Rammeplan for barnehager

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Sosiologi i barnehagen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny barnehagelov og rammeplan
Ny rammeplan for barnehagen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lek og Læring i barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
I barnehagen Litt: Alvestad, M.(2004), Strand T. Rammeplanen 06
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rammeplan for barnehager Et dokument fra utdanningsdepartementet rettet mot det som skjer i barnehagen.

Samfunnsmandatet SENTRALE FORSKRIFTER Oversikt Hele loven Neste DATO: DEPARTEMENT: KD (Kunnskapsdepartementet) PUBLISERT: I 2005 hefte 8 IKRAFTTREDELSE: 2006-01-01 SIST-ENDRET: LOV-2006-06-16-20 fra 2006-07-01 ENDRER: LOV-1995-05-05-19, LOV-1997-06-19-64 KUNNGJORT: 2005-06-17 KORTTITTEL: Barnehageloven - bhl. SENTRALE FORSKRIFTER Samfunnsmandatet Oversikt Hele loven Neste INNHOLD: Lov om barnehager (barnehageloven). Kapittel I. Barnehagens formål og innhold     § 1. Formål     § 2. Barnehagens innhold Kapittel II. Barns og foreldres medvirkning     § 3. Barns rett til medvirkning     § 4. Foreldreråd og samarbeidsutvalg     § 5. Felles samarbeidsutvalg for barnehage og skole Kapittel III. Godkjenningsplikt og oppgavefordeling     § 6. Virksomhetens plikt til å søke godkjenning     § 7. Barnehageeierens ansvar     § 8. Kommunens ansvar     § 9. Fylkesmannens ansvar Kapittel IV. Barnehagemyndighetens generelle oppgaver mv.     § 10. Godkjenning     § 11. Familiebarnehager     § 12. Samordnet opptaksprosess i kommunen     § 13. Prioritet ved opptak     § 14. Offentlig tilskudd til private barnehager     § 15. Foreldrebetaling     § 16. Tilsyn Kapittel V. Personalet     § 17. Styrer     § 18. Barnehagens øvrige personale     § 19. Politiattest Kapittel VI. Forskjellige bestemmelser     § 20. Taushetsplikt     § 21. Opplysningsplikt til sosialtjenesten     § 22. Opplysningsplikt til barneverntjenesten     § 23. Helsekontroll av barn og personale     § 24. Øvingsopplæring     § 25. Lovens anvendelse på Svalbard Kapittel VII. Ikrafttredelse og endringer i andre lover     § 26. Ikrafttredelse. Endringer i andre lover

Hva sier rammeplanen om seg selv ”Målet med rammeplanen er å gi styrere pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. (R06,s4).

Og videre står det………….. Rammeplanen retter seg derfor Mot barnehagens personale, som et redskap for planlegging dokumentasjon og vurdering (s.5) http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/reg/2006/0001/ddd/pdfv/282023-rammeplanen.pdf

Den nye rammeplanen fra håndbok til mål- og rammeverk vesentlig kortere enn den tidligere fortsatt basert på lek, omsorg og læring understreker barns rett til medvirkning hensynet til hvert enkelt barns forutsetninger og behov nytt fagområde: matematisk kompetanse krav til personalet i barnehagen, kompetanse og samspill tydeligere sammenheng mellom rammeplanen og skolens læreplaner krav om å være rustet til å ta initiativ til og takle endring vekt på samarbeid med hjemmet og foreldres medvirkning

R06 en læreplan? ”Rammeplanen har en annen form og struktur i opplæringen. Dette har med barnehagens egenart å gjøre” (Djupedal, 2006) -”beskriver et undervisningsforløp eller en pedagogisk virksomhet slik man ønsker den skal være” (Gunnestad 2007, s. 191)

Hva er en rammeplanens funksjon Informerende funksjon Avspeilende funksjon Styrende funksjon Legitimerende funksjon

HVOFOR EN RAMMEPLAN ? Som før, så nå … INFORMERE  Om barnehagens samfunnsoppdrag og egenart, grunnleggende verdier Personal, foreldre/barn, eiere, myndighetene, offentligheten ORGANISERE, VEILEDE OG STYRE  Bestemmelse av mål, innhold, arbeidsmåter og organisering samt rammebetingelsene for barnehagen LEGITIMERE  Det som gjøres og ikke gjøres i barnehagen Det som aktører og samfunnet forventer KONTROLLERE, EVALUERE  Grunnlag for å sikre og utvikle kvalitet Grunnlag for samfunnets tilsyn med virksomheten/sektoren Barnehagesenteret/Moser - 15.12.05

MÅLET? Målet må være at førskolelærere må kunne ”lese” og tolke læreplaner. De må være i stand til å se det pedagogiske handlingsrommet som planene gir dem ( Engelsen i Bjørnsrud 2005)

Hvordan lese og forstå læreplaner Rammeplanen gjenspeiler det samfunnet den fungerer i. I samfunnet finnes det ulike diskurser om barn og barndom. Myhre (1994) er inne på at en ikke kommer utenom indre spenninger ved hjelp av rasjonell didaktikk. Oppdragelsesvirkelighet er gjennomtrengt av ulike polare motsetninger som virker som konstante utfordringer til gjennomtenkning og overveielse av grunnleggende forhold. Spenningsforhold vil vise seg i alle nivåene i planarbeidet.

