Kapasitetsbygging i team og organisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Advertisements

Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Læring og motivasjon Laget av:
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Ledernes rolle som endringsledere
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Glitre barnehage.
Grupper og gruppepsykologi
Elever som strever med skolearbeidet Elever som strever mer med skolearbeidet enn elever flest.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Aggresjonsperspektivet
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Model of Human Occupation og Arbeid
Ulikheter og variasjoner
Den autoritative lærerrollen
Pål Berg Handelshøyskolen BI
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag.
KOMMUNIKASJON.
Velkommen til et nytt skoleår!
Norges Beste Barnehage
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Et godt sted og være, leke og lære…
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Kompetanse for manfgfold
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Asker - mulighetenes kommune
Finsk lærer i svensk skole
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Og implementeringsarbeid i barnehagen
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Kapasitetsbygging i team og organisasjon

Kapasitet på individ nivå Flashpoler 2008 Kompetanse Motivasjon Verdier

Indivduell kapasitet er også: Åpenhet for nye endringer (Greenhalg, 2004) Mottakelse av ambisjonsnivå

To hovedtyper kapasitet: Innovasjonsspesifikk -Kjernekomponenter -Implementeringsdrivere Generell

Endringen

To typer kjernekomponenter For intervensjonen For implementeringsprosessen

To hovedtyper endringer (Flashpoler, 2008) Research to practice models Community centered models

Generell kapasitet Ledelse – endring Organisasjonsstruktur Klima Ressurser tilgjengelige Eksterne samarbeidspartnere

Innovasjonsspesifikk organisasjon Ledelse Innovasjonen passer inn Støtte Trening og veiledning Vedtaksprosessen

Kapasitet i team Felles mål Differensiering Integrasjon Forpliktelse Klima og inkludering

Bateson og relasjoner i team

2.1Transformasjonsledelse– Leder - Ansatte - utbytte Mulford, Silins and Leithwood (2004) Team ledelse Elev- utbytte Kommunalt fokus Selvoppfattelse Leders transformasjons ledelse Ansattes arbeid Kapasitet Organi sasjons læring Deltakelse Trivsel Ansattes ledelse Personell verdsetting

Inkludering Tilhørighet Invitere inn Ivareta Åpne opp for andre Levere ut bra ting i relasjonen Utestengning er en motvekt til inkludering – det motsatte.

SIP modellen K. Dodge 2006

Overgang barnehage - skole Pianta 2012 Store endringer Økte krav Tilknytningspersoner Selvregulering Autoritetskonflikt (Loeber, 2001) Utestengning….

Tremblay, 2010 Aggresjon og negativ atferd i tidlig alder Utestengning, konflikter og skoleproblematikk «Tidlige startere» Stor påvirkningseffekt i tidlig alder