Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Senter for Velferdsteknologi
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Forebyggende innsatser i skolen
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fysisk aktivitet i institusjonen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Nasjonale prøver.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Ungdomstrinn i utvikling
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Skolebasert kompetanseutvikling
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk

Hovedmål Gjennom kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk skal skoler, skoleeiere og lærerutdanninger bevisstgjøres og kvalifiseres slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig og pedagogisk merverdi

Figur 1 Organisering I nettverket representert ved skoleleder og minst en lærer. Lærerutdanningen driver nettverkene

Delende kontra lærende nettverk Ikke primært erfaringsutveksling Å lære i nettverk. Gjelder også lærerutdanningen. Drivkrefter for det å arbeide i nettverk nasjonalt, regionalt, lokalt? Delingskultur. Noen har kommet lenger enn andre på noe Betydningen av IKT?

Utviklingen Langsom og usikker start Forskjell i hvordan skoler kom med i LN Mange skoler begynner nå å få erfaringer med nettverksarbeid. Videreutvikling - Spredning? Differensiering Viktige endringer fra første periode til inneværende periode

Organisering av vurderingsarbeid i LN (2006 og fremover) Faggruppa - rettet mot nettverkslederne Rektorundersøkelsen Egne FoU-midler ved Høgskolene Oppdrag til et eksternt miljø (ITU). Nettverksmodeller Egenrapportering (skoler, nettverksledere), evaluert av ekstern person

Generelt Eksisterer en generell positiv oppfatning av prosjektet Mangfoldig bilde av erfaringsutbytte Det rapporteres om hvordan mange nettverk har tatt med seg lærdom fra forrige periode Fokuset på bruk av IKT i undervisningssammenheng virker som å ha økt

Nettverksaktivitet A.Organisering –Flere nettverk har opprettet en prosjektgruppe. Styrket ledelsen. –Flere har valgt å dele inn hovednettverket i undernettverk –Det å forplikte skolene til å involvere et visst antall deltakere kan bidra til å ansvarliggjøre de enkelte skolene i nettverksarbeidet.

Nettverksaktivitet B. Samlingene –Oppleves av mange nettverk som det mest sentrale i nettverksarbeidet –Her nettverkene utvikler seg til å bli læringsfellesskap –Det å arrangere samlingene på deltakerskolene kan ha sine fordeler –Aktiviteter: Fagrelaterte forelesninger, skolenes presentasjoner av eget arbeid og diskusjoner. Involvert ressurspersoner

Nettverksaktivitet C. Aktiviteten mellom samlingene –Det kan synes som om at det i denne perioden har blitt stilt større krav til de deltakende skolene om aktivitet mellom samlingene, enn tidligere. –Innholdet i aktiviteten som finner sted mellom samlingene varierer mye fra nettverk til nettverk –Synes som om majoriteten av nettverkene benytter seg av en eller annen type LMS i nettverksarbeidet. Noen også blog, wiki.

Lærerutdanningen -Nettverkslederne har tatt bedre grep om utviklingen. Styrket ledelse -Majoriteten av nettverkene rapporterer å ha iverksatt samarbeidsprosjekter med andre nettverk -Det å produsere skriftlige uttrykk i samarbeid, hvor de ulike nettverkene fungerer som med-forfattere i hverandres tekster, kan være en fruktbar strategi i utviklingsarbeidet, både med tanke på eget læringsutbytte og det å synliggjøre overfor andre hvilke metoder man har valgt i eget utviklingsarbeid. -Men uklart hvordan LN funger som en drivkraft for endring innad i lærerutdanningen

De positive erfaringene Mange av de deltakende aktørene i de ulike nettverkene er positive og motiverte med tanke på denne måten å jobbe på, hvor man i samhandling både øker sin innsikt i det å arbeide i nettverk og det å ta i bruk IKT i undervisningsarbeidet

De positive erfaringene Mange av de deltakende skolene har hatt en betydelig utstyrsforbedring i løpet av prosjektperioden Økt sin innsikt i pedagogisk bruk av IKT i undervisningen Det å etablere undernettverk har hatt en positiv effekt på nettverksarbeidet Etableringen av forpliktende deltakelse er noe flere av nettverkene er opptatt av

De positive erfaringene Positive erfaringer ved skriftliggjøring av nettverksarbeidet Fruktbart med tanke på implementeringen av Kunnskapsløftet

De største utfordringene Store forskjeller mellom nettverkene når det gjelder hvilke utfordringer som rapporteres, men noen utfordringer nevnes hyppigere enn andre; –Mangel på tid, –Lav aktivitet mellom samlingene, –Problematikk knyttet til differensiering, –Lite dokumentasjon av skolenes arbeid i nettverket, –Utfordringer med å ansvarliggjøre den enkelte skole Færre nettverk som nå fremhever økonomiske ressurser, eller fraværende skoleeier

LN som nasjonalt program Flere av nettverkene oppgir faktisk at de er fornøyde med de endringene som har funnet sted på nasjonalt nivå, og at de ikke ønsker å komme med forslag til endringer i prosjektet Kun et forslag til endringer som er fremsatt av mer enn et nettverk: Klarere nasjonale føringer og definisjoner av digital kompetanse

Sammenligning med forrige periode Alle aktørgrupper blir mer positive På samme måte som det også gjorde i forrige periode, rapporteres lav aktivitet mellom samlingene av mange nettverk som å være en av de største utfordringene Mangel på tid er noe som blir fremhevet som en sentral utfordring begge runder Fremdeles utfordringer med å integrere nettverksarbeidet i egen praksis, slik at det ikke kommer som et tillegg til, men heller blir en del av, den daglige virksomheten

Sammenligning med forrige periode I forrige fase ble mobilisering av et større fokus på IKT i skolene fremhevet som en av de positive erfaringene som flere av nettverkene rapporterte om. Det kan synes som om man nå er kommet inn i en ny fase, hvor flere har beveget seg videre til det å betrakte nettverksarbeidet som viktig for å oppnå større innsikt i en pedagogisk bruk av IKT i undervisningen

Sluttkommentar Lærerutdanningen er kanskje den mest sentrale utfordringen To interessante utviklingstrekk; både mininettverk og mer samarbeid mellom nettverk Å forankre digital kompetanse i pedagogisk praksis Er nettverk lærende?