læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Øystein, Susana og Anita
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
LÆRING Grunnleggende prosesser
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Barns læring, voksnes ansvar!
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Etikk i pedagogisk arbeid
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Lek og Læring i barnehagen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Pedagogisk dokumentasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

læring Tønsbergstudiet, videreutdanning, 30.11.06 2006 HVA ER LÆRING? Tønsbergstudiet, videreutdanning, 30.11.06 Kristin R. Tholin, 301106

Fra studieplanen: Den lærende barnehagen læring 2006 Fra studieplanen: Den lærende barnehagen Barnehagen har en viktig rolle som oppvekst- og læringsarena for barn under opplæringspliktig alder (Barnehageloven § 2 Barnehagens innhold) Studiet vil legge vekt på barnehagen som en lærende organisasjon der barn og voksne kan lære av hverandre gjennom det daglige samspillet omkring et meningsskapende innhold. Førskolelærerne har ansvar for barnehagens læringsmiljø og å lede læringsprosesser som involverer alle i barnehagen. Kristin R. Tholin, 301106

DISPOSISJON: Læring i rammeplan for bhg, 2006? Historisk tilbakeblikk Hva er læring? Ulike perspektiver på læring Om å lese og skrive for å lære Gruppearbeid Sosiokulturelt læringsforståelse Kristin R. Tholin, 301106

Rammeplan for barnehagens innhold og organisering, 2006 læring omtales i rammeplanen i et eget kapittel (2.3), s.26-27. ingen eksplisitt definisjon av læring innholdet i barnehagen skal fortsatt bygge på et helhetlig læringssyn lek anses som grunnleggende læringsform Begrepene formell og uformell læring videreføres Kristin R. Tholin, 301106

læring 2006 Rpl.06 fortsetter: personalet må ha et aktivt forhold til barns læringsprosesser personalet skal motivere til læring for alle. De må bruke sin egen kunnskap og faglighet for å vekke og stimulere barns lærelyst fagområdene (kap. 3, s. 32-44) stor betydning for å konkretisere innhold og mål for læring i barnehagen opprettholdes målformuleringen som prosessmål (ingen resultatmål for noen av fagområdene) Nytt; det spesifiseres krav til personalet Kristin R. Tholin, 301106

HVA ER LÆRING? 4 måter å bruke begrepet ”læring” på: 2006 HVA ER LÆRING? 4 måter å bruke begrepet ”læring” på: Resultater av læringsprosessene (det som er lært) De mentale prosessene i den enkelte Ytre samspillsprosesser som er en forutsetning for de indre Undervisning Knud Illeris (2000): Læring Kristin R. Tholin, 301106

HVA ER LÆRING? læring 2006 Kristin R. Tholin, 301106 Når lærer du? Når du hører på foredrag - som nå? Barn lærer også i samlinger, sanger, kunnskap og fungere i en gruppe. Ja, det gjør vi vel som regel, hvis vi er motiverte og interesserte. HØRE Vi lærer ferdigheter gjennom å gjøre… (sosiale, kle på oss, spise) vanskelig å lære å seile ved å lese om det, man må gjøre det. GJØRE – for eksempel skrive mapper, utføre utviklingsarbeidet Læring –aktivt, innlæring-passiv Men hva har vært høyest vektlagt? Bruker dere like lang tid på å forberede det barn skal gjøre som det de skal høre? Samlinger kontra kle på seg? Har vi tradisjon for å vektlegge det vi som voksne formidler, har forberedt høyere enn barns egne initiativ og handlinger? Det er kanskje få som klarer å definere eksakt hva de legger i læringsbegrepet? Det er store uenigheter om hva begrepet er, hvordan læring defineres, hva som kjennetegner læring og hvordan læring finner sted. skriver Bråten 2002 (likner på diskujsoner da kognitive prosesser ble pekt på bekostning av behaviorismen) Det mest vanlige er å si at det handler om endring av atferd. Læring er en mer eller mindre permanent forandring i atferd som et resultat av erfaring.(smith/ulvund 1993 TAVLE: Læringer alltid forandring. Erfaringer er sentralt. Læring er alltid utgangspunkt i en sosial sammenheng. Altså er mulighet for varierte erfaringer vesentlig når vi skal legge til rette for et godt læringsmiljø. Motivasjon synes helt grunnleggende for læring. Mye av uenigheten er også knyttet til det individuelle kontra sosiales betydning. Så langt ikke noe nytt, kanskje? Kristin R. Tholin, 301106

learning (barnas læreprosesser gjennom samhandling) læring 2006 Paradigmeskifte? Fra fokus på teaching (førskolelærerens aktiviteter og barns individuell læring) ▼ Til fokus på learning (barnas læreprosesser gjennom samhandling) Kristin R. Tholin, 301106

OM Å LESE OG SKRIVE FOR Å LÆRE læring 2006 OM Å LESE OG SKRIVE FOR Å LÆRE Kristin R. Tholin, 301106

