OM LÆREPLANTEORI OG LÆREPLANER I SIN ALMINNELIGHET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Grete Haaland Sund HiAk,
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Ansvar og prosesser i skolen
Kroppsøvingsdidaktikk
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
læringssyn - menneskesyn
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
FIRST LEGO League i Molde ?
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Dagsorden Generelt om programmet Gjennom gang av programmet.
KIP-PROSJEKT VURDERING
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kroppsøvingsdidaktikk
Rammeplan for barnehager
A1AB 2008 Førstelektor Knut-Rune Olsen
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Hva er viktig for elevers læring?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Fra kunnskap til handling
Utdanningssystemet sitt årshjul
Utskrift av presentasjonen:

OM LÆREPLANTEORI OG LÆREPLANER I SIN ALMINNELIGHET Hva er en læreplan? Hvor mange nivåer har en læreplan? Hvilke funksjoner har en læreplan? Hvilke elementer har en læreplan? Læreplanklassikere?

KUNNSKAPSSTRUKTUR ELLER? Hva er en læreplan?Hvor mange nivåer har en læreplan?Hvilke funksjoner har en læreplan?Hvilke elementer har en læreplan?Læreplanklassikere(arbeidsmåte)Læreplanklassikere(innhold)Læreplaner1939-2003Goodlad:SubstansiellSosiopolitiskTeknisk profesjonellGoodlad:IdeologiskFormellOppfattetGjennomførtErfart1.Statlig styringsmiddel2.Veiledning overfor lærere3. Varefakta overfor foreldre, studenterTaba: Mål, lærestoff, metode og organisering,evaluering.Eisner:Religiøs ortodoksi,Rekonseptualisering,Kognitiv pluralismeKilpatrick:1.erfaring er læring2. relevans3. kan anvendes4. medlæring5. – generalisert kunnskap6. interesseMedbestemmelseDalton-planen: (Helen Parkhurst)”Respekter barnet”Lærer - veileder.Bruner:Hvert fag: kunnskapsstrukturSpiralprinsippet.Vitenskapssentrert læreplantenkningCase: LofotprosjektetGrunnskolen:1939 Normalplanene1960Forsøksplaner1974Mønsterplan19 87Mønstreplan1997L97- forskriftVideregående:1976Generell del1993L 97

Hva er en læreplan? Goodlad: Substansiell Sosiopolitisk Teknisk profesjonell

Hvor mange nivåer har en læreplan? Goodlad: Ideologisk Formell Oppfattet Gjennomført Erfart

Hvilke funksjoner har en læreplan? 1.Statlig styringsmiddel 2.Veiledning overfor lærere 3. Varefakta overfor foreldre, studenter

Hvilke elementer har en læreplan? Taba: Mål, lærestoff, metode og organisering,evaluering. Eisner: Religiøs Ortodoksi,Rekonseptualisering,Kognitiv pluralisme

Læreplanklassikere(arbeidsmåte) Kilpatrick: 1.erfaring er læring 2. relevans 3. kan anvendes 4. medlæring 5. – generalisert Kunnskap 6.Interesse-Medbestemmelse Dalton-planen: (Helen Parkhurst)”Respekter barnet” Lærer - veileder.

Læreplanklassikere(innhold) Bruner: Hvert fag: kunnskapsstruktur Spiralprinsippet.Vitenskapssentrert læreplantenkning Case: Lofotprosjektet

Læreplaner1939-2003 Grunnskolen: 1939 –Normalplanene-MINSTEKRAV 1960Forsøksplaner 1974Mønsterplan-rammeplan 19 87Mønsterplan 1997L97- forskrift Videregående: 1976Generell del 1993 L 97