Den inkluderande barnehagen og skolen -kva må til i praksis? Herlaug Hjelmbrekke Statped.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
KLASSELEDELSE.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Trinn 2 Barnets første leveår.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Tilpasset opplæring AU 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Mangfold og fellesskap
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barns læring, voksnes ansvar!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Pedagogisk tilrettelegging for unge med samansette funksjonsnedsettelsar Steinkjer 11. mars 2015.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Skole- hjem samarbeid.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte
alle barna sin rett til god omsorg
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Møre og Romsdal fylkeskommune – vinnar av arbeidsmiljøprisen 2016
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Den inkluderande barnehagen og skolen -kva må til i praksis? Herlaug Hjelmbrekke Statped

Får vi dette til? På UNESCOs «World conference on special needs education» (1994) vedtok 94 regjeringar og 25 internasjonale organisasjonar «Salamanca-erklæringa»: prinsipp om Inclusive Education og Education for all. Spesielt viktig for å presisere at - alle kan lære - alle har rett til opplæring i eit inkluderande skolemiljø - og at menneske med funksjonsnedsetjingar skal ha like mulegheiter for personlig vekst, deltaking, og utvikling som alle andre.

Salamanca-erklæringa si begrunning for inkluderande opplæring «Ordinære skolar med eit inkluderande perspektiv er mest effektive for å bekjempe diskriminerande haldningar og skape åpne og inkluderande samfunn» Norge skreiv under på Salamanca-erklæringa og tok inkludering som omgrep inn i læreplanen av 1997 (L97)

Altså fleire gode idealar om inkludering – men likevel langt igjen For å nå idealet er mange spesialskolar dei siste 20 åra avvikla Samtidig aukar talet på segregerte variantar av spesialundervisning (Jelstad &Holtermann, 2012, Wendelborg og Tøssebro, 2011)

Erfaringsvideo – Lauvsnes skole

Kva kan vi som fagfolk gjere? Flytte fokuset fra kategorisering av «spesielle» barn til eit fokus på å utvide rammene for deltaking og legge miljøet til rette slik at alle kan delta og oppleve å høyre til i fellsskapet. Eit sosiokulturelt læringsperspektiv med verdiar som mangfald og deltaking i fellesskapet som eit viktig grunnlag for læring og utvikling. «Hvorvidt barn lykkes eller feiler i skolen har mindre sammenheng med lærevansker enn med faktorer som omfatter det å bli akseptert og inkludert» ( Thomas & Loxely, 2007) «Å se hverandre» Thor Sandmel (2014)

Inkludering – noen tema Auke barns deltaking og redusere ekskluderinga fra fellesskapet Utvikle kulturar, strategiar og praksis for å lykkast Ta ansvar for mangfaldet, sjå på det som ei muligheit for å skape eit godt læringsmiljø Sette verdiar om til praktisk handling Sette alle like høgt, fjerne hindringar for leik, læring og deltaking for alle barna Når ein prøver å fjerne hindringar som det enkelte barn er utsatt for, oppdagar ein alle manglane miljøet har for å kunne tilpasse seg mangfaldet

Barnehage og skole er premissleverandørar Inkluderande barnehage og skole er grunnleggande element i eit inkluderande samfunn

Kva må til? Vilje og entusiasme, ei ildsjel i miljøet kan gjere underverker! Men andre må også sette seg i bevegelse, tenke nytt, reflektere over eigne haldningar. Ta ansvar og sette i gang Skoleleiar/barnehagestyrar må delta Foreldresamarbeid er grunnmuren Vilje til å gå nye vegar, åpne nye dører Gjensidig støtte Dynamisk samarbeid

Kva er inkludering? Ulike syn og haldningar… «I klassen min e det 28 eleva, tre av dem er inkludert» Kva med dei 25 andre?

