Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Johan Sebastian Welhaven
Repetisjon og fortsettelse!
Dikt.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Om hellige skrifter.
Kapittel 7 Etisk realisme og modernisme
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Ukeplan for 1. trinn Uke september – 02. oktober 2015.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Norskfaget i 1. klasse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Språklige virkemidler
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
LITT AV BRASILIANSK KULTUR SAMBA Bruno Skrivegruppe 2014
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Om lyrikk.
Lyrikk.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
SLIK VERT DU FLINK TIL Å FRAMFØRE FOR ANDRE
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Modernismens poetiske provokasjon
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Lyrikk og poetisk språk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe som ikke er sagt før (A. Eggen) Diktere lærer oss å oppleve øyeblikket med alle sanser åpne (Tom Hedlund)

 Grekerne delte litteraturen i tre hovedsjangrer:  Episk diktning (fortellende tekster).  Dramatikk (skuespill)  Lyrikk (dikt).  Dikt = lyrikk = poesi.  Et dikt er en kort tekst som kan være delt opp i flere deler, og som av og til rimer, men ikke alltid (NB! Norskboka: 53). Hva er et dikt?

 Skal få oss til å se ting på en ny måte.  Skal skape nye bilder i hodene våre.  Kan sette oss i ulike stemninger.  Er en tekst som er større enn seg selv.  Kan tolkes på mange forskjellige måter.  Handler om å si noe med veldig få ord.  Kan være lek med ord, tull og tøys. Dikt

 Oppleserens oppgave å sette tilhørerne i en stemning.  Du må:  Kjenne diktet.  Velge ut viktige ord.  Lese med god flyt.  TA PAUSER!!  Du kan:  Legge til musikk, improvisere. Å lese dikt

Rim og rytme  < 1800: Alle dikt skrevet på bunden form.  Lettere å lære utenat.  En vitenskap å skape det perfekte rimsystem, det perfekte dikt – klassisismen.  Bokstavrim  Flere trykktunge stavelser/ord begynner på samme konsonant.  «første fugl får første kornet». Følg reglene: Dikt på bunden form

Følg reglene forts.  Enderim:  Parrim (aabb)  Kryssrim (abab)  Omsluttende rim (abba)  Sekvensrim (aabccb) At Smørrebrød er ikke Mad,a Og Kierlighet er ikke Had a Det er for Tiden hvad jeg veed b Om Smørrebrød og Kierlighet.b (Johan H. Wessel) Mellom bakkar og berg ut med havet heve nordmannen fenge sin heim, der han sjølv heve tuftene grave og sett sjølv sine hus oppå deim. (Ivar Aasen)

 Henrik Wergeland ( )  Vanskelig å dikte hvis alt skulle rime.  Å dikte var ikke matematikk!  Var ikke så nøye om det ble rim eller ikke.  Stemningen viktigst, opplevelsen.  Skrev 9000 sider!  Fornorskning av det danske språket.  Johan Sebastian Welhaven ( )  Rykende uenig med Wergeland i alt.  Språket måtte være dansk.  Alle dikt måtte rime. Bryt reglene: Dikt på ubunden form

 Den industrielle revolusjonen  Store byer, høye hus, fabrikker, folketallsøkning.  Mange følte seg utenfor.  Skildrer angst, ensomhet og fremmedgjøring i diktene sine.  Inngangen til modernismen.  Jeg ser Jeg ser Den første modernist: Sigbjørn Obstfelder ( )

Fra Skrik til Skrik… Jeg gikk bortover veien med to venner – så gikk solen ned. Himmelen ble plutselig blodig rød. Jeg stanset, lente meg til gjerdet trett til døden – over den blåsorte fjord og by lå blod av ildtunger. Mine venner gikk videre og jeg stod igjen skjelvende av angst – og jeg følte det store uendelige skrik gjennom naturen. Hva er et skrik verdt.docx Hva er et skrik verdt - Jan E. Vold

 Jeg ser (Jan Erik Vold) Jeg ser  Hjernen er alene (De Lillos) Hjernen er alene  Hjernen er alene (Seigmenn) Hjernen er alene  Tale for loffen (Jan Erik Vold) Tale for loffen  Om kriveligheten (Jan Erik Vold) Om kriveligheten  Arbadak Arba (Side Brok) Arbadak Arba Fra lyrikk til lyrics

Muntlig oppgave uke 38, 39, 41: 1.Velg en lyriker dere vil finne ut mer om. 2.Forbered en muntlig presentasjon på 4-6 minutter. 3.Innhold:  Du skal si noe om forfatteren/lyrikeren.  Du skal si noe om måten han eller hun skriver på.  Du skal presentere noen av diktene dere likte. 4.Vurdering:  Innhold/kreativitet.  Stemmebruk, evne til å være fri fra manus.  Struktur: innledning – hoveddel – avslutning. Å bruke lupe…