PPU1, uke Eli Kari Høihilder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Øystein, Susana og Anita
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Kroppsøvingsdidaktikk
Senter for livslang læring
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Læringsperspektiver En første innføring i læringsperspektiver med utgangspunkt Svanberg og Wille 2009.
Tilpasset opplæring AU 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læringsteorier En første oversikt.
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Differensiering fordi…
Lærerutdanning som fjernundervisning
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Instruktørseminar 09 KCK
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Læring som en sosial og kulturell prosess
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Teorier om lesing LUB
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Utskrift av presentasjonen:

PPU1, uke 37 2008 Eli Kari Høihilder DIDAKTIKK PPU1, uke 37 2008 Eli Kari Høihilder

To ulike syn på skolens innhold Ikke enten - eller, men både og! Utvelging av innhold Organisering av faginnhold Organisering av faginnhold i L97 Læreplananalyse

Hva er didaktikk? Didaktikk handler om den opplæring, oppdragelse og sosialisering som skjer i skolen og i utdanningsinstitusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat.

Første fase: Didaktikk som teori om planlegging av undervisning Andre fase: Didaktikk som analyse av skolens virkelighet Normativ og analytisk didaktikk Tredje fase: Utviklingsorientert didaktikk Fjerde fase: Politiske styringsstrategier og undervisningsteknologi

Arbeidsmåter Sånn eller slik? Hva, hvem, hvordan HVORFOR? Vurdering –av elev og undervisning Den didaktiske trekant Den skjulte læreplan

Didaktiske tradisjoner Ulike syn på læring Naturvitenskapelig tenkemåte Åndsvitenskapelig tenkemåte N 36 og læresyn M 74 og læresyn M 87 og læresyn L97 og læresyn LK 06 og læresyn

Didaktiske kategorier Forutsetninger Mål Innhold Rammefaktorer Arbeidsmåter Vurdering

Didaktiske modeller Mål-middel-modellen Behavioristiske teorier om læring Atferdsmodifikasjon og klasseromskontroll Prosessmodellen Kognitiv læringsteori Didaktisk relasjonsmodell Sosiokulturelle teorier om læring

Didaktiske modeller og læringsteori Hva er læring? Behavioristisk versus kognitivt syn på læring ”Ferdig” eller konstruert kunnskap? Læring som samspill

Behavioristiske læringsteorier Grunnprinsipper Pavlov i klasserommet Watson i klasserommet Unnslippelseslæring Følelser og betinging Selvbeskyttende stratgier

Kognitive og konstruktivistiske læringsteorier Grunnprinsipper Indre prosesser Elevenes forutsetninger Indre motivasjon Forståelse

Hvordan konstruerer vi kunnskap? Det konstruktivistiske perspektivet Jean Piaget Læring gjennom utforsking og erfaring Prosess Aktivitetspedagogikk

Sosiokulturelle perspektiver på læring Grunnprinsipper Lev Vygotsky Språket som psykologisk redskap Den proksimale utviklingssonen Vygotskys syn på undervisning Det sosiokulturelle perspektivet på 2000-tallet

Teorienes betydning for didaktikken Hvordan vil de forskjellige læringsteoriene reflekteres i didaktikken?