Lærende Nettverk i praksis noen erfaringer og refleksjoner fra Vestfold Erik Eliassen seniorrådgiver/høgskolelektor Høgskolen i Vestfold (HVE)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Skolevandring.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Ungdomsfilm!!! - et samarbeidsprosjekt på mange nivåer.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kompetanse for mangfold
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
IKT for læring Mattias Øhra.
REalfagskommune!.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Lærende Nettverk i praksis noen erfaringer og refleksjoner fra Vestfold Erik Eliassen seniorrådgiver/høgskolelektor Høgskolen i Vestfold (HVE)

Vestfold Vestfold

Vestfold fylke: kommunene studiestedene HVE: Horten HVE: Tønsberg (LU) HVE: Larvik (LU)

Lærende Nettverk - store ambisjoner Prosjektet Lærende Nettverk er et initiativ for å etablere nettverk som et virkemiddel for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling. Samarbeid i nettverk skal stimulere skole og lærerutdanning til å drive IKT-basert utviklingsarbeid og støtte deres arbeid ved at de kan dele og videreutvikle kunnskap og erfaringer Fra Greveskogen videregående skole: prosjekt Folkedikting – fase 2

Hvorfor spesiell fokus på selve nettverket…… I forrige fase ble mobilisering av et større fokus på IKT i skolene fremhevet som en av de positive erfaringene som flere av nettverkene rapporterte om. Det kan synes som om man nå er kommet inn i en ny fase, hvor flere har beveget seg videre til det å betrakte nettverksarbeidet som viktig for å oppnå større innsikt i en pedagogisk bruk av IKT i undervisningen Forskningsleder Ola Erstad, PFI /UiO

Lokal tolkning av det sentrale mandatet mulig å spisse en lokal prosjektplattform prosessen for utlysning av prosjekt – FM utvelgelse av de 11 skolene varierer fra fylke til fylke (samarbeid FM (Länsstyrelsen?)+HVE) velge sammensetningen av skoler - nettverkstrukturen frihet til å definere LUs rolle og arbeidsform som prosjektleder velge en prosjektleder eller dele ressurs med flere prosjektleders faglige kompetanse en viktig rammebetingelse for perspektivene: ikt eller pedagogikk? Generelt: Respektere at de gaveteoretiske prinsipper også gjelder her (Mauss). Ingen gave uten gjenytelse. Travle og rasjonelle lærere spør alltid: What`s in it for me?

Anbefalinger og krav fra prosjektleder anbefale felles avgrensninger på ikt-tema anbefale flere mindre semesterprosjekter anbefale samarbeid innenfor enkeltfag anbefale samarbeid på tvers av kommuner, skoler, trinn eller nivå kreve prosjekter med elever kreve minimum omfang på delprosjektene kreve minsterepresentasjon fra hver skole (minimum 2-3 lærere) kreve deltakelse fra skoleledere kreve egne møter med skoleeiere kreve formelle dokumentasjon kreve formidlingsansvar (NB!) fra elever, lærere og skoleleder definere antall fellessamlinger redigere innhold og velge arbeidsform på samlingene på basis av innspill fra skolene unngå LMS-fella (NB) Fra Re videregående skole: Crashprosjektet

Lærende Nettverk Vestfold FASE 1 Mininettverkene 2004-2006: Felles faglig fokus: digitale mapper 1 Nordskogen skole Hillestad skole Lardal Barneskole 2 Føynland skole Vesterøy skole Røråstoppen skole 3 Bugården u skole Andebu u skole 4 Ringshaug u skole Teigar u skole Tjøme u skole 5 Brunla ungdomsskole Ra ungdomskole Horten vgs Thor Heyerdahl vgs

Skagerak Private School Lærende Nettverk Vestfold: Mininettverkene 2006 – 2008 (- 09?) Felles faglig fokus: IKT I FAGENE Mini nettverk 1 Tre ulike ”kommuner” Nøtterøy vgs (11-13) RE vgs (11-13) Greveskogen vgs (11-13) Tre ulike kommuner Mini nettverk 2 Føynland skole (1-7) Vesterøya skole (1-7) Røråstoppen skole (1-7) Tre ulike kommuner Mini nettverk 3 Hof skole (1-10) Skagerak Private School (1-10) Revetal ungdomsskole (8 – 10) Mini nettverk 4 To ulike kommuner Gausetangen skole (1- 7) Nedre Gausen døveskole Virik skole (1-7) Hver skole får NOK 25.000 årlig fra prosjektet for å dekke utgifter til samlingene. Resten skal skolen/skoleeier bistå med.

