Side 1Navn på seminar / 17.09.2016 Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Fra prøving og feiling til
Fra prøving og feiling til
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Barn og unges rett til deltakelse
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
”Med hodet over vannet…”
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Bokpresentasjon Oslo.
Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner og tiltaksplaner - En sammenligning Samlerapport fra prosjektet: ”Nasjonal satsing.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Lederstil og Motivasjon.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
Fritid med Bistand.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Deltakende læring.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Mona Choon Rasmussen, seniorrådgiver/fagansvarlig, e-post: telefon: Nasjonalt seminar for representanter,
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
”I pasientens fotspor”
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Familieråd En for alle, alle for en
Helsesøsterkongressen 2017
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
hvordan kan det gjennomføres?
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Informasjonssikkerhet i hverdagen
1 Kommunikasjon.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Barnehagepolitisk offensiv
Barns rett til å snakke "fritt"
Pedagogisk dokumentasjon
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Likeperson Navn:……………
Voldsforebyggende opplæring
Danning og voksenrollen i barnehagen
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?

Hva er familieråd? En metode eller arbeidsmåte der den utvidede familien inviteres til å være med å finne løsninger på et problem – og være med å gjennomføre løsningene Involverer de det gjelder Tidlig intervensjon Legger til rette for samhandling med andre instanser Side 2Navn på seminar /

Barns rett til medvirkning Jamfør ny bvl. 4-1 første og annet ledd Barnet skal gis mulighet til medvirkning Det skal tilrettelegges for samtaler med barnet i hele sakens forløp Dokumentasjon: Hvordan og hva? Tillitsperson: Person som barnet har særlig tillit til Trygge rammer for samtalene og kommunikasjonen Sikre barnets stemme Organisering: En utfordring? Side 3Navn på seminar /

Side 4Navn på seminar / Fokusendring i forskning FRA: Er barnet tilstede eller ikke? Hvordan opplever barn å være tilstede? TIL: Barnet som meningsbærende og meningsberettiget aktør

Side 5Navn på seminar /

Side 6Navn på seminar / Funn fra forskning Barn som deltar på møter har tre ganger så stor mulighet til å bli hørt sammenliknet med barn som kun har en samtale med saksbehandler Vis og Thomas 2009

Side 7Navn på seminar / ”Familierådsmodellen i seg selv sikrer ikke barns deltakelse. Heller ikke ungdom i alderen år, er kompetente og aktive aktører under enhver omstendighet. Alder er derfor en mindre viktig faktor når det gjelder barns deltakelse enn rammene som legges fra barnevernet og nettverket.” (Horverak 2006).

Side 8Navn på seminar / Hva med praksis? Norge får kritikk av FNs komité for barns rettigheter Barnevernet får kritikk fra forskere: ”I dagens samfunn er vi enige om at barn har rettigheter og er i stand til å forhandle med voksne om viktige valg i hverdagen. Men for barnevernsbarn er dette ingen selvfølge.” (Schjelderup og Omre 2008) Barnevernet tar selvkritikk: ”Det er barnet som er i sentrum for barnevernets bekymringer. Men det er mot foreldrene kontakten, samtalene og blikket vårt i det daglige og praktiske arbeidet er rettet. Det er med foreldrene barnevernet har dialogen.” (Øymo Solbakk 2007:95).

Side 9Navn på seminar / Norge et foregangsland mht å tilrettelegge for barns deltakelse i familieråd To doktorgrader (Horverak 2006, Strandbu 2007) To nye doktorgrader er igangsatt ”Barns deltakelse vektes høyt i opplæring/veiledning i familierådsmodellen Temaheftet fra BUFdir (Strandbu 2008) Pågående forskningsprosjekt blant annet om sammenheng mellom barns deltakelse og helse (RKBU- nord)

