Seminar 1: EXFAC03 29. august 2007. Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Retorikk og tekstanalyse
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å disponere masteroppgaver
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Litterære virkemidler
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
«Lese og løse oppgaver»
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Märthas engleskole EXFAC03-MVIT, SEM 1, Oppg Presentasjon onsdag
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Leseprosjekt VG1.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Seminarundervisning EXFAC03
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Seminar 1: EXFAC august 2007

Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved å ha felles utgangspunkt i to caser/konkrete eksempler. Märthas engleskoleMärthas engleskole Harald Eia/NRK Til det første seminaret må du ha satt seg inn i disse sakskompleksene. Du skal ha en oversikt over relevante sider ved sakene/bakgrunnen, kunne beskrive den, og i grove trekke kunne fortelle hva som har skjedd. Dere skal ha tenkt ut mulige sider ved eksemplene som dere ønsker å diskutere på seminaret i forhold til pensum. De tre siste seminarene vil konsentreres om kvalifiseringsoppgaven

Rubenmann-caset: 1) Se nærmere på væremåten til Rubenmann-skikkelsen i videosnuttene - særlig på språket, mimikken, bakgrunnen og temaene som tas opp. Hvordan kan skikkelsen sies å låne trekk fra hverdagens typiske former for umediert ansikt-til- ansiktkommunikasjon? 2) Rubenmann-prosjektet kjennetegnes av flere forskjellige former for mediering, siden det er realisert på flere forskjellige "plattformer" (på mobil, TV og forskjellige webplattformer). Hvordan legger de forskjellige plattformene til rette for forskjellige former for mediert kommunikasjon, og hvorfor er de kombinert på denne måten?

Engle-caset: 1) I intervjuet med Dagsrevyen karakteriserer med HKH Märtha Louise mediedekningen av den såkalte "engleskolen" som et "mediekjør". Har hun rett i at mediene her utøver sterk makt, og hva slags makt kan det i så fall være snakk om? 2) I en kommentar til det samme intervjuet, kaller Carl-Erik Grimstad det for "intimitetskliss". Hva er det med dette intervjuet som eventuelt kann gi grunnlag for å kalle det "intimt", og på hvilke måter kan intimitet sees på som en grunnleggende verdi i dagens medierte kommunikasjonssammenhenger?

Mål med denne oppgaven Sette i gang diskusjoner relevante i forhold til pensum Være en trening i å disponere tid, arbeid og problemstillinger Akademisk tenke- og skrivetrening

Krav til presentasjonen Et klart definert tema Tema bestemmes av pensum, ikke av caset. En enkel og utvetydig problemstilling

Huskeliste: Les oppgaven nøye Disponer stoffet Bruk teori aktivt Oppgi alle kilder dere bruker

Disposisjon Disposisjonen kommer fra problemstillingen Gjennom disposisjonen strukturerer dere argumentasjonen deres Husk at det for ethvert argument finnes motargumenter. Sett opp punktvis de viktigste momentene og undermomentene i diskusjonen. Disse kan brukes som stikktitler (underoverskrifter) i teksten for å klargjøre diskusjonens ulike ledd. fra Liv Hauskens Akademisk Skriving

I praksis betyr det: Når dere har identifisert hva det faktisk spørres etter må dere gjøre noen valg: Hva skal med, hva skal ikke? Hvorfor? Finn frem i pensum. Når dere har formulert problemstillingen skal dere si hvordan dere vil diskutere den, hvilke valg dere foretar, og begrunne disse valgene.

Språk klart og tydelig - med aktive setninger la hver setning logisk følge forrige setning sett punktum argumentér på en saklig måte husk å ta forbehold (det kan hevdes.../ årsaken er trolig... osv) ibid

Drøfting Å drøfte er å argumentere for og imot ved hjelp av argumenter Å redegjøre for andres argumentasjon er ikke å drøfte Argumentasjonen skal være saklig Unngå synsing og personlige oppfatninger/inntrykk ibid

Begrepsbruk Bruk begrepene Ikke bare definer dem, men vis hvordan de benyttes i praksis Bestem hvordan dere oppfatter dem - eller bruker dem i denne sammenhengen (mange begreper brukes i dagligtalen, men i akademisk skriving betyr de ofte noe helt spesielt) ibid

Eksempler Bruk eksempler - men pass på at de er relevante Forklar tydelig og eksplisitt hvorfor dere bruker dem ibid

Referanseteknikk –Når dere refererer/siterer andres verker skal det gjøres på en konsekvent måte, med referanse 2 steder: –I teksten. Eks: ”Konkret sitat” (Thompson 1994: sidetall), generell diskusjon over flere sider i Thompson hvor man henter ut poenger fra flere sider (Thompson 1994:12-23) –I referanselista bakerst. Ordnes alfabetisk etter forfatters etternavn. Eks: Thompson, John B (1995) The Media and Modernity, Cambridge: Polity Press. ibid

Praktisk 1. Tema - disposisjon - problemstilling 2. Fordeling av oppgaver 3. Innsending av ferdig besvarelse/presentasjon til og Notér fristene vi avtaler. 4. Selve presentasjonen: fordel oppgavene internt i gruppa.