Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Melding til Stortinget…
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra N. K. S. omsorgsberedskaps-arbeid N. K. S. dagene 21
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Praksiseksempel fra Lørenskog
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nytt fra opptakskontoret NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN RFF Årskonferanse, Trondheim, 2. – 4. mai 2016.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Fagforbundets SOS-barneby "Sammen gir vi et trygt hjem til barn og unge i Angola, med håp om og mulighet til en ny framtid. For meg er det omtanke, solidaritet.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Skoleeiers styringsdialog
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Hvem stemmer på hvilke partier?
Skolebasert kompetanseutvikling
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:

Formålet er å skape en arena der alle aktører i satsingen møtes for sammen å utvikle en felles plattform for arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling, lærende nettverk og bruk av de pedagogisk nettressursene. Målsetting for 1.samling

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en veiledende avtale for samarbeidet mellom UH-institusjonene og skoleeierne/skolene. Vi anbefaler at innholdselementene i avtalen er tema og utgangspunkt for dialogen i møtene på oppstartsamlingene. Avtalen fokuserer særlig på rolle- og forventningsavklaring mellom avtalepartene. Dialogen i møtene bør også avklare hvilke forberedelser skoleeiere og skoleledere bør gjøre frem til neste møte, tidspunkter/møteplasser for det videre samarbeidet og andre praktiske forhold som er viktige å få avklart før arbeidet videreføres høsten I tillegg bør det legges opp til en dialog om hvordan universitetene og høgskolene innenfor de rammene som er stilt til rådighet, best mulig kan støtte skoleeierne og skolene i det lokale arbeidet med satsingen. Møtet mellom kommuner og UH

Møte mellom kommuner og UH Hvor godt kjenner du til?

Møte mellom kommuner og UH

Plansjene: Bakgrunnsdokument for organisasjonslæring: rammeverk/ungdomstrinnet_bakgrunnsdokument_orga nisasjonslaring_vedlegg_6.pdf Ledelse i skolen: /innhold-og-rammeverk/krav-og-forventninger-til-en- rektor/ 1. samling, pulje 4

2. samling, pulje 4 for skoleeiere og skoleledere september. Deltakere fra Sogn og Fjordane, Rogaland, og Hordaland. Sted: Clarion Hotel, Bergen Airport oktober. Deltaker fra Troms, Nordland, Finnmark, Buskerud og Vestfold. Sted: Clarion Hotel & Congress Oslo Airport oktober. Deltakere fra Hedmark, Oppland, Akershus, Oslo, Telemark og Østfold. Sted: Clarion Hotel & Congress Oslo Airport oktober. Deltakere fra Møre og Romsdal, Aust- Agder, Vest-Agder og Nord-Trøndelag. Sted: Quality Airport Hotel Gardermoen

Formålet med samlingen er… å gi informasjon, faglige innspill og utveksle erfaringer som grunnlag for skoleeierne og skoleledernes fortsatte ledelse av lokalt utviklingsarbeid. Foreløpige innholdselementer: Organisasjonsutvikling og endringsledelse - v/Dag Ingvar Jacobsen, UiA Planer for skoleutvikling – v/Marit Synnevåg Satsingsområdene - v/ de nasjonale sentrene Skoleeierskap – v/? Praksisfortelling - ? v/skoleeier fra pulje 3 Gruppearbeid - ? 2. samling, pulje 4

« Samlingene legges opp som en kombinasjon av forelesning, erfaringsutveksling og arbeidsseminar, der skoleeierne og skolelederne sammen kan planlegge den videre oppfølging av det skolebaserte tiltaket, bl.a. vurdere betingelser og tiltak for å lykkes, samtidig som de har tilgang til god faglig ekspertise. Det er viktig å understreke betydningen av at både skoleledelsen og skoleeier møter sammen på samlingene » Plan for kompetanseutvikling av skoleeiere, skoleledere og utviklingsveiledere i fullskala, Udir Samlingene for skoleeiere og skoleledere

september; Quality Airport Hotell, Gardermoen Hordaland, Hedmark, Finnmark, Troms, Nordland, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, Buskerud, Vestfold, Akershus og Oslo september; Quality Airport Hotell, Gardermoen Sogn og Fjordane, Rogaland, Aust-Agder, Vest-Agder, Oppland, Telemark og Østfold. 2. samling, pulje 4 for ressurslærere

Foreløpige innholdselementer: Helhetlig arbeid med læring, grunnleggende ferdigheter og VFL i klasserom, organisasjoner og nettverk v/Egil Hartberg, HiL Veiledning v/Inger Bergkastet, læringsmiljøteamet i Oslo. Satsingsområdene. Svært mange skoler har valgt mer enn ett satsingsområde, derfor vil det på alle samlinger være faglig påfyll innenfor to satsingsområder. Ressurslærere som skal støtte skoler som kun har valgt ett tema, vil få delta i ett tema i tillegg. Hvordan forberede seg til samlingen – les om satsingsområder, se på ressursene og tenk på dem som verktøy dere skal ha med dere til samlingen. Forbered gjerne spørsmål til de nasjonale sentrene, eller ta med problemstillinger fra egen skole for drøfting. 2. samling, pulje 4

Ungdomstrinn i utvikling NIFU, side 13

Den skolebaserte kompetanseutviklingen skal ledes av rektor. Skoleleder har ansvar for å fremme et arbeidsmiljø preget av en god organisasjonskultur, som kan gi de ansatte et grunnlag for samarbeid og fellesskapsfølelse. Dette innebærer at lederen skal støtte, hjelpe og veilede de ansatte, og de ansatte skal hjelpe hverandre. I Ungdomstrinn i utvikling skal skoleleder etablere gode arenaer for kompetansedeling og erfaringsdeling, både innenfor skolen og på tvers av skoler. Leder skal legge til rette for at lærerne kan utnytte støtte- og veiledningsmateriellet, og skal selv delta i nettverk for erfaringsdeling og kompetanseutvikling. Utdanningsdirektoratet 2013 Ungdomstrinn i utvikling – Skoleleder

Skoleeier skal forankre kompetanseutviklingen i planer og målsettinger for skoleutvikling i kommunen, prioritere satsingsområdene i plan- og utviklingsarbeidet og la dette inngå som et sentralt element i skoleeiers styring, dialog og støttende tiltak rettet mot skolene. Skoleeierne skal bistå i skolenes analyse av nåværende situasjon og behov i utviklingsarbeidet, de skal følge opp og legge til rette for at skolelederne og lærerne har tid til å arbeide med strategien, og de skal selv legge til rette for, og delta i nettverk for kompetansedeling. Skoleeier har et ansvar for samarbeid med UH-sektor, og mange kommuner har et selvstendig ansvar som arbeidsgivere for utviklingsveiledere. Utdanningsdirektoratet 2013 Ungdomstrinn i utvikling – Skoleeier

Takk for oppmerksomheten!