Omar Mekki, IMTEC Telemark Fylkeskommune 26.10.15 Motivasjon, mestring og muligheter Tid for handling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Trenerrollen og motivasjon
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Identitet og meningsskaping i ungdomskulturen Ved førsteamanuensis, dr. polit. Willy Aagre.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Argumenterende tekster
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Effektiv undervisning
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Internasjopnalisering
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Skole- hjem samarbeid.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
IKT for læring Mattias Øhra.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
REalfagskommune!.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
En god skole for alle elever
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Informasjon om fagvalg til Vg2
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Omar Mekki, IMTEC Telemark Fylkeskommune Motivasjon, mestring og muligheter Tid for handling

Omar Mekki, IMTEC Program: Læring for fremtiden Dagens ungdom Nye motivasjonsproblemer i Danmark Nærværsfaktorer Historien om Varg Veum og historien om tre kaniner, ti høns og en gris Til lærerne hilsen elevene Motivasjon, mestring og muligheter Tid for handling

Tre strategier A - Individstrategi B - Organisasjonsstrategi C - Systemstrategi Omar Mekki - November 2010

Systemstrategier Omar Mekki, IMTEC

§ 1-1. Formålet med opplæringa (utdrag) Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast Omar Mekki, IMTEC

”Mennesketypene” Generell del av LK06 er under revisjon

Det arbeidende menneske Det meningssøkende menneske Det samarbeidende menneske Det miljøbevisste menneske Det skapende menneske Det almendannende menneske Det integrerte menneske Omar Mekki, IMTEC Mennesketypene i generelle del av LK06

Omar Mekki, IMTEC

21st Century skills From the three Rs of the 20th to the four Cs of the 21st Century The three Rs: -Reading -wRiting -aRithmetic #.VQW4aksspyQ Omar Mekki, IMTEC

NOU 2015: 8 Fremtidens skole Fornyelse av fag og kompetanser

4 kompetanseområder Fagspesifikk kompetanse i – matematikk, naturfag og teknologi – språk – samfunnsfag og etikkfag – praktiske og estetiske fag Å kunne lære – metakognisjon og selvregulert læring Å kunne kommunisere, samhandle og delta – lese og skrivekompetanse- og muntlig kompetanse – samhandling, deltakelse og demokratisk kompetanse Å kunne utforske og skape – kreativitet og innovasjon – kritisk tenkning og problemløsning

Fire kompetanseområder Dybdelæring og progresjon Byggesteiner i fagene DDDPDFS.pdf Fagfornyelse

Omar Mekki, IMTEC ”PISA 2018 has the potential to be the start of a new phase of international assessment. We can now make much smarter use of techknology in how to test young people, and we need global competence as governments around the world seek to equip young people with the skills for life and employment” Andreas Schleicher (2014), head of the PISA program develop-pisa-2018-student-assessment-21st-century-fra.html PISA 2018

Omar Mekki, IMTEC

Ungdommen i dag ”Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoriteter, har ingen respekt for eldre, prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lengre når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena i kors og terroriserer lærerne.”

Ole Petter Nyhaug, Mer Vett

Hva er viktigst for deg unntatt familie og helse 1.Kontinuerlig læring er viktigst 96 % 2.Være fornøyd med livet 80 % 3.Annerkjennelse fra andre 70% 4.Nyte livet uten bekymring 65%

Ole Petter Nyhaug, Mer Vett

Den ansvarlige og presterende generasjon Hva er de viktigste faktorene som kan hjelpe deg å nå målene dine Selvdisiplin Utdannelse Motivasjon Hva er de viktigste faktorene som kan hindre deg å nå målene dine Meg selv Manglende eget initiativ

Nye motivasjonsproblemer i Danmark: guttene dropper ut og jentene blir stresset !

Tre overordnede forandringer i dansk skole på 2010-tallet Ny test og prestasjonsorientering – særlig blant jentene Endrede kommunikasjons- og læringsformer (”Being alone together”) Økt polarisering mellom ”restgruppen” og ”stressgruppen”

3. Økt polarisering Presterer bra – nesten for mye. Tendens til overmotivasjon. Stress og fare for depresjon og selvskading. Presterer bra – nesten for mye. Tendens til overmotivasjon. Stress og fare for depresjon og selvskading. ”Mellomfolket”: Passer skolen ok, men har også andre interesser. Gruppen blir mindre Har manglende motivasjon for skolen. Har gitt opp. Spill på nett og online livet tar over. Risiko for for dropout, misbruk, marginalisering

Test og prestasjonsorientering Utdannelse skal å ruste unge til at være ‘employable’ Forskyvning fra ‘dannelse‘ til ‘nytte’ – utdannelse blir et samfunnsøkonomisk redskap Hastighet – konkurranse - instrumentalisering Konsekvenser for skolen: Økt fokus på test og prestasjon Mer standardisering Utvikling av ”performancekultur” ”Ranking” og ”benchmarking” Motivasjon for å prestere, være den dyktigste, være den smarteste, osv. (ytre motivasjon)