Inkludering – eit anna syn.. Oppbygging av fellesskap - som har eit felles verdigrunnlag - som har god merksemd mot betingelsar for læring, som igjen er nødvendig for å skape utvikling - som ivarertar mangfaldet og ser positivt på det - som handlar om at alle blir sett og verdsatt - som handlar om å verdsette at vi er forskjellige Barnehage og skoleloven: «alle skal inkluderast i eit sosialt og fagleg fellesskap»

Tre hovudområde 1.Skape ein inkluderande kultur 2.Utvikle inkluderande strategiar 3.Utvikle inkluderande praksis

Skape ein inkluderande kultur 1.Bygge opp eit inkluderande fellesskap 2.Etablere inkluderande verdiar Handlar om å skape eit trygt, aksepterande og stimulerande fellesskap gjennom samarbeid. Vise at alle er verdsatt. Formidle dette til alle medarbeidarar, barn, foreldre og samarbeidspartarar. Dei inkluderande prinsippane ein kjem fram til skal vere styrande for alle avgjerder når det gjeld planlegging, drift og pedagogsike prosessar.

Utvikle inkluderande strategiar 1.Utvikle utviklings- og læringsmiljø for alle 2.Legge til rette ut fra eit mangfaldsperspektiv Handlar om å sikre at prinsippet om inkludering er kjernen i arbeidet. Strategiane skal oppmuntre barn og vaksne til deltaking i miljøet. Sette verdiar om til praktisk handling. Sette alle like høgt Fjerne hindringar for leik, læring og deltaking for alle barn Når ein prøver å fjerne hindringar som det enkelte barn er utsatt for, oppdagar ein alle manglane miljøet har for å kunne tilpasse seg mangfaldet

Utvikle inkluderande strategiar forts. Alle overordna retningsliner omfattar strategiar for eit inkluderande miljø. Skape aktivitetar som aukar kompetansen til å støtte og utvikle mangfaldet. Alle former for støtte bindast saman som ei overordna ramme for arbeidet.

Utvikle inkluderande praksis 1.Organisere læringsmiljø og aktivitetar ut fra eit deltakings- og læringsperspektiv 2.Mobilisere ressursar handlar om å sikre utvikling av aktivitetar i kvardagen som reflekterer ein inkluderande kultur og inkluderande strategiar. Aktivitetane speiler mangfaldet Sette verdiar om til praktisk handling, fjerne hindringar for leik, læring og deltaking for alle barn Når ein prøver å fjerne hindringar som det enkelte barn er utsatt for, oppdagar ein alle manglane miljøet har for å kunne tilpasse seg mangfaldet

Utvikle inkluderande praksis forts. Barn blir oppmuntra til å delta og bruke sin kunnskap og erfaringar. Dei vaksne identifiserer tilgjengelege ressursar (materielle og menneskelege), i og utanfor bhg/skole, som kan mobiliserast til støtte for leik, læring og deltaking. Individuell opplæringsplan innafor dei ordinære rammene

Berikingsperspektiv Når individuell variasjon i seg sjøl blir sett på som ein kvalitet både for opplæring, oppleving og personleg utvikling. Berikingsperspektivet inneber at alle menneske vil ha fordelar av at eit samfunn, barnehage eller skole i større grad blir lagt til rette ut i fra dei behova menneske med funksjonshemming har. (Edvard Befring)

Ei mor uttrykte «Hun kommer inger vei hvis hun ikke kan få være sammen med de andre»

Ein trygg base styrker barn til å delta i fellesskapet 22

«Lotte like det når æ gjør sånn»

Lotte sine foreldre måtte kjempe for å få barnehageplass. På grunn av Lotte si funksjonshemming vart det stilt spørsmål ved om ho ville ha utbytte av å gå i barnehagen.

«Skynd dæ Lotte!» Barna sitt bilde av Lotte: få barrierar, barn er tilpasningsdyktige, leiter ikkje etter begrensningar! Lotte sin identitet vart tydelig Fortellingar frå vaksne som stillas Tilrettelegging: «etterhvert syntes vi alt var mulig» (spesialpedagog Gry) For barna: utstyret hennes var ein naturleg del av henne

Kompetanseutvikling (sterk vekt på kommunikasjon og samspill) Universell utforming Nettverksarbeid Beredskapsplan Overgang frå barnehage til skole

Lotte likte å vere med i leiken, ingen stilte spørsmål om Lotte sine mulegheiter for deltaking her. Lotte begynte å smile igjen.

