Pedagogisk pleieplan i forhold til ”case” løsning Læringsmålet er at studenten kan gjøre rede for kunnskaper i grunnleggende sjukepleie, anatomi/fysiologi og microbiologi/hygiene, etikk og kommunikasjon Kunnskap om ped.pleieplan som oppgaveløsningsmetode Forberedelse til eksamen
Forside (navn på oppgaven/case) Kullnummer Studieår, semester Gruppenummer Navn på gruppemedlemmene Navn på veileder Navn på studiested
Innholdsliste 1.0 Innledning………………………….side 1 2.0 Datasamling 3.0 Formulering av pasientproblem 4.0 Valg av pasientproblem 4.1 Problem1 4.2 Problem2 5.0 Evaluering 6.0 Konklusjon 7.0 Litteraturliste
Innledning Mål for oppgaven Presentasjon av pasient/situasjon Evt. tidsperiode/avgrensing Sykepleieteori – definisjon/metode Sykepleieprosessen som metode Menneskesyn
datasamling Data - Problem 15 funksjonspmråder:
V. Hendersons grunnleggende behov skrevet på en enklere måte 1.blodomløp 2.pust 3.bevissthet/sanser 4.smerte/ubehag 5.ernæring/væske 6.urin/avføring 7.hud/stell/hygiene 8.livssyn/verdier 9.informasjon 10.misbruk 11.boforhold/økonomi 12.psykisk 13.sosial fungering 14.aktivitet/interesser 15.søvn/kvile/velvære
Formulering av pasientproblem Problemoversikt – liste Pasientens ressurser Problemprioriteringer
Valg av pasientproblem Sykepleiefaglige vurderinger (nødvendige fagkunnskaper, data om pas, årsak til problemet, konsekvenser/komplikasjoner til problemet, begrunne tiltak, vurdering av mål) Mål (nåtid, pasientsentrert og konkret) Tiltak (konkret beskrivelse av sykepleiehandling)
Evaluering Evaluere hvert problem i forhold til mål Om målet er nådd – behovet dekket/problemet løst Om tiltak er utført- evt hvorfor ikke Årsaken til at situasjonen ble slik
Konklusjon Vurdering av faglig og personlig (studentens) utbytte
Litteraturliste Eksempelvis: Kristoffersen N. J. (1996) Generell sykepleie 3. Universitetsforlaget AS. Oslo Alfabetisk orden