Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget

2 Leseferdigheter og lesevaner
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
Hva er psykisk utviklingshemming?
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Annerledeshet og sviktende funksjon. om noen konsekvenser
- roller og forventinger
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Å lykkes eller være lykkelig?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Skattejakt-samling på torsdag
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Kjennetegn og følgevansker
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sammenhengen mellom psykisk lidelse og utfordrende atferd Elisabeth Wigaard Psykologspesialist, klinisk nevropsykologi Spesialseksjon for utviklingshemming.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Gang.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Fysisk og psykisk helse
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme Elisabeth Wigaard Psykologspesialist, klinisk nevropsykologi

Noen ganger blir det bare for mye…

Og det kan være vanskelig å skille skitt fra kanel

Oppsummering Noe om vanlig hjernefunksjon Noe om hjernefunksjon ved utviklingshemming/autisme Som kan si noe om hvorfor det er økt sårbarhet for kognitiv overbelastning Hva det er Hvordan det kan se ut Hva kan man gjøre for å forebygge eller avlaste

”Utviklingshemming? Ja det har jeg, og det betyr at jeg har vanskelig for å lære det som er vanskelig”

ASD

Noe viktig om hjernens fungering Hjernen har skrekkelig mange oppgaver! For å ikke dø av utmattelse har vi hjelp av Automatisering Forenkling (kategorisering) og generalisering Filtrering Lager helhet og mening av fragmenter Effektiv styring av oppmerksomheten (mot det sentrale i situasjonen, det som er lurest for å løse oppgaven)

eksempler ”menn kan ikke gjøre to ting på en gang”

Generelt om autisme /utviklingshemming og hjernefunksjon Ikke lik tilgang på eller bruk av ”hjernesnarveier” Redusert automatisering av noen sentrale funksjoner (få tak på sosiale tegn, bruke sosiale ferdigheter..) Kan gå glipp av eller misoppfatte fragmentene som settes sammen til helhet, eller sette elementene feil sammen Redusert filtrering av ”uviktig” eller forstyrrende stimuli Noe eller sterkt redusert generalisering Mindre effektiv eller annerledes styring av oppmerksomheten

ASD Jeg har ofte måttet spørre meg fram til ting andre folk ser ut til å skjønne av seg selv

ASD- hjernen ”hver gang jeg får kjeft kjenner jeg at det blir strøm oppi der, det kiler i hodet og det liker jeg ikke”

”alt kan virke like viktig”

ASD ”Jeg er en fyr som noe er veldig viktig for, og som opplever at det er det nesten ingen som skjønner”

Detta var moro det skal jeg aldri mer gjøre!!!

Generelt om utviklingshemming Spesifikk svikt knyttet til noen sentrale kognitive funksjoner (funksjoner som brukes i dagligdagse oppgaver): verbalt auditivt minnespenn arbeidsminne kognitiv eksekutiv fungering prosesseringshastighet – mentalt tempo, mye tar litt (eller mye) lengre tid Må ikke forveksles med automatiske responser, de går fort!

Å sørge for sitt eget beste 1 Hjernen har mange vanskelige oppgaver. En veldig vanskelig oppgave er å sørge for vårt eget beste. Når vi skal sørge for vårt eget beste, bruker vi et område som ligger foran i hjernen, bak panna. Det heter pannelappen. Pannelappen kan brukes til å lage en plan for å få det som vi vil. Den kan også brukes til å passe på at det går som det skal. Når ting ikke går som det skal, må vi bruke det samme området til å forandre på planen. Pannelappen sørger for at man kan finne på en helt ny plan, selv om man aldri har tenkt på det før og selv om man aldri har gjort det før. Personer med utviklingshemming sørger ikke alltid for sitt eget beste. Mange bruker den samme planen om igjen og om igjen, selv om den ikke virker. Mange bruker den samme planen om igjen selv om en vet at det blir veldig dumt etterpå. jeg er redd jeg slår noen Noe kjennes fortsatt farlig jeg må vaske opp jeg orker ikke nå jeg stikker av Personalet blir sinna

Hva vil det si å leve med utviklingshemming? Mange vanlig oppgaver er utfordrende, og fortsetter å være det Oppgaver som vi andre ”bare gjør” Det meste går litt for fort – ideelt sett Når man holder lenge på med oppgaver som er utfordrende i forhold til det nivået man befinner seg på, blir man rett og slett sliten, det gjør alle.

