COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Drammensskolen – Norges beste skole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Slåtthaug ungdomsskole
Ungdomstrinn i utvikling
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Kompetanse for mangfold
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Realfagskommunen Asker
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
REalfagskommune!.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4

Fokus på det 13-årige løpet

Nasjonal satsing på ungdomstrinnet Ungdomstrinn i utvikling Fra ord til handling Ny Giv Vurdering for læring klasseledelse, regning, lesing og skriving. skolebasert kompetanseutvikling lærende nettverk pedagogiske ressurser (www.udir.no) Alle skoler med ungdomstrinn får i perioden 2013-2017 tilbud om å delta. Programmet Kunnskapsløftet – fra ord til handling har i perioden 2006 – 2010 tildelt midler til 100 prosjekter. Om lag 270 skoler, 40 barnehager, 90 kommuner, 14 fylkeskommuner og 110 kompetansemiljøer har deltatt. Fra ord til handling: Hovedmålsetting for programmet har vært å sette flere skoler og barnehager i stand til å skape bedre læringsmiljø og god faglig og sosial utvikling for elever, lærlinger og barn i barnehager gjennom økt fokus på skolen som virksomhet. I prosjektene samarbeider skoler, skoleeiere og eksterne kompetansemiljøer om å nå dette målet. Ny GIV var et treårig prosjekt forankret i Kunnskapsdepartementet. Målet med prosjektet var å etablere et varig samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner, for å bedre elevenes forutsetninger for å fullføre og bestå videregående opplæring. På både nasjonalt og lokalt nivå ble det satt i verk tiltak for å sikre at elevene når formell kompetanse i videregående opplæring.

Regional satsing på ungdomstrinnet Samarbeid om overgangen til videregående skole Elevnivå Elever kan ta fag på høyere nivå (matematikk) Rådgivernivå Ordinære elever Elever med individuell vurdering Rektornivå med dialogmøter Skoleansvarlige i kommunene Følger resultater over tid Ser på gjennomføringsprosent

Regional satsing på ungdomstrinnet Samarbeid i regionen Gjennomføring av muntlig eksamen Ledernettverk koordinert av to utviklingsveiledere Ekstern skolevurdering Ny Giv Comenius Regio!!

Stange kommune

Oppvekstkommunen Ringsaker Investerer tungt både i skole og barnehage Barnehageplass til alle Økt læringsutbytte i skolen med basisfagene i sentrum SFO ordning med høy kvalitet Fokus på helhetlig overganger mellom barnehagen, grunnskolen og videregående skole Fokus på tverrfaglig samarbeid Prioriterer kriminalitetsforebyggende arbeid Satse på kultur – gode opplevelser og livskvalitet for alle

Ekstern skolevurdering Ungdomstrinnet i utvikling Ståstedsanalysen årlig Vurdering for læring Barnehagegaranti Tett samarbeid mellom barnehager og skoler – felles SU Trivselsledere på barneskolene Gode skoleanlegg Kort vei fra gode idèer til gjennomføring

Hamar kommune

Ottestad ungdomsskole Stange kommune Ajer ungdomsskole Hamar kommune Furnes ungdomsskole Ringsaker kommune Løten ungdomsskole Løten kommune

Ottestad ungdomsskole Skolens satsingsområder: 250 elever 24 pedagoger 3 assistenter 1 førstesekretær Rektor og ass. rektor Ungdomstrinnet i utvikling – Nasjonal satsning Gjøre undervisningen mer praktisk- variert – relevant Framtida er nå – Stange kommune - SEPU

Skolens satsingsområder: Furnes ungdomsskole Skolens satsingsområder: BEST PRACTICE: Felles praksis Skolen som en lærende organisasjon Klasseledelse (felles) Lesing og regning som grunnleggende ferdigheter Ny Giv Ca 300 elever Spesialpedagogisk avdeling. 13 elever, 14 ansatte. Elever fra hele Ringsaker kommune. Ca. 50 voksne totalt.

Ungdomstrinn i utvikling Løten ungdomsskole Ungdomstrinn i utvikling Klasseledelse Regning Tilpasset opplæring Inkludering Alle elever blir inkludert «vi-skole» inkludering, også som et samfunnsideal valgfag, elevråd og elevenes skolemiljøutvalg

Ajer ungdomsskole Suksessfaktorer Ungdomsskolesatsinga Skriving i alle fag Digital utvikling Trådløs infrastruktur Realfagsatsing Læringsmiljø Skole-hjem-samarbeid Skolekultur for utvikling – endringskompetanse, vilje, evne Stabilitet og kontinuitet i personalet Forankring i ledelsen og i personalet Kultur for erfaringsdeling Engasjerte og dyktige lærere Teamorganiseringen vår – involverer alle

Ajer ungdomsskole Ajers mestringsarenaer og tiltak for økt motivasjon: Samarbeid med lokalt næringsliv Forskning i praksis (BIO-huset, HIAS og Vitensenteret) Teknologi i praksis (Lego League, Hamar Gaming Collective) Naturfagplan Lokale idrettslag FN-rollespill og FN-avis på nett Musikal Pansermatte (8. og 9. trinn) og ta VG1 i løpet av 10. trinn Panserøvelser BIO-huset, Vitensenteret på Gjøvik, HIAS, Hamar Gaming Collective, Lego League

Jobshadowing Forskningssirkler 2 lærere fra hver skole i Norge 6 lærere fra X-class i Danmark Forskningssirkler 2 lærere fra hver skole i Norge 6 lærere fra X-class i Danmark 1 forsker fra Universitetet i Ålborg

Takk for oppmerksomheten!