Dramafaglig prosjektarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Stenrød Barnehage i Halden
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Kompetente barn og unge
Veiledet lesing Mørkved skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Didaktiske analysekategorier
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Fortellinger som metode.
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Sosialkonstruktivisme
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Pedagogisk dokumentasjon
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Periodeplan for februar 2019
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Dramafaglig prosjektarbeid Planlegge, lede, dokumentere Fride Lindstøl

Noen viktige spørsmål Hvordan dokumentere praksis (estetisk) Hvordan kan teori løfte praksis og omvendt? Hva er praktisk? Hva er estetisk? Hvordan bruke praktisk arbeid til eksamen/i mappe? Fride Lindstøl

Hva skal dere lære? Planlegge? Arbeidsformer Rammeplan/årsplan Drampedagogikk/teater//lek Tilpasse Dokumentere/begrunne/legitimere –dele med andre Analysere prosesser og videreutvikle Eksempler fra prosjekter i fjor Fride Lindstøl

Hvor starter jeg? Interesse/energi Spisse/velge/fokus Vår tid – media/pedagogiske strømninger Gjennomførbarhet Eksempler/forbilder motivasjon F.Eks Kathe Nicaragua – non-erbal forestilling/ opptatt av 0-3 Eller Shafag Opptatt av teater for barn og dramaped og sin egen lederrolle/pedagog Velge fokus Lek-læring Lese og skrive? Ute eller inne? Barnehagen som kulturarena – demokratisk prosjekt – fremmedkulturelle 0-3 åringen Samma det bare tia….eks Anette Fride Lindstøl

Forforståelse Dramafaglig Ped/norsk++ Barns utvikling/interesse/barnekultur Lek Ledererfaring Observasjon Pedagogisk grunnsyn, syn på barn, syn på læring Kunstsyn/teatersyn Barn – eks Inger Cecilie – det redde barnet, snakke til, Reggio Sosiokukulturelt - kollektivt Fride Lindstøl

Eks. Forforståelse/bakgrunn Min forforståelse Jeg har jobbet mye med barn og har 3 barn selv og har derfor hatt god anledning til å observere og kommunisere med barn. Jeg har vært deltagende i barns rollelek Dramafaglig bakgrunn fra 1. og 4. semester ved høyskolen. Alltid vært litt ”gal” og leken/dramatisk  Barnas forforståelse Disse barna er muligens ikke vant med den samme påvirkningen fra ulike media og at voksne kler seg ut og leker. Kan de identifisere seg med figurene vi har skapt? Fride Lindstøl

Stille sentrale spørsmål Problemstilling Nøkkelspørsmål – hvordan kan jeg vite om jeg lykkes/hvorfor Hvilke er viktige og hvilke har blitt stilt før Erfaringsdeling – mapper Lek og læring Rollelek Observer – Se på – finne Finner ikke Før og etter Fride Lindstøl

Hvordan lage en nonverbal forestilling for barn i Nicaragua? Eks. Problemstilling Hvordan lage en nonverbal forestilling for barn i Nicaragua? Noen sentrale spørsmål: Hva vil vi med forestillingen? Hva er det Nicaraguanske samfunnet opptatt av? Hva er gjort før? Var det vellykket? Hva må vi helt klart unngå? (kultur og religion) Hva slags forforståelse har barna? Fride Lindstøl

o Hvordan kan et temabasert dramaforløp Eks Problemstilling. o      Hvordan kan et temabasert dramaforløp inspirere og invitere til en bredere forståelse av et bestemt tema? o     Hvorfor er dette inspirerende? Ikke inspirerende? o      Hvordan dokumentere om barna har tilegnet seg ønsket kunnskap? Fride Lindstøl

Sentrale begreper Dramafaglig nivå Definisjoner Litteratur – faglærer Forklaring Eksempler – konkretisering barnehagen Fride Lindstøl

Hva er teori Forklarer begreper, arbeidsformer forskning Reflekterer over dramafaglig praksis Reflekterer over lek – drama – teater Teori + praksis/eksempler = analyse Hvert avsnitt Fride Lindstøl

Praktisk estetisk Gjøre, skape Drama – lek – teater Planlegge – lede – dokumentere Hvorfor Medvirkning I forhold til problemstilling Måle/finne ut om du lykkes? Tid Empiri - dokumentasjon Eks etterarbeid - - leker barn etter teater – teater og barns lek Fride Lindstøl

Forestillingen fortsetter Hvorfor? Vi ble anbefalt å lage en nonverbal forestilling for å ha med å vise i Nicaragua  for å ha noe konkret og p.g.a. språkproblemer. For å gi barn og voksne en estetisk opplevelse. For å ha noe å bygge videre på i det dramapedagogiske arbeidet i barnehagen. Fride Lindstøl

estetisk Kunstfaget drama Uttrykksformer Dramatiske virkemidler. Symbol, kontrast, spenning, ritualer, lys, lyd Dramaturgiske valg: Tolkning, fokus, stil Forme enn ide – bevissthet rundt valg Før og etterbevissthet Barns konvensjoner f.Eks eventyrfortelling. Lite bevisst. Lek – teater - bevissthet Fride Lindstøl

dokumentasjon Film Intervju/samtale Observasjon (deltagende - ikke deltagende) Transkribere Foto Barns egne tekster/fortellinger Forestilling – bruke medstudenter Gyldighet Sannhet troverdig Fride Lindstøl

Dokumentasjon /metode Logg hver dag Film av publikum og skuespillere under forestilling Bilder (før, under og etter)  hva med pedagogisk dokumentasjon? Er dette vanlig i Nicaragua? Praksisfortellinger (for eget bruk) Intervju/samtale med personalet. Fride Lindstøl

sirkel Spiral Gjentagelse Legge ut notater/skisser Veiledning Samtale – hva/hvorfor LYKKES? Spille forestillingen flere ganger Dramaforløp fere ganger LYKK Fride Lindstøl