#6447121 Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Advertisements

1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Tilsyn med stiftelser Seminar - Stiftelsesforeningen – Litteraturhuset, 26. april 2016 Bjarte Urnes, seniorrådgiver Stiftelsestilsynet.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Rekruttering & Utvelgelse av styremedlemmer Mercuri Urval Norge Styreakademiet Bergen 14. november 2006 Øystein W. Løken.
Forenkling med komplikasjoner Revisjonsplikt, unntak og “”tilhørende “ regler 20. mars 2013 Elisabet Ekberg.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Styrets oppgaver og ansvar
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Nytt siden sist Henriette Hillestad Thune juridisk sjef, NIF.
John Alfred Sætre Konkursrådet / SKD
Styrets oppgaver og ansvar
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Erfaringer med bruk av NS 8435
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
Kometen - Nord-Norges forskningsfond
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Universitetslektor Lars Baklund
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Universitetslektor Lars Baklund
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Dag Wiese Schartum, AFIN
Høyesteretts dom mellom BBE og Kjellberg, avsagt 9. desember 2011
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen

# Kgl. res. 5. februar Sammensetning: Leder: Advokat Gudmund Knudsen, Oslo Medlem: Stipendiat Inger Julie Aasland, Oslo Medlem: Professor Aksel Mjøs, Bergen Medlem: Siviløkonom Celie Tveit, Bergen -Referansegruppe på sju medlemmer -Frist: 30. september Opprettelsen av utvalget

# Bakgrunn: Sundvoldenerklæringen: «Styrke den private finansieringen av kulturlivet gjennom for eksempel gaveforsterkningsordninger og bedre tilrettelegging for private fond og stiftelser.« - Prop. 1 S (2014–2015): «Regjeringen legger vekt at regelverket på stiftelsesfeltet i størst mulig grad bidrar til å fremme stiftelsesformen, og vil vurdere om gjeldende regler gir hensiktsmessige rammevilkår for norske stiftelser eller om det er nødvendig å foreta endringer.» 3 Bakgrunn

# I mandatet er det pekt på spesielle spørsmål utvalget skal ta opp: Vurdere om lovens utforming med hensyn til reguleringen av både næringsdrivende og andre stiftelser bør endres Vurdere om lovens utforming i større grad kan bidra til å forenkle etableringen av stiftelser Vurdere om det bør være regnskaps- og revisjonsplikt for alle stiftelser uansett størrelse Vurdere kravet om at alle endringer i vedtektene må godkjennes av Stiftelsestilsynet Vurdere om lovens skille mellom oppretter og den som har avgitt grunnkapitalen, er logisk og om det åpner for omgåelser Vurdere hensiktsmessigheten av dagens regler om meldinger til Stiftelsestilsynet Vurdere om vilkårene for omdanning og avvikling av stiftelser er hensiktsmessige, derunder om det bør innføres bestemmelser om tvangsavvikling av stiftelser 4 Mandat

# Vurdere om det skal åpnes for at andre enn styret kan foreta utdelinger i større alminnelige stiftelser Vurdere kravet til forsvarlig kapitalforvaltning i små stiftelser Vurdere om det er behov for minstekrav til kapital ved både etablering og ved søknad om nedleggelse Vurdere hvorvidt stiftelsesloven skal gjelde for Svalbard Samle og vurdere innkomne innspill til endringer i stiftelsesloven Utvalget kan av eget tiltak ta opp også andre spørsmål 5 Mandat. Fortsettelse

# Kapitalkravet ved opprettelse av en stiftelse. Bør kravet om minste grunnkapital på kroner endres? Bør de være en terskel for opprettelse av en stiftelse? -Krav om at kapitalgrunnlaget skal stå i et rimelig forhold til formålet -Kapitalforvaltningen: Styrets saksbehandling og materielle krav til forvaltningen -Gjeldende lov § 18: «Stiftelsens kapital skal forvaltes på en forsvarlig måte, slik at det til enhver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for å oppnå en tilfredsstillende avkastning for å ivareta stiftelsens formål.» -Bør forsvarlighetskravet presiseres? -Detaljerte plasseringsregler? Mulige alternativer:  Materielle lovregler  Anbefalinger  Styret pålegges å utarbeide egne regler 6 Stiftelsenes kapital