Ulike teorier ”Det vil ikke være riktig å hevde at det ene er læring 2006 Ulike teorier ”Det vil ikke være riktig å hevde at det ene er bedre enn noe annet, men at de ulike synene kan bidra med viktige perspektiver. På mange måter fyller teoriene ut hverandre” (Røys 2000:123). ”Det er viktig å trekke fram de sidene ved hver tradisjon som kan føre til den beste utviklingen og læringen hos barna, og bruke disse prinsippene som en støtte i arbeidet når det er hensiktsmessig” (ibid:88). Fra Margrete Jærnes, HISF ... være eklektiker...? Kristin R. Tholin, 301106

ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING Behaviorisme fram til 1950 (Pavlov, Skinner) Kognitivisme fra 1950 (Piaget, Bruner, Vygotsky) Sosiokulturelt fra 1970 (Vygotsky, Mead og Dewey. Senere Bruner, Lave, Wenger, m.flere) Kristin R. Tholin, 301106

BEHAVIORISTISKE LÆRINGSTEORIER 2006 BEHAVIORISTISKE LÆRINGSTEORIER LEGGER VEKT PÅ: Atferd er styrt av ytre påvirkninger Læring skjer ved betinging og assosiasjoner Sentrale begreper: Stimulus og Respons Sentrale begreper: Straff og Belønning TO HOVEDRETNINGER: Klassisk betinging (Pavlov) Operant betinging (Skinner) Kristin R. Tholin, 301106

KOGNITIVE LÆRINGSTEORIER 2006 KOGNITIVE LÆRINGSTEORIER LEGGER VEKT PÅ: SPRÅK, TENKNING OG PROBLEMLØSNING INDRE MOTIVASJON MENNESKETS IBOENDE AKTIVITETSTRANG TO HOVEDRETNINGER: KOGNITIV KONSTRUKTIVISME (PIAGET) SOSIAL KONSTRUKTIVISME (VYGOTSKY) Kristin R. Tholin, 301106

SOSIOKULTURELLE LÆRINGSTEORIER: LEGGER VEKT PÅ: Forskyvning i fokus fra individ til det sosiale og konteksten Situasjonen er viktig Kognitive prosesser er ikke isolert i hodet, men forankret i sosiale situasjoner Språk og kommunikasjon er svært sentralt Kristin R. Tholin, 301106

Særtrekk ved teoriene: Behaviorisme: Kognitivisme: Sosiokulturelt: Menneskesyn: Mennesket er et objekt og passivt Læringssyn: Læring skjer gjennom S-R mekanismer, med ytre belønning som driv. Mest enkle ferdigheter og følelser Mennesket er et subjekt og aktivt Vekt på intellektuelle aktiviteter, tenkning og problemløsing. Mennesket er et subjekt, aktivt og sosialt Barnet alltid en del av en kontekst – sosiale konstruksjoner Kristin R. Tholin, 301106

Sosiokulturelt læringssyn: 2006 Sosiokulturelt læringssyn: Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er distribuert Læring er mediert Språket er sentralt i læringsprosesser Læring er deltakelse i praksisfellesskap (Dysthe 2001) Kristin R. Tholin, 301106

ALL FORSKING OG ERFARING VISER AT DET ER læring 2006 ALL FORSKING OG ERFARING VISER AT DET ER KORLEIS BARN OPPLEVER Å VERTA MØTT, KORLEIS PERSONALET LYTTAR TIL BARNET, PRØVER FORSTÅ DET UT FRÅ BARNET SINE YTRINGAR OG SIGNAL, KORLEIS PERSONALET RESPEKTERER, STØTTAR OG RETTLEIAR DET SOM ER DEN MEST AVGJERANDE FAKTOREN FOR KVALITETEN I BARNEHAGEN OG FOR BARN SI UTVIKLING, TRIVSEL OG LYST TIL Å LÆRA. (Haugen 1998:12) Kristin R. Tholin, 301106

DEN ETISKE UTFORDRINGEN: Med vår blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden dens skikkelse. Hvilken vidde og farve den andres verden får for ham selv er jeg med til at bestemme med min holdning til ham. Jeg er med til at gøre den vid eller snæver, lys eller mørk, mangfoldig eller kedelig - og ikke minst er jeg med til at gøre den truende eller trygg. Ikke ved teorier eller anskuelser, men ved min blotte holdning. (Løgstrup i ”Omsorg og Pedagogik” Haugen, s 73 ). Kristin R. Tholin, 301106

Anerkjennende kommunikasjon Løvlie Schibbye (2002) poengterer at ”anerkjennelse er ikke noe du har, men noe du er (ibid:247). Bae (1996) viser til fire kjennetegn på anerkjennelse: å forstå den bakenforliggende mening bekreftelse av den andres erfaring og opplevelse åpenhet innebærer å kunne oppgi kontrollen selvrefleksjon og avgrensethet Kristin R. Tholin, 301106

Litteratur Bae, Berit (1996) Det interessante i det alminnelige. Oslo. Pedagogisk Forum Dysthe, Olga (2001): Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag Haugen, Synnøve (1998) Omsorg og pedagogikk. Oslo. Det Norske Samlaget Illeris, Knud (2000): Læring. Gyldendal akademisk Røys, Helge(2000): Pedagogisk landskap. Grunnbok i pedagogisk arbeid. Oslo NKS-forlaget. Schibbye, Anne-Lise Løvlie (2002): En dialektisk relasjonsforståelse. Oslo. . Kristin R. Tholin, 301106