HÅNDTERING av BRÅK og URO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Trygge organisasjoner
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Klasseregler.
Media håndtering og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
læringsarbeid i klassen
- roller og forventinger
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Om å skrive om litterære tekster
Generelle tiltak og forebygging
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Årsaker og funksjon Svein Øverland
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
-ikke bare for zippylæreren…
Lederstil og Motivasjon.
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Mål og læring hos elever
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Side
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

HÅNDTERING av BRÅK og URO

BRÅK: Elevene vet de snakker høyt, overdriver URO: Ukonsentrert BRÅK: Elevene vet de snakker høyt, overdriver PROVOKASJON: Bevisst provokasjon, kaller/karakteriserer læreren Demping: diskré, lite prestisjetap for eleven, ”privat” Konfrontering: markere en standard, ”offentlig”

DU og elevene RELASJON ? KONTROLL

DU og elevene * har autoritet RELASJON * kompis * utydelig * autoritær KONTROLL

Aggresjon - personlighetstrekk Begrepet aggresjon beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.

Aggresjon - personlighetstrekk PROAKTIV Beregnende. Søker aktivt makt og kontroll. Komplekse relasjons- og gruppeprosesser. REAKTIV Impulsiv Lite kontroll. Feiltolker signaler. Frustrasjon, sinne, angst, ADHD

Aggresjon - personlighetstrekk Forskjellen på proaktiv og reaktiv aggresjon kan beskrives slik: Den proaktive plager andre, mens den reaktive blir lett forstyrret/plaget av andre.

Proaktiv aggresjon Proaktiv aggresjon er en stabil tendens til å reagere med aggresjon for å oppnå sosiale gevinster. Dette kalles ofte en instrumentell aggresjon. Typiske teknikker kan være ryktespredning og utestengning. Det å ydmyke en annen person kan tilfredsstille et maktbehov. Når personen utfører negative handlinger sammen med andre, kan en annen stimulans inntreffe i tillegg; den positive opplevelsen av tilhørighet.

Proaktiv aggresjon Makt og tilhørighet kan gi sterke sosiale gevinster som igjen kan trigge utøvelse av ny aggresjon. Proaktiv aggresjon kan karakteriseres som beregnende og planlagt atferd. Når det gjelder relasjoner til jevnaldrende virker det som proaktivt aggressive elever blir mer akseptert enn de reaktive. Det ser videre ut for at guttenes mobbing kan knyttes sterkest mot maktbehovet, mens tilhørighetsfaktoren er framtredende både hos gutter og jenter.

Konkret Beskriv for hverandre en, eller noen få elever som dere kjenner godt, og som dere mener kan ha proaktivt aggressive trekk.

Reaktiv aggresjon Blir lett provosert, har ”kort lunte”, og lav frustrasjonsterskel. Reaktiv aggresjon er ofte lett synlig for omgivelsene. Reaktivt aggressive barn og unge ser ut til å erfare negative former for sosialisering med jevnaldrende. De reaktive blir i liten grad akseptert av andre jevnaldrende. Grensesetting fra voksne tolkes ofte negativt.

Konkret Beskriv for hverandre en, eller noen få elever som dere kjenner godt, og som dere mener kan ha reaktivt aggressive trekk.

Håndtering – reaktiv aggresjon Redusere frustrasjonsfaktorer.

Håndtering – proaktiv aggresjon Konsistente reaksjoner. Disse elevene har ofte en posisjon i elevgruppa, og kan også tenkes å sette elevgrupperinger opp mot en lærer.

HÅNDTERING av BRÅK og URO URO: Ukonsentrert. BRÅK: Elevene vet de snakker høyt, overdriver. PROVOKASJON: Bevisst provokasjon, kaller/karakteriserer læreren. TO MÅTER Å MØTE DETTE PÅ: Demping: diskré, lite prestisjetap for eleven, ”privat”. Konfrontering: markere en standard, ”offentlig”.

HÅNDTERING av BRÅK og URO PRINSIPPER I BEGGE MØTEFORMENE: Flyt: undervise/veilede med ”venstre hånd”, gripe inn med ”høyre hånd”. Adresse: ”Du” er alltid bedre enn ”dere”, eller ”nå må klassen…”. Få ord. Ingen diskusjon. Ikke begynne å snakke. Læreren må tro på prinsippet om at han/hun bestemmer. Læreren har rett til å si, uten å diskutere, eller måtte stå til ansvar overfor elevene. Du er sjefen: ”I mine timer er det banning.” Blikk, blikkontakt.

HÅNDTERING av BRÅK og URO DEMPING: Vær nær eleven. Blikk. Gå mot Stå ved siden av Legg hånden på skulderen

HÅNDTERING av BRÅK og URO KONFRONTERING: Si elevens navn Ta blikket Gå rolig, nøytralt, mot eleven 1 meters grensen

HÅNDTERING av BRÅK og URO Elevene skal vite at du ikke har spilt ditt siste kort. Har du opparbeidet god sosial kapital? Har du opparbeidet god tillit? Har du arbeidet godt i ”fredstid”?