IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Innføring i spesialpedagogikk-04
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Overgang for elever med spesielle behov
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T., Sandvin T. J., (2003) ”individuell plan” .Stangvik G., (2001) ”Individuelle opplærings og habiliteringsplaner”. St.meld. nr 30 (2004) ”Kultur for læring”. UDF. (2004) Veiledningshefte ”spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring”. LK-06 Foreleser: Rakel K. R. Næss- høgskolelektor i pedagogikk - Høgskolen i Vestfold.

IOP og IP- Forskjell Skille mellom Individuell opplæringsplan og Individuell plan, hvor barnet har omfattende hjelpebehov. Retten til individuell plan er hjemlet i pasientrettighetsloven §2-5 og sosialtjenesteloven § 4-3a. Det er mennesker med langvarige og koordinerte tjenester som har denne retten.

Hvem skal ha spesialundervisning? § 5-1 Rett til spesialundervisning: ”Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning”(…..) Barn med særlege behov under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp. § 5-7

Kriterier for spesialundervisning: Må være foretatt en sakkyndig vurdering av PPT- Skjønn Elevens behov og ikke årsaken til behovet ingen automatikk i at barn med diagnoser skal ha spesialundervisning. Elevens funksjonsnivå er det avgjørende Det fattes et enkeltvedtak om spesialundervisning

Hvem skal ha IOP? Alle elever som etter enkeltvedtak gis rett til spesialundervisning etter § 5-1, skal ha IOP. · § 5-5 Unntak frå reglane om innhaldet i opplæringa: (…) ”For elev som får spesialundervisning, skal det utarbeidas individuell opplæringsplan. Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivas.”

St.meld 30 Kvalitetsutvalget foreslo å fjerne retten til spesialundervisning. I st.meld 30: ”Kultur for læring” ble ikke dette ønsket innfridd, man valgte å ikke fjerne spesialundervisningen men ønsket et forsterket fokus på tilpasset opplæring (også for de flinke eleven).

LK-06 Kompetansemål og krav til mestring Lokal frihet for skolene i valg av metode og lærestoff Endringer i strukturen i grunnopplæringen. Grunnskolen har et barnetrinn (1.-7.) og et ungdomstrinn (8.-10.) Endret syn på vurdering Nye læreplaner i alle fag

Pedagogiske konsekvenser Kartlegging av enkelteleven viktig (Gjennom samtaler, observasjon, logg, samle på arbeider o,l) Tilpasset opplæring Undervisingsmetodene må varieres Lære må utvide sitt undervisningsrepertoar (bla. gjennom kunnskapsdeling) Mappemetodikk

Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

En IOP skal si noe om: Klart definerte mål Beskrivelse av metodisk tilnærming Vurdering av eventuelle behov for tekniske hjelpemidler Framdriftsplan Hvordan opplæringen skal gjennomføres

Hvem er ansvarlige? Utarbeidelse og oppfølging av IOP er skolens/bhg ansvar  Klassestyrer sentral rolle Planen skal være utviklet i et Samarbeid mellom skolen/Bhg og foreldrene og gjerne PPT

IOP Klassens plan bør justeres ut fra den individuelle opplæringsplanen slik at enkeltelever med særskilte behov får delta mest mulig i klassen En IOP er et offentlig dokument, og skal oppbevares konfidensielt Hva er IOP nyttig for? (eget ark deles ut)

Hensikt med IOP: Gjøre den praktiske opplæringen mest mulig reflektert og begrunnet Planlegging, forberedelse, gjennomføring og evaluering av elevens opplæring

Dilemma? Tar planen utgangspunkt i barnets eller skolens beste? Eks. eleven har sosiale vansker, lager så en plan i norsk og matte. Disse barna har ofte behov for noe annet for å få tilpasset opplæring

IOP og kartlegging 4 utviklingsområder: SPRÅK-TALE (indikasjon på kognitive ferdigheter) MOTORIKK (grov og fin) SOSIALE FERDIGHETER (barn-barn, barn-voksen) ATFERD (utagering-innagering)  

IOP avviker fra noe, noe må velges bort: Hva er det eleven ikke makter? Hva er det eleven ikke har interesse for? Hva er det eleven ikke har bruk for? Hva er det eleven har bruk for? Hva er det eleven makter?

IOP og evaluering Hva er hensikten med evalueringen? Hva skal evalueres? Hvordan skal vi evaluere? Når skal det evalueres? Hvem skal evaluere? EVALUERER gjennom hålvårsplan/rapport