PPU1, uke 37 2008 Eli Kari Høihilder DIDAKTIKK PPU1, uke 37 2008 Eli Kari Høihilder
To ulike syn på skolens innhold Ikke enten - eller, men både og! Utvelging av innhold Organisering av faginnhold Organisering av faginnhold i L97 Læreplananalyse
Hva er didaktikk? Didaktikk handler om den opplæring, oppdragelse og sosialisering som skjer i skolen og i utdanningsinstitusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat.
Første fase: Didaktikk som teori om planlegging av undervisning Andre fase: Didaktikk som analyse av skolens virkelighet Normativ og analytisk didaktikk Tredje fase: Utviklingsorientert didaktikk Fjerde fase: Politiske styringsstrategier og undervisningsteknologi
Arbeidsmåter Sånn eller slik? Hva, hvem, hvordan HVORFOR? Vurdering –av elev og undervisning Den didaktiske trekant Den skjulte læreplan
Didaktiske tradisjoner Ulike syn på læring Naturvitenskapelig tenkemåte Åndsvitenskapelig tenkemåte N 36 og læresyn M 74 og læresyn M 87 og læresyn L97 og læresyn LK 06 og læresyn
Didaktiske kategorier Forutsetninger Mål Innhold Rammefaktorer Arbeidsmåter Vurdering
Didaktiske modeller Mål-middel-modellen Behavioristiske teorier om læring Atferdsmodifikasjon og klasseromskontroll Prosessmodellen Kognitiv læringsteori Didaktisk relasjonsmodell Sosiokulturelle teorier om læring
Didaktiske modeller og læringsteori Hva er læring? Behavioristisk versus kognitivt syn på læring ”Ferdig” eller konstruert kunnskap? Læring som samspill
Behavioristiske læringsteorier Grunnprinsipper Pavlov i klasserommet Watson i klasserommet Unnslippelseslæring Følelser og betinging Selvbeskyttende stratgier
Kognitive og konstruktivistiske læringsteorier Grunnprinsipper Indre prosesser Elevenes forutsetninger Indre motivasjon Forståelse
Hvordan konstruerer vi kunnskap? Det konstruktivistiske perspektivet Jean Piaget Læring gjennom utforsking og erfaring Prosess Aktivitetspedagogikk
Sosiokulturelle perspektiver på læring Grunnprinsipper Lev Vygotsky Språket som psykologisk redskap Den proksimale utviklingssonen Vygotskys syn på undervisning Det sosiokulturelle perspektivet på 2000-tallet
Teorienes betydning for didaktikken Hvordan vil de forskjellige læringsteoriene reflekteres i didaktikken?