Vestfoldmodellen

Møtestedene blant nettverkets deltakere Mininettverkene: alle lærere og ledere i et mininettverk – prosjektleder deltar etter spesiell avtale/behov Lærere rundt elevprosjektene har egne møtesteder prosjektleder deltar normalt ikke i disse ”mikronettverkene” Felles samlinger i hele nettverket (4-5 ganger pr. år) Tid: 50% info, formidling – 50% veiledet planlegging i mininettverk ansvar for tilrettelegging: prosjektleder Andre møtesteder i nettverket: Koordinatormøter i regionalt nettverk – fire fylker Regionsamlinger for formidling – samarbeid fire høgskoler Koordinatormøter i det nasjonale nettverk (alle prosjektlederne møtes 4 ganger årlig Felles ”avslutningskonferanse” regionalt – åpen for hele feltet

Mininettverkene som hovedarena i LN Vestfold? Mininettverkene bidrar til: en trygg delstruktur for god framdrift mellom fellessamlingene å koordinerer delprosjektene og sikre helhet utvikling av nødvendig ansvar for egen læring på skolene fruktbart lærer- og elevsamarbeid på tvers av skoler og kommunegenser mer aktive skolelederne (konkurranse?) hospitering mellom skolene/elevbesøk å styrke graden av selvjustis nødvendig rom for både ideutvikling og problemløsning større uttelling av ressurser hos skoleeier (sammenligner) Klarer de ikke å få mininettverket til å fungere, har de ikke tatt nok ansvar selv. Da klarer de heller ikke å få hensiktsmessig utvikling og framdrift i prosjektet. Og det har selvsagt skjedd..………… Mininettverkene er derfor selve nerven i LNV og læringsdelingen oppleves som meget stor fra lærernes og rektorenes side

Lærerutdanningens rolle i prosjektet Erik Eliassen PEDAGOGIKK Asgjerd Vea Karlsen IKT Kristin Læret Tor-Arne Wølner Anne Fængsrud NORSK Mattias Øhra PEDA GOGIKK Henning Tollefsen Terje Høiland Pelle Moe FILM/ VIDEO Geir Winje KRL

Relasjoner LU og prosjektskoler Oppfordring til prosjektskolene til å søke om å bli partnerskoler for lærerutdanningen 13 av 15 nettverkskoler i fase 1 søkte. 8 av disse fikk status som partnerskoler

Eksempler på elevprosjekter Tema matematikk: Matematikkspill powerpointMattespill.ppt Tema Engelsk: CRASH-presentasjon15.11.07.ppt Tema norsk: Folkedikting Dette er 3 av 17 delprosjekter med elever er gjennomført i fase 2 (siden høsten 2006). 10 nye elevprosjekter gjennomføres nå i vårsemesteret 2008. til sammen deltar ca. 60 lærere/skoleledere/lærerutdannere som aktive i Lærende Nettverk Vestfold. Økende tilslutning. antatt: ca. 1000 – 1200 elever Spennende samarbeid i matematikk mellom elever i privat og offentlig skole . 9.trinn: Mattespill Skagerak Middle School og Revetal ungdomsskole

Min rolle som prosjektleder sikre at Høgskolen i Vestfold gir god driftssupport bidra til profesjonelle møtesteder som fukuserer på skolenes egne arbeidsprosesser og strategier bidra til relevante faglige input generere debatt og strukturert refleksjon blant deltakerne i nettverket linke behovene for faglig bistand fra skolene inn mot faglig ekspertise på høgskolen men også skape bevissthet om kompetanse i skolene som kan komme hele nettverket til gode sikre at lærerutdanningen også er i et læringsmodus i prosjektet. Et nettverk som er et møtested blant likeverdige profesjonsaktører med komplementære roller og kompetanse

Mulige hindringer – sentralt nivå at innsatsfaktoren (tid/økonomi) er for liten, i forhold til resultatforventninger (prosjektplanen) lite koordinering mellom prosjektmidler LN og midler som overføres skoleiere generelt tidsrammen (2 år) for liten for å oppnå bærekraftig utvikling at FOU-komponenten sentralt er for svak (følgeforskning) at KD og Utdanningsdirektoratet generelt er for utydelig i sin kommunikasjon om prosjektets strategiske viktighet og prioritet.

Mulige hindringer – på kommune-/skolenivå at skoleeierrollen fortsatt er for svakt koblet mot prosjektet (ansvarliggjøring) at det ikke er etablert kultur for forskjellsbehandling med ressurser innad i, og overfor lærere/skoler, som påtar seg utviklerperiodeansvar på vegne av andre skoler at skolene mangler gode pedagogisk begrunnede planer for sin IKT-satsning at for mange skoler fortsatt mangler grunnleggende IKT-infrastruktur/-utstyr for en skalert satsning på IKT at skolene ikke legger vekk andre oppgaver (prioriterer) når de går inn i eks. LN