Goodlads begrepssystem/modell Belyser forhold mellom intensjon og realisering, refleksjon og kommunikasjon omkring læreplanspørsmål. Rammeplanen kan betraktes gjennom tre synsvinkler Den sosiopolitiske sammenheng den står i Det kulturelle innholdet den representerer Det teknisk- profesjonelle arbeidet som er knyttet til gjennomføringen, og det didaktiske arbeidet R.pl. er en veileder til loven og gir stor lokal fleksibilitet og styringsmyndighet

De ulike nivåene 1. Ideenes læreplan 2. Den vedtatte/formelle læreplan 3. Den oppfattede læreplan I barnehagen er det vanskelig å lage den formelle læreplanen. Fordi barn ikke får medvirke. 4. Den iverksatte/realiserte læreplan 5. Den erfarte læreplan (Goodlad i Gunnestad, 2007 s.191)

Ideenes læreplan Det idègrunnlaget barnehagepedagogikken bygger på. Kultur, tradisjon og historie, samfunnets syn på barn og barndom, rådene normer og holdninger knyttet til barns oppvekstvilkår og offentlig barnehagepolitikk. Gruppas personlige og faglige ståsted Består av komplekse og ofte motstridene ideer

Den vedtatte/formelle læreplan Vedtatt av storting og regjering i 1995 og 2005. Etter høringsrunder osv. Derfor forskjellig fra ideenes læreplan

Den oppfattede læreplan Den planen leserne oppfatter. Individuelle og regionale forskjeller Påvirket av politiske strømninger, pedagogisk idéhistorie og kulturarv.

Den iverksatte/realiserte læreplan Belyser hva som faktisk gjøres Årsplaner, virksomhetsplaner og lokale styringsdokumenter Lokal tolkning av rammeplanen. Viser hvordan ulike ideer gjør seg gjeldene i barnehagen Innholdet tolkes ulikt av de ulike lesere ut fra verdier, holdninger, kunnskaper og praktiske erfaringer, didaktiske forutsetninger og rammefaktorer

Den erfarte læreplan Hvordan hvert enkelt barn opplever og erfarer barnehagehverdagen Det mest betydningsfulle og reelle uttrykk for barnehagens pedagogiske virksomhet Barns erfaringer og opplevelser er viktigere enn alle de foregående nivåene.

Hvordan lese ”R06” Naiv måte Illusjonær måte Dynamisk måte Alvestad 2004 Hvordan skal barn være med å besteme og få innflytelse?

Syn på barn? ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. De kan ta hensyn og vise omsorg” (s.28) ”Barn må støttes til å leve seg inn i andres situasjon og til å ta hensyn til andre” (s.13)

FAGOMRÅDENE Barna Får Utvikler Blir Erfarer Opplever lytter De voksne Gir/tilbyr Sørger for Skaper tilrettelegger Oppmuntrer Stimulerer Støtter Bruker/nytter arbeider

Teksttolking Den subjektive del: Det er alltid noen som skal forstå teksten. Den objektive del: Det er alltid noe som skal bli forstått (her: R06) Relasjonen mellom 1 og 2 som gjør at forståelsen kan finne sted.

Planlegge eller dokumentere Formulere mål for prosjekter, men utvikle innholdet sammen med barna? Dokumentere prosessen/arbeidet, bruke som utgangspunkt for videre planer? Dokumentere for å synliggjøre barnas prosjekter og læring?

Om vi snur på det.. De voksne Barna Gir/tilbyr Sørger for Skaper Å B A R I L Om vi snur på det.. De voksne Barna Gir/tilbyr Sørger for Skaper tilrettelegger Oppmuntrer Stimulerer Støtter Bruker/nytter arbeider Får Utvikler Blir Erfarer Opplever lytter

Grublerier: En styrt og villet svekking av barndommen? Fra ”lek, omsorg og læring” til mest læring? Vil siste års utvikling i skolen (målinger, fag-fokus, læringsutbytte) også ramme barnehagen? Vil barnehagen miste sin egenart? Eller er det slik at relasjonspedagogikken i barnehagen har fått for stor plass de siste årene? Har vi oss selv å takke – med for lite trøkk på fagområdene? Er førskolelærere robuste nok? Er det slik at satsingen på private barnehager og på kontantstøtte som alternativ vil vanskeliggjøre tilknytning til utdanningssektoren? Har vi sett den siste rammeplanen?

litteraturliste Alvestad Marit (2001)Rammeplan i barnehagen fine ord på hylla eller utvikling i praksis. Norsk pedagogisk tidskrift 4/2001 287-302 Bjørnsrud Halvor (2005). Rom for aksjonslæring: om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid. Gyldendal Gunnestad, A. (2007). Didaktikk for førskolelærere. Universitetsforlaget Gundem B.B. (1990). Læreplanpraksis og læreplanteori. universitetsforlaget