Hva vil det si å leve med utviklingshemming? Må ofte prestere helt likt, samme hvordan formen er (forutsigbarhet er jo viktig her…) Men! Når man er sliten og/ eller det er vanskelig varierer funksjonsnivået; noen ganger går det bra – andre ganger ikke Svigerfar på yogamatta: Han kan ikke hver gang selv om han (VELDIG GJERNE)vil

Generelt Altså; en form for redusert spesialisering av hjerneområder som brukes for å løse ulike typer av oppgaver Bruker mer av hjernen enn mest vanlig, andre deler av hjernen enn mest vanlig Bruker andre metoder Flere repetisjoner, flere hjelpebetingelser, må ”gjette”, må bruke andre markører enn vanlig for å manøvrere i livet Må ofte prestere på sitt beste (”bruk ordene dine!” ”hva heter du Daniel?” ”du kan knyte”) mentalt krevende

Generelt Alt dette øker sjansen for å ta feil, at ting tar for lang tid, for å ikke leve opp til forventinger og klare målene - som jo øker sjansen for å bli lei seg det å være lei seg er mer krevende enn å være blid

Generelt om autisme/utviklingshemming og hjernefunksjon Forståelse for trøbbel med dagligdagse oppgaver? situasjoner der personer uten autisme/ utviklingshemming har nødvendig hjelp av de omtalte ”snarveiene” som betyr at det i hovedsak er situasjoner vi løser uten bruk av mange mentale kreftene som igjen betyr at vi strever med å forstå at det lette kan være skikkelig vanskelig og slitsomt

Om hverdagstrøbbel og hvorfor det er viktig å ha med seg Et visst belegg for å si at det å leve med utviklingshemming/ autisme gir økt sjanse for å bli temmelig sliten Som ofte kalles kognitiv overbelastning

Litt om hvorfor det er viktig Å være mentalt sliten øker risiko for tap av oversikt og kontroll Tap av oversikt og kontroll gir økt risiko for tilleggsvansker Angst mest vanlig Andre psykiske lidelser

Kognitiv overbelastning Et utrykk for at hjernen er veldig sliten eller helt utslitt ”når jeg er skikkelig svimmel og hjernen er helt bortkastet”

Kognitiv overbelastning Redusert funksjonsnivå Klarer ikke det en vanligvis klarer (mer enn normale svingninger) Begynner på oppgaver men gir seg Klarer bare med mye mer hjelp’ Vegrer seg for oppgaver eller steder der oppgaver utføres Saboterer oppgaver Sporer lett av, lett å avlede Annerledes enn vanlig men vanskelig å sette finger`n på

Kognitiv overbelastning Apati / energitap Likt depresjon uten tristhet/meningsløshet Økt aktivering ”beredskap” som ved angst bare lett grad og uten noe å være redd for Motorisk uro (sml med overtrøtt) Generell uro Vondt i hodet / press i hodet Økt / intensivert rigiditet Sprik mellom faktisk funksjonsnivå og vanskelighetsgrad / totalbelastning

Hva rydder plass i en overbelastet hjerne? Forståelse for grunnlidelsen Tilpasninger i tråd med disse Unngåelse av ”nevrotypiske projeksjoner” = skjønne at brunost i øra kan være deilig – IKKE ekkelt Skjønne og være enig i at noen ganger er det lurt å ta med seg klokker i sekken Altså at noen ganger er det lurt med rart

Rydde plass? Mål – hvor lista legges – når Er et mål for bestandig? Kan man gi hjelp til noe selv om den som får hjelp kan det? (hender det at jeg får hjelp til noe jeg kan?) Er det alltid lurt å ha noe å strekke seg etter? Senere ble Amy diska, etter å testet positivt for helium

”fins det folk som får hjelp til noe de kan?” Kanskje risikoen ved å hjelpe for mye er mindre enn risikoen ved å hjelpe for lite? Dvs risiko for tilleggsvansker, utslitthet og i ytterste konsekvens psykisk lidelse, som ytterligere reduserer det reduserte funksjonsnivået