Mulige hindringer faglig/pedagogisk at infrastruktur/valg av LMS i for stor grad overstyrer pedagogikk, ikke omvendt at det (fortsatt) er for få (pedagogisk) kompetente ressurspersoner i fagmiljøene som skal understøtte i dette utviklingsarbeidet at forankringen for LN generelt i skoleledelse/ lærerutdanningsledelse er for svak at UH ikke har definert sin medutviklerrolle/ eget læringspotensial i prosjektet at det generelt er for lite/uklar teori knyttet til lærende nettverk som organisatorisk-faglig-pedagogisk instrument for å fremme skoler som lærende organisasjoner

LN: De positive erfaringene Mange av de deltakende skolene har hatt en betydelig utstyrsforbedring i løpet av prosjektperioden Økt sin innsikt i pedagogisk bruk av IKT i undervisningen Det å etablere undernettverk har hatt en positiv effekt på nettverksarbeidet Etableringen av forpliktende deltakelse er noe flere av nettverkene er opptatt av

LN: Prosjektlederrapportene - 2007 mangel på tid (skolene) lav aktivitet mellom samlingene problematikk knyttet til differensiering lite dokumentasjon av skolenes arbeid i nettverket utfordringer med å ansvarliggjøre den enkelte skole

Rektorundersøkelsene 2005 og 2007 Stor tillit til lærerutdanningsmiljøene som samarbeidsaktør i LN Stor tro på at det er viktig å samarbeide med andre LN-skoler Stor tro på at LN-deltakelsen medvirker til å fremme skolen som en lærende organisasjon Stor tro på LN som verktøy for skoleutvikling Klar tilbakemelding om at LN-deltakelsen har medført et større fokus på elevenes og lærernes digitale kompetanse Klar tilbakemelding om at skolen er viktig for å redusere de digitale skillene i samfunnet

Rektorundersøkelsene: utfordringer Tid til prosjektledelse – negativ utvikling Tid for rektor Få teknologien til å fungere – negativ utvikling Kompetansen blant lærerne Fortsatt behov for tettere samarbeid med skoleeier

Følgevaluering - midtveisrapport Positive: Moblisering av fokus på IKT på skolene Nettverket fungerer som plattform for kunnskapsdeling og fellesskapsbygging Negative: Problemer med å opprettholde aktivitet mellom samlingene Problematisk med samarbeid LMS Vanskelig å involvere skoleeieren i nettverket

Skagerak Private School Lærende Nettverk Vestfold mot 2009………………… 1 Nøtterøy vgs RE vgs Greveskogen vgs 2 Føynland skole Vesterøya skole Røråstoppen skole 3 Skagerak Private School Hof skole(1-10) Revetal ungdomsskole 4 Virik skole Gausetangen skole Nedre Gausen døveskole

Nettverk som pedagogisk infrastruktur og metode for skoleutvikling? Etablere mer kunnskap gjennom systematisk utprøving Dele metaerfaringer mellom ulike nettverk Utvikle teori om nettverk tilpasset skolekonteksten Denne gangen var IKT tema for skoleutvikling gjennom lærende nettverk, men nettverk kan være et pedagogisk verktøy for mange typer tema. I Vestfold planlegger vi bruke denne nettverksmodellen i mentorutvikling i både skolerådgiving og elevvurdering Erfaringsnettverk lærerutdanningene Sverige – Norge?

Teoretiske kilder: organisasjonslæring/nettverk Peter Senge: (lærende organisasjon, de fem dimensjoner) Nonaka og Takeuchi: Den kunnskapsutviklende organisasjon Wegner: Praksisfellesskap Lillejord, Sølvi: Skolen som lærende organisasjon Roald, Knut: Skolen som lærende organisasjon Wittek, Line: Læring mellom mennesker Roger Seljø: Det sosiokulturelle læringsperspektiv Olga Dysthe: Digitale mapper/sos. læringsperspektiv Per Dalin: organisasjonslæring i skolen Tom Tiller: prosjektarbeid i skolen Bruner: Utdanningskultur og læring

tankekart…..for øvrig Vestfoldmodellen: hva har strukturleddet mininettverkene betydd? betydning av felles pedagogisk plattform i Vestfold: forberede bruk av digitale mapper (fase 1) og IKT i faene (fase 2) Hvor mye har LMS skadet utviklingsarbeidet: ITL, Fronter, Blackboard,….. Hvordan engasjere skolelederne i prosjektet Veilederrollen: bygge ansvarlighet - trekke seg ut fra midten - bli overflødig mange tilrettelagte arenaer for læringsdeling: kravet om at delprosjektene skal være med elever? erfaringer fra skal formidles på samlingene/regionkonferansene færre prosjekter/riktig dimensjonering sikrer gjennomførbarhet? tid til planlegging – innhold på samlingene (50 % info/påfyll og 50% tid til arbeid i mininettverk/delprosjektgrupper krav om begrunnet skriftlighet /dokumentasjon på skolenivå aksjonsgevinst ved å etablere samarbeidsskoler på tvers av kommunegrenser hospitering kultur for samarbeid for læring i det voksne miljøet