PUA-seminar 2015 Styrkeområder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Mentale overbelastnings- vansker Århus, Mai 2014
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske utfordringer ved MS
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Mestring.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mestring og forebygging av depresjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Kulturhistorisk perspektiv
Forventninger til oss som skole:
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Mestring og forebygging av depresjon
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Å snakke med seg selv, fali det?
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Aggresjon.
Deltakende læring.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Asperger syndrom og ADHD
Mer informasjon: diameta.no
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

PUA-seminar 2015 Styrkeområder trine lise bakken, forsker PhD, psykiatrisk sykepleier

God psykisk helse Relasjoner - deltagelse Mestring Autonomi God tilrettelegging Evner og interesser, og oppgaver passer sammen Tegn på psykiske vansker oppdages Bruk av styrkeområder

Styrkeområder Lyotard 1979, The postmodern condtion Tidligere: ”særinteresser”, ”spesialinteresser” Negativt ladet – Sært og spesielt Gjenspeiler synet på uvanlige mennesker? JF Lyotard ”Begrepene konstituerer virkeligheten” – gjelder både hvilke ord vi velger å bruke om mennesker og fenomener, og hvilken mening vi legger i begrepene Eks ”idiot” og ”lopper og lus” Tidligere forskning: konkluderer med at spesielle interesser medfører lav sosial aktivitet og rutiner som fanger hele familien Lyotard 1979, The postmodern condtion

Historisk Opprinnelig en et diagnosekriterium ”Begrenset, stereotypt og repeterende repertoar av interesser og aktiviteter” (ICD-10, WHO 1992) Opprettholdt i DSM 5 (APA 2013) Diagnostiske kriterier representerer vansker  Forforståelsen farver oppfatningen av litt snevre og uvanlige interesser som noe negativt Ny kunnskap om hjernen påvirker vår oppfatning om hva som er bra for mnsk med autisme

PUA 1990-tallet ”Erik” er veldig glad i nøkler Han har autisme og alvorlig utviklingshemning. Han kan ikke lage lyd Erik har glimt i øyet. Han ”stjeler” til stadighet nøkler fra de ansatte – til tider til stor irritasjon Etter en lang diskusjon fikk enhetslederen (til manges uttrykte skepsis) skiftet lås til Eriks rom Han fikk egen nøkkel. Denne gikk han med i en snor rundt halsen – hele døgnet rundt

Plage eller berikelse? Styrkeområder er som regel til berikelse Interessene kan motvirke stress og angst Når interessene ”tar overhånd” – myte eller realitet? Interesse for våpen eller andre farlige samleobjekter eller aktiviteter Styrkebasert tilnærming, Nils Kaland, 2010

En undersøkelse Er det sammenheng mellom angst og spesielle interesser? Mister barn med autisme essensiell info fra omgivelsene? Ingen sammenheng funnet  faktabasert kunnskap, tegneserier, memorering etc tvert i mot forbundet med gode opplevelser Angst kun forbundet med for eksempel ”tvangsmessig hamstring” Spiker mfl. 2012

”Jeg elsker lokomotiver” Tittel på artikkel av Nils Kaland (2010) Studier viser at mnsk m autisme både har spesielle interesser, men oftest helt vanlige interesser De er glad i dataspill, musikk, filmer, sportsutøvere etc Manger har også noen litt uvanlige interesser; serienumre på tanks i 2. VK, hoppefrosker, pennehetter, tannbørsteskaft etc etc Koegel mfl. finner at mnsk m autisme blir mer sosialt aktive hvis de kan være i sosiale settinger der noe de liker og mestrer er oppgave eller tema Koegel mfl. 2013

Styrkeområder - eksempler Engelske managere Stavkirker Sykepleieuniformknapper – fra 50talls stellefrakk av Dikemark-typen Film og skuespillere Stedsnavn og postnummer ”7322 Doro” Mørkhårede servitører

Julian, Petter og Sara Julian har Aspergers syndrom. Han liker film / kino, løping og god mat Petter har autisme og moderat utviklingshemning. Han liker bygdehistorie, planter og dyr, og ”gamle dager” Sara har autisme og alvorlig utviklingshemning. Hun liker musikk, og å observere verden og mnsk rundt seg Alle mennesker har styrkeområder – noen ganger trenger de hjelp for å utforske dem videre, eller at det legges til rette for at personen kan bruke sine styrkeområder

Styrkeområder Canadisk undersøkelse fra 2000  stolthet, identitetsskapende, selvstendig, kjeder seg aldri De 6 voksne deltagerne samlet (bøker, dukker, frimerker, mynter, verktøy etc) lyttet til eller spilte musikk engasjerte seg i spesielle tema (historie, insekter, sportstabeller etc) Mercier, Motton og Belleville, 2000

Konklusjon Både forskning og klinisk erfaring støtter bruk av begrepet ”styrkeområde” heller enn ”særinteresse” Med mindre interessen er farlig for personene selv eller andre, er ”styrkeområde” mer relevant Aktiv bruk av styrkeområder i kommunale tjenester vil kunne virke positivt inn på livskvaliteten til brukeren