Polarisering mellem…. Skoletræthed Jeg var kørt fuldstændig skoletræt. Det sidste halve år av gymnasiet gad jeg bare ikke mere. Man skulle virkelig slæbe sig selv til at gå i skole og lave lektier. Der sidste halvdel af 3. g – det hang mig bare ud av halsen. Jeg mistede fuldstændig motivasjonen. Så da jeg blev ferdig med gymnasjet, da tenkte jeg, nu skal jeg have en pause og prøve noget andet. Og så synes jeg måske heller ikke helt, at jeg var klar til at læse videre, selv om det sikkert vil være det bedste. (Eskild, student ) Overpræstation Jeg kan ligge – og det er måske ikke en så sund tankegang – men hvis jeg kommer i seng om aftenen og tænker, Gud, jeg har ikke nået at læse denne her tekst, men jeg har haft tiden til det, så bliver jeg bare virkelig så sur på mig selv, og så kan jeg godt bare rejse mig op og tage teksten, og så sidde til klokken og læse. (…) Jeg ser det sådan lidt, at hvis du går hjem, og du ved, at du har lektier for, og du har to timer, hvor du ikke lager nåe, så har jeg det dårligt, hvis jeg ikke laver mine lektier, fordi jeg havde jo tiden til det. (Sofia, student) Polarisering mellom….

Hvordan kan elevenes motivation og læring styrkes? Diskuter dette med sidemannen Hva skal til for at elevenes motivasjon og læring styrkes?

Motivasionsnivåer Amotivasjon (helt uden engagement – en del gutter) Ekstern motivasjon (alene motiveret af ydre faktorer: mange jenter er alene motivert av fx karakterer og sosjal status ) Introjisert motivasjon (”dårlig samvittighed”) Identifisert motivasjon (man kan se pointen og værdien) Indre motivation = flow / flyt= alene motivert av innholdet i skolen / aktiviteten Flow. Frans Ørsted Andersen 31

Forhold som virker negativt / positivt på indre og identifisert motivasjon Negativt -Ydre mål / ytre belønninger -Trusler / vold / straff -Rituell ros -Rigide deadlines -Summative evalueringer og feedback med vekt på prestasjoner -Svingende og utilregnelig ledelse Positivt -Indre mål / mestring -Valgmuligheter i hverdagen -Reel ros (eller kritikk) -Fleksible deadlines -Formative evalueringer og feedback med vekt på læring og veiledning i retning av forbedringer -Tydelig, åpen og støttende ledelse -

Omar Mekki - IMTEC

Drengeakademiet er en ny inklusionsindsats for drenge i kl. med massive faglige, sociale og personlige problemer. Drengene kommer fra folkeskolen, der indstiller dem til 3 ugers sommerskole med efterfølgende mentorordning hjemme. Målet er at de kan vende tilbage til hjemskolen og klare 9.kl. afgangsprøve og en erhvervsrettet ungdomsuddannelse Personalet er alm. lærere og pædagoger fra folkeskolen FØA har evalueret Drengeakademiet og følger nu 12 drenge og den tilhørende mentorordning Rapporten her kan downloades fra Utfordringer. Frans Ørsted Andersen

Drengeakademiet er et eksempel på et dedikeret forsøg på at nå reformens 5 vigtige overordnede mål: 1 hæve det faglige niveau 2 få langt flere med og tabe langt færre 3 øge tilliden til skolen 4 forbedre elevernes trivsel 5 mindske betydningen af elevernes sociale baggrund Utfordringer. Frans Ørsted Andersen Reformen er inspireret af den overordnede målsætning i Ontario: ”raise the bar – narrow the gap – increase the confindence

EKSEMPLER FRA HVERDAGEN Synlige og individuelle mål og succeskriterier. Fagstationer med forskellige temaer og materialer Omfattende brug af digitale læremidler, herunder I-pads Løbende formativ evaluering

IT og mobiltelefoner Drengeakademiet lægger vægt på styret brug af IT Der anvendes klassesæt af I-pads og pc’er men de er ”låst” til en række programmer og netsteder Private mobiltelefoner og gadgets samles ind og udleveres kun 1 time om aftenen Utfordringer. Frans Ørsted Andersen37

Drengeakademiet udvikler især de 7 ”pædagogiske” karaktertræk Selvkontrol – at have selvdisciplin og at kunne kontrollere egne følelser og reaktioner Engagement –at deltage aktivt, tage initiativ og udvise energi. Vedholdenhed – at blive ved, når noget er svært og at komme videre, når man sidder fast Social intelligens – evnen til at aflæse og navigere i andre menneskers følelser og motiver Taknemmelighed – evnen til at værdsætte oplevelser, erfaringer og andres handlinger Optimisme – at forvente det bedste i enhver situation og arbejde inden for den forventning Nysgerrighed – at være sulten efter at opleve og forstå stadig mere af verden Utfordringer. Frans Ørsted Andersen38

