M4s ønsker (Tema: måling og statistikk)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Matematikk i uterommet.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
2 Leseferdigheter og lesevaner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
En vanlig aktivitet i barnehagen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Læreplaner i matematikk
Ny rammeplan for barnehagen
Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse
Målene for regning og bruk av regnestrategier
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Borre ungdomsskole
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Lysåpning og senteravstand
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Vurdering i matematikk
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
Måling, areal og volum.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
M4s ønsker (Tema: måling og statistikk)
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Tverrfaglig oppgave TIP/Matte. TIP KompetansemålMatte Kompetansemål  måle trykk, temperatur og mengde i forhold til en arbeidsoppgave og vurdere måleresultatet.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
FamiliematematikkFamiliematematikk ”Verda er full av matematikk”
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Velkommen til foreldremøte i 2d
MATEMATIKK 1. trinn.
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Brøk Brøkbegrepet.
Matematikk i skole og hjem
Velkommen til foreldremøte i 2a
Velkommen til foreldremøte i 2C
Vannrakett med fallskjerm
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Velkommen til Newton-rommet
Foreldremøte 4.kl. tysdag 25.sept. 2018
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Roboter og omkrets Etterarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

M4s ønsker (Tema: måling og statistikk) Foreldresamarbeid Tverrfaglighet Årsplan Utematematikk Konkreter Regneark Grunnleggende ferdigheter Undervisning slik at elevene husker Egen inspirasjon

Måling Barnetrinnet

Tenk og notér Hva er måling? Hva kan måles? Hvordan måler vi? Hvordan definerer vi resultat av målinger?

LK06 Hovedområde - Måling Måling vil seie å samanlikne og oftast knyte ein talstorleik til eit objekt eller ei mengd. Denne prosessen krev at ein bruker måleiningar og høvelege teknikkar, målereiskapar og formlar. Vurdering av resultatet og drøfting av måleusikkerheit er viktige delar av måleprosessen Men også dager!

Kompetansemål etter 2. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne samanlikne storleikar som gjeld lengd og areal, ved hjelp av høvelege måleiningar nemne dagar, månader og enkle klokkeslett kjenne att dei norske myntane og bruke dei i kjøp og sal

Kompetansemål etter 4. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gjere overslag over og måle lengd, areal, volum, masse, temperatur, tid og vinklar bruke ikkje-standardiserte måleiningar og forklare føremålet med å standardisere måleiningar, og gjere om mellom vanlege måleiningar samanlikne storleikar ved hjelp av høvelege målereiskapar og enkel berekning med og utan digitale hjelpemiddel løyse praktiske oppgåver som gjeld kjøp og sal

Kompetansemål etter 7. trinn Mål for opplæringa er at elevene skal kunne velje høvelege målereiskapar og gjere praktiske målingar i samband med daglegliv og teknologi, og vurdere resultata ut frå presisjon og måleusikkerheit gjere overslag over og måle storleikar for lengd, areal, masse, volum, vinkel og tid, og bruke tidspunkt og tidsintervall i enkle berekningar velje høvelege måleiningar og rekne om mellom ulike måleiningar forklare oppbygginga av mål for areal og volum og berekne omkrins og areal, overflate og volum av enkle to- og tredimensjonale figurar bruke målestokk til å berekne avstandar og lage enkle kart og arbeidsteikningar bruke forhold i praktiske samanhengar, rekne med fart og rekne om mellom valutaer

Fagområder Dager, måneder Tid, klokka Lengde Areal Volum Masse Temperatur Vinkler Bruke standardiserte og ikke-standardiserte måleenheter Sammenlikne størrelser Kjøp og salg Velge passende måleredskaper Velge måleenheter og omregning av måleenheter Regne med fart og valuta Overslagsregning

Begrepstrening Mer Mindre Flere Færre Like mange Halvparten Dobbelt Bruk tegninger fra kopier til begrepstrening

Tippespillet – mindre enn større enn Spilleregler Det ene laget velger et tall mellom 0 og 1000 og noterer det på et hemmelig sted Det andre laget skal ved hjelp av ja-nei-spørsmål gjette på tallet Tell hvor mange spørsmål laget trengte for å finne tallet Så bytter lagene roller Det laget som klarte å finne tallet ved færrest spørsmål har vunnet

Gjettelek (småskoletrinnet) Å velge riktig måleredskap/kunnskap om lengdemål Gjett lengden på en hyssing Utstyr: Tavlelinjaler (1m), korte linjaler (mellom 15 og 30 cm), målebånd (noen lange, minimum 3 m og noen korte 0,5 - 1 m) Alle skriver ned sitt forslag i et skjema Så får en gruppe velge utstyr til å måle med Regner så ut differansen fra resultat og gjetninger Hvem kom nærmest?

