SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Hva skal elever lære? I hvilke sammenhenger tilegnes kunnskap? Alene eller sammen? På hvilken måte tilegnes kunnskap?
3 NØKKELBEGREPER Læring Kunnskap Sosiokulturelt perspektiv (1-6)
1. LÆRING Læring- resultat av menneskelig virksomhet Foregår i ulike kontekster; samspill individ-kollektiv- Ulike oppfatninger av læring Forhold mellom lærer-elev-elev Tradisjon: kvantitativt syn Læring; negativ og positiv
2. KUNNSKAP Å kunne alene Å kunne i fellesskap Oppgjør med transportmetaforen Oppgjør med myten om felles kunnskapforståelse Kamp om kunnskap Engasjement
3. SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV Kommunikasjon en grunntanke og et vilkår for læring Interaksjon, dvs samspill med andre mennesker Termen redskap (verktøy) sentral i dette perspektiv (Vygotsky)
Dysthe: Sosiokulturelt læringsperspektiv 1. Læring er grunnleggende sosial 2. Læring er situert 3. Læring er distribuert 4. Læring er mediert 5. Språket er sentralt i læringsprosessen 6. Læring er deltaking i læringsfellesskap
3 SAMVIRKENDE FORHOLD 1. utvikling og bruk av intellektuelle redskaper (språk) 2. utvikling og bruk av fysiske redskaper 3. kommunikasjon og samarbeid om bruk av redskaper i kollektive virksomheter
NOEN SPØRSMÅL 1. HVORDAN SKAPES GODE VILKÅR FOR LÆRING HOS BARN OG UNGE? 2. AV HVEM? 3. HVA SKAL BARNET LÆRE SEG I DE SITUASJONER DET GÅR INN I ? 4. I HVILKEN GRAD DEFINERES KUNNSKAP SOM ”SANN” I LK 06 OG PÅ SKOLEN?
Kilder Sâljô, Roger: Læring i praksis. Et sosiokulturelt perspektiv. Cappelen Dysthe,Olga Dyste: ”Teoretiske perspektiver på mappevurdering” www-lu.hive.no/ansatte/moh/Olga%20Dysthe.doc Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK 06)