1.Vær det: Vi er rollemodeller og viser drengene, at vi selv arbejder med de 7 karaktertræk 2.Se det: Læring skal være synlig og vi arbejder med at italesætte, visualisere og materialisere drengenes læring 3.Træn det: Vi lægger vægt på vigtigheden af at træne, når vi skal lære. Ydermere træner vi løbende drengene i at tænke over egen læring 4. Præciser det: Vi præciserer hele tiden hvad vi skal, og vi stiller høje forventninger til hinanden og til drengene. For drengene præciseres det hele tiden hvor de skal hen, hvor de er og hvad der er næste helt konkrete skridt 5. Anerkend det: Vi anvender aktivt en konstruktiv indstilling både hos elever og kollegaer. 6. Mål det: Vi evaluerer løbende drengenes udvikling: fagligt, personligt og socialt. Vi taler ofte med drengene om eventuelle vanskeligheder og om hvordan de kan løses. Principper for personalet Utfordringer. Frans Ørsted Andersen39

Evalueringen: de faglige prøver Utfordringer. Frans Ørsted Andersen40

Individstrategier Omar Mekki, IMTEC

Relasjonsbygging og talentspeiding

Omar Mekki, IMTEC Citat af Søren Kierkegaard: Dansk filosof, cand. theol. og magister ”At hjælpe er at forstå. Hvis det skal lykkes mig at føre et menneske mod et bestemt mål, må jeg først finde derhen,hvor han befinder sig og begynde lige der.” Lær å kjenne dine elever

Omar Mekki, IMTEC Fra rapporten: Intet menneske er en øy, Evaluering av satsing mot frafall NÆRVÆRSFAKTORER GODE MESTRINGSOPPLEVELSER TILPASSET UNDERVISNING MOTIVASJON FØLELSE AV TILHØRIGHET OG VENNSKAP INDIVIDUELL OPPFØLGING SYNLIGHET TRYGGHET OPPLEVD FAGLIG FREMGANG MEDBESTEMMELSE GODE RAMMER FOR HVERDAGEN +++ SINTEF 2007

Elever som sliter på skolen ”Catch them do someting right” Omar Mekki, IMTEC

Maths result mw Omar Mekki, IMTEC

Organisasjonsstrategi Omar Mekki - November 2010

Omar Mekki, IMTEC

Elevbedrift Felles for UE programmer er at de fokuserer på: Kreative prosesser Læring gjennom handling Tverrfaglighet Samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og arbeids- og næringsliv Verdiskaping

Omar Mekki, IMTEC Varg Veum i Videregående

Omar Mekki, IMTEC Fana gymnas: ”Varg Veum i Videregående” Prosjektets målsetting: Å øke elevenes motivasjon, lærelyst og selvbilde At alle guttene skal fullføre og bestå videregående opplæring Å bedre ferdigheter i norskfaget Å motivere for lokalhistorie Å gi innhold til særemne Å videreutvikle elevenes digitale kompetanse

OPPDRAGET : Å skrive en kriminalgåte med Varg Veum i hovedrollen koplet opp mot byvandring i Bergen. Bistå BT i å lage et spennende dataspill med utgangspunkt i historien om Varg Veum. Deltakerne måte tråle seg gjennom bygeografien – som i orienteringsløp og løse oppgaver - Mobiltelefonen var redskapet Presentere konseptet på en utdanningskonferanse for lærere og skoleledere i Bergen. Greit å ha noe å øve frem mot. Omar Mekki, IMTEC

Organisering og innhold: Et team av lærere og rådgiver ble satt sammen med henblikk på å gi klassen en tettere oppfølging. Tverrfaglig undervisningsopplegg knyttet til Gunnar Staalesens forfatterskap og digitaliseringen av noen av hans bøker. Forfatteren ble trukket inn i opplæringen. Fire grupper jobbet med fire innfallsvinkler til stoffet ”Guttevennlig” pensum: Kriminalitet, teknologi, motestoff, sport, alkoholpolitikk, kvinner Bruk av IKT var sentralt – publiseringsverktøyet MEMOZ Presentasjon av prosjektet på utdanningskonferanse i Bergen Varg Veum i Videregående

Omar Mekki, IMTEC Varg Veum i Videregående

Omar Mekki, IMTEC

”Jeg har aldri vært interessert i bøker, og hadde vel bare lest to – tre bøker i mitt liv før jeg startet med dette. Det å jobbe med dette, møte Gunnar Staalesen og være med på byvandring fikk meg til å lese”. Gutt i klassen til ”Utdanning”, mars 2009 Varg Veum i Videregående

Omar Mekki, IMTEC

Takk for meg!