KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Teknologi i klasserommet
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
KLASSELEDELSE.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Intelligens og intelligensutvikling
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Veiledet lesing Mørkved skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Undervisning om Joyce Travelbee
Den autentiske læringsdialogen
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Differensiering fordi…
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Strategier og kompetanse
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestringsmodell Breidablikk
Framtida nå – les og forstå!
Ulikheter og variasjoner
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
KOMMUNIKASJON.
Tankekart og læringstrategi
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Gardners 8 intelligenser
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Videokonferanse – en pedagogisk utfordring? Egil Olsen Skálltje koordinator – språk og utdanning.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Workshop: Kjenneteikn ved god eigenvurdering Oppgåver a) Kva er suksesskriterier for eigenvurdering? (for elevar) b) Kva metodar vil kunne føre til god.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hvordan forebygge mobbing?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
«Utviklende læring i matematikk»
Vi får Vestfold til å gro
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor i pedagogikk, Høgskolen i Vestfold

Klasseledelse Definert av Ogden (2001) som kunnskaper, ferdigheter og evne til å skape produktiv arbeidsro, fremme elevenes oppmerksomhet og motivere til innsats i timene. Videre sier Ogden at formålet med klasseledelse er å sikre at de pedagogiske målene for timen nås, gjennom å sørge for at undervisnings- og læringsprosessene i klassen i minst mulig grad forstyres eller avbrytes.

MI-TEORIEN OG KLASSELEDELSE Ut fra perspektivet til de mange intelligensene kan bruken av bare ord for å roe ned en klasse- en språklig innfallsvinkel- sees på som den minst effektive Viktig å finne andre ikke-språklige måter å fange elevenes oppmerksomhet på.

Ulike strategier for klasseledelse Språklig strategi Musikalsk strategi Kropps-kinestetisk strategi Romlig strategi Logisk-matematisk strategi Sosial strategi Intrapersonlig strategi Naturalistisk Strategi

Ulike strategier for klasseledelse EKSEMPELVIS: Språklig strategi: Skriv ordene ”stilhet takk!” på tavla Musikalsk strategi. Klapp en kort, rytmisk frase og få elevene til å klappe den tilbake

Som lærer bør man prøve ut nonverbale måter å fange elevenes oppmerksomhet på. Drøft: Hva er fordelene med å bruke MI-teorien til å håndtere klasseromsledelse? Hva er begrensniningene?

Forskjell MI-teori og Læringsstiler ” begrepet stil betegner en generell tilnærming, som et individ kan bruke på samme måte på ethvert tenkelig innhold. En intelligens er derimot en evne med samvirkende prosesser som er begrenset på et spesielt innhold i verden (slik som musikalske lyder eller romlige mønstre.) (Gardner:1995:202-203, I: Armstrong: 2003)

Læringsstiler Læringsstiler vil si hva som påvirker den enkelte når han/hun skal konsentrere seg, absorbere, organisere og lære seg nytt og vanskelig stoff 21 elementer Kunnskap om læringsstiler baserer seg på at hver enkelt elev skal bli bevisst sine sterke sider og hva som må til for at hun/han lærer best. I løpet av tida i skolen skal hver elev få testet sin egen læringsstil.

Læringsstiler Læringsstil beskriver et individuelt sett av foretrukne læringsbetingelser. Når disse betingelsene er oppfylt,  lærer vi som enkeltpersoner best og mest effektivt og varig. Eks: lyd, temperatur, lys, foretrekker å jobbe alene, i par, osv.

Dunn og Dunns Læringsstilsmodell

Forholdet mellom intensjon og virkelighet Hvordan jobbe etter MI eller læringsstiler i norsk skole? Begge retningene utsatt for kritikk Den vanskelige inkluderingen Skolen som organisasjon