Eksamensseminar SGO1001 høsten 2005. Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Eksamen i Treningslære 2
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Christiane &Bianca 2013.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Lokaliseringsbetingelser, og noen norske eksempler
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Den økonomiske utviklingens geografi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
En ny global kontekst – sentrale begreper
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Eksamenstips.
Muntlige presentasjoner
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Læreplanen Historie Vg2.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Velkommen til kjemi
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Å skrive akademisk Formelle krav.
skriftlig eksamen i norsk
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Individuell fagtekst fra praksis.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Politisk påvirkning.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
IKT1+2 eksamen 2005 kort om IKT2-delen av pensum (+ litt fra IKT1-pensumet :-) Tirsdag 3. mai 2005.
Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2005.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Eksamensseminar SGO1001 høsten 2005

Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av pensum (Knox og Marston er viktigst, men det kommer også spørsmål fra kompendiet) Det blir ikke spurt direkte om ting utenfor pensum slev om det er tatt opp på forelesninger/seminarer Trøsterunde ca. kl

”Praktiske” råd Les nøye gjennom oppgavene Velg 7 oppgaver (besvar ikke 9 oppgaver for å være ”flink” – bruk tiden på de 7) ”Brainstorming” på hver oppgave (du velger) – skriv ned stikkord Disponer tiden nokså likt på hver oppgave ( min på hver oppgave) – manglende eller tynn besvarelse på en oppgave trekker mye ned Det blir som regel dårlig tid!

Om oppgaveskriving Oppgavene dreier seg om å definere og forklare, men diskusjon og refleksjon verdsettes (ulike oppgavetyper) Ikke trekk inn for mye ”utenfra” (andre fag eller case du kommer på i farten) Hent gjerne argumenter fra ulike deler av pensum (også på tvers av tema) Bruk gjerne kildehenvisning (forfatternavn), men det er ikke viktig med nøyaktige referanser Unngå stikkord eller ”telegramstil”

Spørsmål til spørretimen I (tidligere eksamensoppgaver) I samfunnsgeografi studerer vi samfunnsmessige prosesser i en romlig kontekst. Utdyp hva som ligger i dette Forklar hvordan naturen kan sees på som et produkt av samfunnsmessige prosesser Hva mener vi med et teknologisk system? Gjør rede for to slike systemer som har vært viktige etter 1945? Hvordan kan man måle regional ulikhet innad i land og mellom land? Forsterkes eller minker ulikhetene mellom verdens regioner? Hvilke lokaliseringsbetingelser kjennetegner kunnskapsintensive næringer?

Spørsmål til spørretimen II I teoriene om regional utvikling brukes begrepene tilbakekoblinger (backward linkages), foroverkoblinger (forward linkages) og agglomerasjonseffekt (agglomeration effect). Definer begrepene, og bruk dem i et kort eksempel, gjerne fra møbelindustri Hva forstår vi med “nasjonale identiteter”? Hvordan kan sosiale bevegelser påvirke økonomisk globalisering?

Spørsmål til spørretimen III (andre spørsmål) Hva menes med geografiske nivåer? Hva er skala (“scale”)? Hva menes med absolutt og relativt rom? Hva er forskjellen mellom geografisk politikk og politisk geografi, og hva er så geopolitikk? Hva menes med Kunnskapsintensive servicenæringer?