# Utgangspunkt: Gjeldende lov § 30 andre og tredje ledd: «Forvaltningen av stiftelsen hører under styret. Styret skal sørge for at stiftelsens formål ivaretas, og at utdelinger foretas i samsvar med vedtektene.1 Styret skal påse at regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for - betryggende kontroll» -Detaljere lovregler? -Anbefalinger (normer for god CG) -Pålegge styret å utarbeide intern instruks -Bør kravene gjelde både for store og små stiftelser? 7 Kapital. Kapitalforvaltningen og gjennomføringen av formålet

# En felles lov eller to lover: Lovteknisk spørsmål som henger sammen med behovet for særregler - Gjeldende lov: Få særregler - Begrepet «næringsdrivende stiftelser». I praksis kan det være vanskelig å trekke grensen - Definert i loven § 4 annet ledd. En uensartet gruppe - Behovet for særreglene: Særreglene om kapitalspørsmål i loven §§ 22 – 25 i stiftelser som nevnt i loven § 4 annet ledd nr. 1 og 2 Krav til daglig leder i stiftelser som nevnt i loven § 4 annet ledd nr. 1 og 2 og har en grunnkapital på mer enn 3 mill. kroner, loven § 34 Ansatte styrerepresentasjon, loven § 41 og 42 Registrering i Foretaksregisteret, foretaksregisterloven § 2-1 første ledd nr.5 8 Næringsdrivende stiftelser

# Skattefritaket etter skatteloven § 2-32 for stiftelser som «ikke har erverv til formål mv.» - Er det behov for disse eller andre særregler for næringsdrivende stiftelser? - Avhenger av hvilke regler utvalget ellers foreslår, og om disse også passer eller er hensiktsmessig for næringsdrivende stiftelser 9 Næringsdrivende stiftelser. Fortsettelse

# Utgangspunkt. Stiftelsestilsynet har en sentral rolle. En garanti for tilliten til stiftelsesinstituttet - Oppgaver i dag, loven § 7: - a) å føre et stiftelsesregister der alle stiftelser skal være registrert, jf. § 8, - b) å føre tilsyn og kontroll med at forvaltningen av stiftelsene skjer i samsvar med stiftelsens vedtekter og denne lov, - c) å treffe vedtak med hjemmel i denne lov. Kan Stiftelsestilsynets ressurser prioriteres annerledes? -Mulighet for å samordne føringen av stiftelsesregisteret med Brønnøysundregistrene? -Samtidig må kontrollen med det som registreres opprettholdes -Bør tilsynsfunksjonen mer rettes mot enkelttilfeller der det er mistanke om ulovlige eller uforsvarlige forhold enn mot rutineoppgaver, f. eks. i forbindelse med omdanning av administrative vedtektsbestemmelser? 10 Stiftelsestilsynet

# Er lovgrunnlaget godt nok? 11 Stiftelsestilsynet. Fortsettelse

# Bør det fortsatt være regnskaps- og revisjonsplikt for alle stiftelser - En kostnad for stiftelsene som må veies opp mot nytten - Sammenhengen med Stiftelsestilsynets tilsynsoppgave - Forenklet regnskapsplikt? Vurderes av regnskapslovutvalget - Fritak for revisjonsplikt for små stiftelser? Sammenhengen med Stiftelsestilsynets tilsyn 12 Regnskap- og revisjon

# Kryssende hensyn: Grunnleggende stiftelsesrettslig utgangspunkt: Respekten for det formålet oppretteren har satt for stiftelsen. Samtidig må det åpnes for endringer der utviklingen har endret seg på en måte som oppretteren ikke har sett for seg. - Skillet mellom formålsendringer og andre bestemmelser som oppretteren har lagt vesentlig vekt på, og andre bestemmelser. Betydning for vilkårene for omdanning og innholdet av omdanningsvedtaket, loven §§ 46 og 47? - Omdanningsmyndighet. Stiftelsestilsynet eller styret (eventuelt andre som er utpekt i vedtektene)? - Skal Stiftelsestilsynet godkjenne alle omdanningsvedtak? - Vilkårene for omdanning. Videreføring av gjeldende lov § 46? - Innholdet av omdanningsvedtaket. Videreføring av gjeldende lov § 47? 13 Omdanning (vedtektsendringer, sammenslåing, oppheving mv)