Å vende seg til barnet gjennom gode kjenslemessige opplevingar har betydning for barnet si muligheit til å rette merksemda si mot noe (Jacobsen 1998) Språkmiljøet og kvaliteten på relasjonane var av stor betydning for trivselen og gleden til Lotte. For å lage gode betingelsar for kommunikasjon måtte dei vaksne ta ansvaret for å legge til rette, og sørge for gode rammer.

«Det dialogiske systemet samreguleres av begge parter og utvikling skjer både for partene og systemet de inngår i» (Øvreeide og Hafstad)

Med god tilrettelegging og dei vaksne som modellar utvikla barna gode samspill- ferdigheiter

Emosjonelle uttrykk synes å vere den viktigaste formidlingsformen for barn med multifunksjonshemming. Kognitive funksjonar kan vere betydelig redusert, men følelseslivet er intakt. Emosjonelle uttrykk og uttrykk for tilstandar er ei mulegheit barna kan formidle behov og påvirke omgivnadene på. For oss hjelparar gir dette ei mulegheit til å sjå behov, ta dei på alvor og legge til rette for eit godt liv. (Jacobsen, 2007,Wist, 2007)

I eit godt og inkluderande miljø skal alle yte og nyte

Sjå, hu smile!

«Hainn va ein ressurs for skolen vår»

«Det å legg te rette for n Andreas kom aill de andre elevan te gode og» Klassestyrar Anita (Befring,1997) berikingsperspektiv)

Det gode samarbeidet rundt n`Andreas va ein viktig forutsetning for at kvardagen hans vart god. Det siste året fungert alt så bra. Far Kristian

Våkenhei t - State Omgrepet «State» brukes for å beskrive spontane atferdsmønstre som er stabile over ein tidsperiode, opptrer gjentatte gonger og kan observerast på samme måte hos andre individ. (Andreassen og Grøtland) State 1: Djup, regelmessig søvn State 2: Urolig søvn State 3: Våken, rolig tlstand State 4: Våken aktiv tilstand State 5: Gråt

Karl Jacobsen, 2006 Ei stabiliseing av indre faktorar og ytre tilpasningar påvirker statekontrollen, og som følge av denne stabiliseinga kan barna oftare halde seg i state kor dei kan ta imot informasjon, samle erfaringar og lære.

åpenheit dialog støtteaktivitet deltaking «Andreas ska gå på ein skole som e for alle -vi må ikke tenk at det e `n Andreas som ska inkluderes, men at vi ska ha ein inkluderende skole » Mor til Andreas «Andreas ska gå på ein skole som e for alle -vi må ikke tenk at det e `n Andreas som ska inkluderes, men at vi ska ha ein inkluderende skole » Mor til Andreas

«Ja hvordan det går med inkluderinga er jo avhengig av hvordan miljøet rundt klassen takler det. Medelevene er nok noe av det mest takknemlige å jobbe med kanskje. For unga trur jeg det var en selvfølgelighet, han var nå der fra barnehagen, og dem har jo sett utviklinga på `n Andreas hele vei`n unga. Det er nå mest apparatet rundt…sånn som lærere, foreldre og sånne som dere som har vært inne og sånn, som legger premissene. Det atte dere har huska på at det var åtte elever og ikke en…det trur jeg har hatt mye og si.» Arild, far til medelev

«God morgen-stemning»

Idrettsdag

Tur til utsikten

«Møte dæm eit problem sjer dæm straks sju løysingsmuligheita» Rektor om teamet (spesialpedagog og assistentar) rundt Joakim

 Å legge til rette på barnehagen/skolen - teamet er kjernen ”sentralen” - rektor, deltakande og entusiastisk, gir viktige signal  Kommunen - ass rådmann og barnehagestyrar bygde grunnmur - kommunens samarbeidsteam engasjerte seg - helsesøster,fysioterapeut, lege, PPT det samme  Eksternt samarbeid - Nettverkssamling, Statped, Hab teneste, Frambu, St Olav  Foreldresamarbeid - i bunnen for alt: tett og godt samarbeid, kontinuerleg og med respekt Samarbeid om å legge til rette

Joakim og Martin i engelsktimen

«Dersom vi skal høre dem iblant oss som snakker med annerledes stemme, trenger vi annerledes ører.» (Daryl Koehn)