Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Evaluering av oktober på blå
Lilandspeiderne Informasjon.
Månedsevaluering november 2011
Stenrød Barnehage i Halden
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Evaluering av november på Blå avdeling:
R ETNINGSLINJER FOR KONTAKTFAMILIER : På sykehuset står det en perm fra oss med kontaktinfo om alle kontaktfamiliene, taushetsløfte, retningslinjer. Info.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Deltakende læring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Foreldremøte, Osvika og Røda Tirsdag, 18. september.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Novembernytt Denne måneden skal vi måle nedbør!
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hva har vi gjort i oktober?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Klar ferdig gå….part three!
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Periodeplan for februar 2019
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Periodeplan for juli Emilie ferie 28
Utskrift av presentasjonen:

Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage Kommunal 4 avdelinger 61 barn-54 plasser Ca.15 årsverk Visjon: Mestring og glede-alltid tilstede. Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage

SATSNINGSOMRÅDER DETTE ÅRET LEK OG SOSIAL KOMPETANSE NÆRMILJØ OG SAMFUNN KOMMUNIKASJON OG TEKST

DOKUMENTASJON For barna er dokumentasjon en måte å kunne gjenkalle sine opplevelser med et tema/prosjektarbeide. Barna kan følge en prosess, huske tilbake til og samtale om det de har erfart på veien. Barnehagens dokumentasjon gir foreldre/foresatte og andre som er i kontakt med oss mulighet til et innblikk i hva barna faktisk opplever, lærer og gjør når de er i barnehagen. Personalet skal bruke dokumentasjonen for å vurdere hvordan våre metoder og arbeidsmåter virker på barnas læring og opplevelse. Slik dokumenterer vi: Dagsrapporter med og uten bilder Bilder og skriv fra noen aktiviteter settes inn i barnas permer Vi henger opp og stiller ut saker og ting barna har laget Personalet skriver praksisfortellinger som vi deler med hverandre og som vi kan reflektere over; vi lærer av vår egen praksis.

PRAKSISFORTELLINGER En måte å få til refleksjon Brukt ”Fra plan til praksis”(Kari Pape) De pedagogiske lederne fikk i oppdrag å ta med en fortelling som skulle handle om tilvenning/oppstart. De pedagogiske lederne fikk øve seg på å stille spørsmål til fortellingen. Målet videre er at praksisfortellinger skal brukes på avdelingsmøter….

Barna skal medvirke i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt. NÆRMILJØ OG SAMFUNN Barns medvirkning i det indre liv i barnehagen kan være første skritt for å få innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett. Barn skal medvirke i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt. Barnas ulike erfaringer fra hjem, omgangskrets og reiser vil kunne gi kunnskap om ulike samfunn. Fagområdet omfatter også medienes betydning for barns hverdag. MÅL: Barna skal medvirke i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt. Barna skal bli kjent med noen historiske endringer i lokalmiljø og samfunn FELLES TILTAK: Lage kart over nærmiljøet Besøke arbeidsplasser og offentlige tilbud (brannstasjon, bibliotek med mer) Fortelle og formidle lokale sagn og historie. Bearbeiding av opplevelser og inntrykk ved for eksempel å samtale rundt bilder og å legge til rette for lek.

PEDAGOGISK LEDERMØTE 29.september 2009 1. 2. 3. 4. Hvordan skape rom for pedagogisk dokumentasjon på avdelingene? Alle tar med en form for dokumentasjon( bilde, tegning, fortelling eller noe annet) Vi ser på dokumentasjonen og prøver å reflektere rundt hver enkelt sitt bidrag. 5.

PEDAGOGISK LEDERMØTE… Hvordan bruke den dokumentasjonen vi allerede har? Hva med å dokumentere sammen med barna? (Det hadde vi jo faktisk skrevet i årsplanen også)

PERSONALMØTE ONSDAG 7. OKTOBER Kl 17-19 Vi samles til en matbit det første kvarteret( TYRIHANS ansvar) De som var på kurs om Sosial kompetanse deler noen tanker med oss. (Hanne, Grethe, Line, Jane og Rita) Vi tar for oss dokumentasjon. Hvordan bruke dokumentasjonen sammen med barna? Hver avdeling tar med seg et eksempel fra en type dokumentasjon de har brukt (tegninger, bilder el.) Gi gjerne eksempler på hva dokumentasjonen har fortalt dere om barns læring.

PERSONALMØTET….. Bilder fra turer i nærmiljøet var brukt sammen med barna. (Stoff til en lang pratesamling med interesserte barn) Tegninger. Voksne ved siden av som skrev stikkord Mange interessante betraktninger om barnas måte å tenke på, mye informasjon til kommende foreldresamtaler Ga ideer om hvordan kartet/modellen over nærmiljøet kan lages. Oppdaget at mange andre fagområder var med, mange fluer i en smekk Gjenkalling/bearbeiding og dokumentasjon i ett – Snakke om ”i går” og ikke bare bevege oss framover.

Hva lærte jeg? At jeg må sette pedagogisk dokumentasjon på dagsorden At jeg må lage bestillingen Når vi får til å dykke ned i dokumentasjonen får vi flere opplysninger enn vi har regnet med. At personalet har utbytte av å dele erfaringer med kollegaer. DET ENKLE ER OFTE DET BESTE.

Problemstilling…. Kan vi få informasjon om barn gjennom å dokumentere et prosjekt?