SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Språk, tanke og kommunikasjon
MAPPEVURDERING En innføring.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for livslang læring
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vitensenteret i Trondheim
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Generelle tiltak og forebygging
Lærerutdanning som fjernundervisning
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kampen skole Vår visjon:
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Lek og Læring i barnehagen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Den moralske atmosfæren i skolesamfunnet Litteratur: Clark Power (1997) Roger Säljö (2001) Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Veiledning og kommunikasjonsteori
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Skrivepedagogikk POS som metode
Deltakende læring.
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Om å lære innenfor og utenfor rammen
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV

Hva skal elever lære? I hvilke sammenhenger tilegnes kunnskap? Alene eller sammen? På hvilken måte tilegnes kunnskap?

3 NØKKELBEGREPER Læring Kunnskap Sosiokulturelt perspektiv (1-6)

1. LÆRING Læring- resultat av menneskelig virksomhet Foregår i ulike kontekster; samspill individ-kollektiv- Ulike oppfatninger av læring Forhold mellom lærer-elev-elev Tradisjon: kvantitativt syn Læring; negativ og positiv

2. KUNNSKAP Å kunne alene Å kunne i fellesskap Oppgjør med transportmetaforen Oppgjør med myten om felles kunnskapforståelse Kamp om kunnskap Engasjement

3. SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV Kommunikasjon en grunntanke og et vilkår for læring Interaksjon, dvs samspill med andre mennesker Termen redskap (verktøy) sentral i dette perspektiv (Vygotsky)

Dysthe: Sosiokulturelt læringsperspektiv 1. Læring er grunnleggende sosial 2. Læring er situert 3. Læring er distribuert 4. Læring er mediert 5. Språket er sentralt i læringsprosessen 6. Læring er deltaking i læringsfellesskap 

3 SAMVIRKENDE FORHOLD 1. utvikling og bruk av intellektuelle redskaper (språk) 2. utvikling og bruk av fysiske redskaper 3. kommunikasjon og samarbeid om bruk av redskaper i kollektive virksomheter

NOEN SPØRSMÅL 1. HVORDAN SKAPES GODE VILKÅR FOR LÆRING HOS BARN OG UNGE? 2. AV HVEM? 3. HVA SKAL BARNET LÆRE SEG I DE SITUASJONER DET GÅR INN I ? 4. I HVILKEN GRAD DEFINERES KUNNSKAP SOM ”SANN” I LK 06 OG PÅ SKOLEN?

Kilder Sâljô, Roger: Læring i praksis. Et sosiokulturelt perspektiv. Cappelen Dysthe,Olga Dyste: ”Teoretiske perspektiver på mappevurdering” www-lu.hive.no/ansatte/moh/Olga%20Dysthe.doc Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK 06)