årsberetning)

Vi står på

Arbeidsbelastning TØG: 29 timer NHHK: 6 timer (2 fag – 2 kvelder)

1970

Kotlers nye mf.konsept

1977 Besøket som forandret vår hverdag

Spin-off – høsten 1978

Bedriftsøkonomen nr. 4, 1980

Praksisorienterte kurs på TØH (med samarbeidsbedrift og reelle problemer) Ledelse og økonomisk styring (1978 – 2004) Markedsføring II (1982 – 2007) Internasjonal forretningsdrift (1984 – 2002) Markedsføring I ( 2000 – 2004)

STUDENTEN SOM RESSURS (bedriftens utbytte)

” Samarbeidet med TØH har virket veldig motiverende for de av våre ansatte som har vært involvert i opplegget” ”Vi har tatt igjen 5 års lederskap gjennom 5 måneders samarbeid med TØH”

1980 – 1981 NHH vikariat og Falkangers Eurosko

NHH – våren 1981 Jeg prøver ut et praksisorientert undervisningsopplegg. Med ”min egen” bedrift som samarbeidsbedrift (

NHH våren 1981 Nils kjører et caseorientert kurs i markedsundersøkelser

Nils oppsummerer: Lærebokcases vs. Reelle problemer

”Vi kunne fastslå at lærbokcases – uansett hvor gode de er – ikke kan erstatte en ekte virkelighet.

I caseundervisningen får man ikke frem personrelasjonene og den dynamikk som finnes i en bedrifts hverdag.

Kan vi skape undervisningsopplegg med rot i virkelighetens verden, gir det en undervisningssituasjon med mange fordeler.”

Bjarne Bakka, NHH: ”Svein – jeg tror du har en større misjon ved å være med på å forme morgendagens ledere.”

”Det tok sannelig ikke lang tid før du gikk skoene av deg” Min lederkarriere blir kort

Jeg oppsummerer mine e rfaringer (1983)

1985

Febr Deltar på et IBM seminar : ”Strategisk bruk av Informasjonsteknologi”

Jeg følger opp temaet J

1988

1989: Nytt kurs i samarbeid med SINTEF ” Strategi, markedsføring og teknologi” (svenskemodell)

1992

1996

PBL – the problem drives the learning Vi begynner å skrive om våre erfaringer (Linkoping 1995)

Svein: ”Use of Problembased Learning in the Teaching of Marketing” Nils: ”Benefits from PBL in Teaching of Marketing”

Nils og jeg utvikler vår forklaringmodell: TØH – modellen/ The TØH – PBL model

Modellens fokus – samarbeidsbedriftens problemer driver læringsprosessen

Samarbeidsbedriftens rolle – problemleverandør

 Undervisningsmål o Kunnskapsmål o Forståelsesmål o Anvendelsesmål studentene skal kunne analysere praktiske problemsituasjoner og foreslå løsning på definerte problem med basis i relevant teori. o Personlighetsmål

Lærerens rolle – tilrettelegger (Learning Manager)

Studentenes rolle – ansvar for egen læring

Sluttproduktet – studentenes skriftlige rapport. Presentasjon

Eksempel: Samarbeid med IT- bedriften Extend Gr. 5: ”Konkurrentovervåking – en arbeidsmodell for konkurrentanalyse”

And the WINNER is …..

Paper på EDINEB i Bergen 2002

”Goals and Critical Sucess Factors in a Problembased Marketing Course”

2000 – 2004: Eksperimentering med Problem- Basert Læring i storkullundervisning Markedsføring I (2. semester)

Baso - modellen

Kursmodell MA 110

Tema for øvingsoppgaver Visjon, forretningside, styringsmål Bedriftsprofil, markedsorientering Kunden i sentrum – kjøpsatferd Produkt – markedsstrategi Salgs- og kommunikasjonsstrategi Tilgjengelighet

Oppg. 2: Utdypet

Karakterutvikling: andel A + B:

Studentopplevelser MA110 Et friskt pust PBL – opplegget har vært avgjørende for engasjementet mitt i faget Bidratt til økt selvstendighet, kritisk tenkning og gruppesamarbeid

Skriveprosessen har vært viktig lærdom Muligheten til å jobbe med interessant og reelle problemstillinger har vært særdeles utfordrende og lærerikt Får synliggjort at hensikten med å studere er at vi skal kunne ANVENDE, og ikke bare REFERERE teorien

Samarbeidsbedriftens opplevelser (MA110) Lærerikt Spennende Artig Bevisstgjørende Grunnlag for refleksjon Nytt begrepsapparat Studenten som ressurs

” Denne type samhandling mellom undervisnings- institusjon og bedrift gir grunnlag for en ”vinn-vinn-situasjon”.

”For MOT har samarbeidet med TØH og TØH-studentene vært en utmerket arena for profilering av vår organisasjon og for mulig rekruttering av nye medarbeidere.

Studiet av læreboken som brukes på kurset og studentenes øvings- og eksamensbesvarelser har vært viktig input til MOTs faglige bevisstgjøring. Vi har fått et godt verktøy til forbedring av vårt videre arbeid med MOTs strategiske markedsplan.

Bedømt ut fra den høye kvaliteten på studentenes besvarelser virker det helt klart som om studentene har hatt stort faglig utbytte av dette opplegget”

Hva med TØH-modellen og Kvalitetsreformen ?? (Inst.S. nr )

SVARET ER: TØH – modellen er optimalt tilpasset Kvalitetsreformen ”Gjør din plikt og krev din rett”

KVALITETSREFORMEN Stimulere til innsats ved å involvere og engasjere studentene Gi studenten ansvar for egen læring Gi mulighet for dialog mellom student og lærer Jevnlig og tett oppfølging av studentene bl.a. gjennom underveisevaluering Forberede studentene på en fremtidig jobbsituasjon

Mitt eget utbytte Stimulerende kontakt med bedriftsledere og deres ansatte og de andre faglærerne. Kontinuerlig læring – innsikt i ulike bransjer og problemstillinger Kjennskap til de utfordringer som næringslivet står overfor God og stimulerende kontakt med studentene

Glede over å kunne bidra til å hjelpe studentene gjennom ulike former for veiledning Opplevelse av studenten som RESSURS; Tilfredsstillelse over å se hva motiverte studenter er i stand til å prestere når det gjelder å løse praktiske problemer gjennom anvendelse av innlært teori.

The End 2006 – PBL seminar for ansatte ved Høgskolen i HARSTAD

PBL - a little bit tougher

a lot more fun