Side 10Navn på seminar / Hva betyr deltakelse for barn i familieråd? Være anerkjent som meningsberettiget og meningsbærende (motivasjon for deltakelse og følelsen av å være en deltaker) Bli inkludert i diskusjoner når beslutninger som er av betydning for barnet skal tas Få tilpasset informasjon Få hjelp til å forstå Få hjelp til å danne egne meninger Medbestemmelse ikke selvbestemmelse Inngå i en prosess og ikke bare delta på et enkelt møte

Side 11Navn på seminar / Barns deltakelse i familierådets beslutningsprosess 1.Barnets deltakelse er en prosess som må følge parallelt med planlegging/avvikling av et familieråd 2.Deltakelse består i praksis av ulike deler (fem trinn i modell for barns deltakelse) 3.Ulike voksenaktører har forskjellige oppgaver og roller når det gjelder å legge til rette for barns deltakelse i familieråd

Side 12Navn på seminar / Modell for barns deltakelse

Lytte

Side 14Navn på seminar / Informasjon Om hva da? - barnevernet og systemet - familierådsmodellen - sin egen sak - sin rett til å bli hørt Hvorfor? - Svar på spørsmål. Minske frykt og bekymring - forberede seg mentalt til å delta - danne og tydeliggjøre meninger

Side 15Navn på seminar / Meningsdanning ……..”danne egne synspunkter” bvl 6.3 ……. “si sin mening” barnekonvensjonen Hjelp til perspektivtakning og tydeliggjøring av egne meninger skjer i samtale med andre

Side 16Navn på seminar / Formidle egne meninger Direkte og indirekte Muntlig og skriftlig Gjennom andre uttrykk: tegning, musikk, kroppsspråk Voksne som skal legge til rette for barns deltakelse må være fleksible og kreative

Side 17Navn på seminar / Inklusjon av barnets mening Kanskje er det lettere å “ivareta” / beskytte barnet enn å høre?

Side 18Navn på seminar / Oppfølging når beslutning er tatt Hvordan har barnet det? Har det forstått det som er bestemt? Barnets evaluering av familieråd, egen deltakelse og beslutning Hvem kan barnet snakke med? Innlede samtale om nye beslutninger

Hva sier ny kunnskapsstatus om familieråd? Uni-Helse juli 2014 Begrenset kunnskap om effekter (mange studier som indikerer positive effekter av familieråd er ikke forskningsmessig tilfredsstillende) Familieråd gir økt sannsynlighet for plassering hos slekt Økt sannsynlighet for tilbakeføring til familien Gir lettere tilgang til hjelpetjenester utenom barnevernet på kort sikt Positive deltakererfaringer Familieråd har vist seg å nå høyt prioriterte politiske og velferdsmessige målsettinger – men man bør ikke gi avkall på ambisjoner om effekt Behov for mer forskning Side 19Navn på seminar /

Side 20Navn på seminar / Forskerne Schjelderup og Omre fant videre at Fokus på mangler og problemer versus barns kompetanse. Kjennetegn i materialet er at dokumenter og profesjonelles presentasjoner domineres av beskrivelser av vansker og bekymringer ved barnets situasjon Avklaring og tydelighet. Vanskelig å forstå hvor bekymret barnevernet er, hva tenker egentlig barnevernet? Bevissthet rundt eget tankesett. Fagpersoner er opptatt av å ha barnet i sitt perspektiv, men tankesett og handlinger domineres av beskyttelsesholdning

Side 21Navn på seminar / Det å bringe barn inn i familieråd gjøres ikke fordi man vet eller tror at det blir en udelt positiv opplevelse for barnet, men fordi barnets kompetanse er viktig – og fordi barnet har en egen rettighet til å få formidlet sine meninger Barn skal inkluderes og forstå det som skjer. De skal informeres, aktivt involveres og delta i de beslutninger som fattes i forhold til deres livssituasjon og omsorgssituasjon i tiden framover Schjelderup og Omre 2009: 123/128

Side 22Navn på seminar /