Gjett volum av prisme Samme som forrige oppgave, men nå skal elevene gjette volumet av et prisme Velg hjelpemiddel, foreta målinger og beregninger Forklar hvordan du fant volumet Vurder gjettet ditt

Måleenheter Det internasjonale målesystemet SI (etter den franske definisjonen Système International d'Unités) er det mest utbredte målesystemet i verden i dag SI ble innført i 1960 SI bygger på det metriske målesystem og er en videreføring av dette. Det er basert på syv grunnenheter (eks. meter, kilo og sekund) Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/SI-enhet

Måleenhet Hvordan kan man finne lengden av noe uten å definere det i standardenheter? Tau, bøtte, pinne ----- aktualisering av standardenheter (eks. US-gallon 3,7853 liter, britisk gallon tilsvarer 4,546 liter). Fra konkreter til standardenheter Eventyr: Prinsessens fot

Måling med fot Eventyr om prinsessens fot Dele ut ”prinsessens fot” på ark Vise hvordan man flytter foten for å måle nøyaktig Mål hvor mange ”prinsesseføtter” lang du, pulten, tavla etc. er Sammenligne resultatene Hva/hvem er lengst, kortest? Tegn og klipp ut din egen fot Snakk om behovet for en standard fot/standard måleenheter Snakk om at i noen land bruker de faktisk fot som måleenhet Hva er en fot i vår måleenhet? Omregning av måleenheter 1 fot (12 inches) = 30,48 cm Mål papirføttene med linjal, hvor mange cm er de? Fra: www.matematikksenteret.no

Historikk Det første kjente standardmålet for fot stammer fra Sumeria (nåværende Irak), hvor definisjonen er gitt i en statue av den sumeriske herskeren Gudea og Lagash, som hersket omkring år 2150–2100 f.Kr. Ca. 30 cm lang Dette kan man selvfølgelig bygge videre på i undervisningen Relatert oppgave: Se nærmere på måleenheter som ble brukt i Norge i ”gamledager” (eks. alen, fot, tomme, gross, fat, dusin…)

Bake kake søte… Se på oppskriften ”Toms scones” Hvilke måleenheter brukes her Hva om man skal lage dobbel porsjon? Hva om man bare vil ha halvparten så stor porsjon?

Temperatur og statistikk Les av temperaturen ute hver dag i én uke Før avlesninger inn i et regneark, og lag søylediagram

Mål-memory Lengdemål Mål for masse (vekt) Volummål Finn målene som matcher

Neste gang - etter praksis Utematematikk

Uteskole eller inneskole? Uteskolens fulle potensial utnyttes først når det knyttes nære forbindelser mellom uteaktivitet og inneaktivitet Viktig å jobbe bevisst med overføring og implementering. Fra praktisk aktivitet ute til forsterkende aktiviteter, skriftliggjøring og teori inne.

Hensyn å ta Hvordan vil du planlegge en mattematikkøkt ute? Andre hensyn å ta enn ellers? Forberedelser Innhold Mål Læreforutsetninger Læreprosessen (eks. MAKVISE) Rammefaktorer Avrunding Oppsummering Samtale rundt erfaringer Dokumentasjon Vurdering Motivasjon, Aktivisering, Konkretisering, Visualisering, Individualisering, Samarbeid, Evaluering)

m³ og dm³ (cm³) En uteaktivitet og en inneaktivitet Inne: Lag en kube i papir som får en størrelse på 1 dm³. Ute: Hent kvister/grener ute. Lag 1 m³ av kvister og tau. Hvor mange kvister trenger dere? Sammenlikne kuben i papir med kubikkmeteren. Hvor mange kuber er det plass til inni kubikkmeteren? Hvor mange liter? Ta en bøtte snø. Hvor mange liter er dette? Hva med centicuber? Hvor mange elever er det plass til i en kubikkmeter? NB! Hva må elevene ha av forkunnskaper for å få til denne oppgaven?

Utematteoppgaver ”Kan du ved hjelp av pinner og tau vise oss en kvadratmeter? Bruk bakken.” Meterstokk som utgangspunkt Begrepsforståelse! Hvorfor heter det kvadratmeter og ikke firkantmeter? Inni firkanten du nå har laga, er det plass til fire planter i lengden og fire planter i bredden. Hvor mange planter er det plass til inni firkanten? Alle plantene skal stå like langt fra hverandre og like langt fra ”ytterveggen” i firkanten. Hvor langt står de fra hverandre?

Flere uteoppgaver Hvor mye rommer containeren? Er det store eller små hjul som gir størst fart? Hvor dyp er sølepytten? Kan jeg gå utti?

Mellomtrinnet BRA! http://matematikksenteret.no/content.ap?thisId=389&language=0 Gjett volum: http://matematikksenteret.no/content.ap?thisId=415&language=0 Oppskrifter: Lag vafler! Oppgi måleenheter som må omregnes

Hefter til nedlasting; http://matematikksenteret. no/content. ap Hefter til nedlasting; http://matematikksenteret.no/content.ap?th isId=57&language=0 Bl.a matte i kunst og håndverk Se permen for intro til måling!

Kilder: Tangenten 2/2007, ”Uteskole – en mulighet for å øke forståelsen av måling?”, Magni Hope Lossius