Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samspill og Samhandling
Advertisements

Virkemidler og komposisjon
Naturen som lekeplass for barnehagen
Månedsevaluering november 2011
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Dokumentasjon av en prosess
estetiske virkemidler
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Forskjeller på tale og skrift
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Avdeling for sosionomutdanning
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Tanker om barnehagens læringsmiljø
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
"God bagasje på livets reise."
Valgfag på Kastellet skole
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Biljana C. Fredriksen, Høgskolen i Vestfold
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Dramafaglig prosjektarbeid
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
1 Kommunikasjon.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ny barnehage – ny førskolelærerrolle? Grimstad 13.02.08 Biljana C. Fredriksen

Innhold Prosjekt med småbarn. Barnemedvirkning i prosjekter med små barn og fremmedspråklige barn Bilder som pedagogisk dokumentasjon; Hva tar man bilder av og hvordan? Sammenheng mellom observasjon og dokumentasjon Fagområdet Kunst, kultur og kreativitet; Kunstformidling og barnemedvirking i et prosjekt med barn

Å være eller ikke være pedagogisk dokumentasjon? Kan vi lære av dokumentasjon: Hva har barna lært? Har de medvirket…?

Dokumentasjon av barnemedvirkning? Kameravinkel Samtale med barn og ekte interesse for deres svar Reelle mottakere Jentas innsikt i hva som skjedde tyder på hennes aktive deltakelse i prosjektet Respekt for barnet

Samhandling om visuell dokumentasjon For små barn, samme som for fremmedspråklige, vil samhandling om visuelle dokumentasjon og konkreter (materialer, kunst, bildebøker, egne bilder osv.) gjøre det enklere å delta, kommunisere og lære. Fellesopplevelser - grunnlag for samtaler / samhandling Gjenkjennelse skaper glede

Samtale om materialer, teknikker, redskaper og egne sanser Samtale og refleksjon om egne taktile opplevelser vil kunne bevisstgjøre barna om variasjoner i forhold til materialenes egenskaper som konsistens, form, volum… Barn utvikler sitt språk og fagbegreper gjennom simultant å gjøre og samtale Samtaler om visuell dokumentasjon

Betydningsfulle samtaler En samtale kan føres med kun ett ord ”Samtaler” gjennom kroppsspråk Kommunikasjon og barnemedvirking gjennom bilder av kroppsspråk

Analyse av fotografier To studenter går sammen om å analysere medbrakte fotografier Sett tittel på hverandres fotografier (Klarer man å gjette seg frem til innholdet?)

Analyse av fotografier Gjett hvilket av den andres fotografier er ”godt” og hvilket et ”dårlig” Foreslå minst tre ting som kunne vært bedre ved fotografiet/fotograferingen.

Analyse av fotografier Sorter ”feilene” i det som ikke kan forandres på i ettertid, og feilene man kan gjøre noe med ved å redigere bildet.

Fotografiens form og innhold Bilders utforming (form) bør gjenspeiler et innhold man ønsker å dokumentere. Gode bilder bør, til en viss grad, kunne tale for seg selv. Man må velge hva som skal avbildes, og i dette øyeblikket velge bort alt annet.

Fotografere med tanke på visuell pedagogisk dokumentasjon Hva skal man observere/dokumentere? Hvordan skal man fotografere?

For at det valgte innholdet skal kunne komme frem, må man velge: Form Formkontraster (organisk/geometrisk) Volum Format Balanse Dynamikk (statisk/dynamisk) Positiv/negativ form Tidspunkt / øyeblikk Komposisjon Kameravinkel Utsnitt Farger Belysning Tekstur Struktur Motivnærhet Fargekontraster

Senere må man også velge: Hvilke bilder som skal brukes og hvordan bildene skal bearbeides (på nytt valg av komposisjon osv.) Hvordan skal bildene settes sammen (PPT el.), ”presentasjonsmåte” og anvendelsesmetode som pedagogisk dokumentasjon.

Fotografering med faglig tyngde Man må planlegge hva som skal observeres og dokumenteres. Dette må henge naturlig sammen med målene for det pedagogiske opplegget. Samtidig som man ser etter aktuelle motiver, må man tenke på komponering av bildene. Observasjon og dokumentasjon er på flere måte en del av evalueringsprosessen, men de er også en måte å hente inspirasjon for videre arbeid på. Visuell dokumentasjon et middel for barnemedvirkning.

Hvis man, for eksempel, vil dokumentere barnas interesser og oppmerksomhet, da er det viktig å fange barns ansiktsuttrykk, blikk, bevegelse, kroppsspråk osv.

Noen ganger kan man fotografere akkurat for å finne ut hva som er viktig eller interessant. Da vil en analyse av fotografiene også kunne fortelle om fotografens interesser. (Barn som fotografer?)

Hvordan blir dokumentasjon pedagogisk redskap?

Når dokumentasjon brukes av voksne som redskap for planlegging Henrik: ”Mitt monster er flatt… Det er flatt fordi det henger fast på veggen.” På bakgrunn av dette valgte vi å arbeide videre med et tredimensjonalt materiale – leire.

Når dokumentasjon blir et redskap for barnemedvirkning i prosjektforløpet Sondre sa om sitt malte monster: ”Mitt monster har ikke ben, men kan bevege seg. Det lever når ingen er i rommet. Jeg tror jeg det flytter på seg når ingen ser på.”

Det estetiske blikket… Evne til å observere og dokumentere krever pedagogisk og didaktisk kompetanse, og kunnskaper om komposisjon, kommunikasjon, tekniske hjelpemidler. Estetisk oppmerksomhet er både nødvendig for å fange de riktige motivene/momentene, og for å klare å presentere dem på en estetisk måte.

Prosjekt om Kunst, kultur og kreativitet Faglige mål fra Rammeplanen Prosjektarbeid med barn Det skapende barnet Barnemedvirkning Kunstformidling

PPT-dokumentasjon som utgangspunkt for barns refleksjon Eksempel fra prosjektet i Presterød barnehage fra høst 2006. Den første prosjektdagen var preget av forsøk å inspirere barna til valg av tema, og motivere dem til skapende aktivitet. Neste dagen brukes dokumentasjon fra dag en som utgangspunkt for refleksjon og videre inspirasjon.