Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Melding til Stortinget…
PPT som ressurs i skolens utviklingsarbeid
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1.
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ledersamling barnehage juni 2013.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Elektronisk saksbehandling og arkiv
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Praksiseksempel fra Lørenskog
Statsbudsjettet 2015 Nye tiltak og styrkinger:
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Alle elever har rett på et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Beredskapsteam mot mobbing MR Trond Hansen Riise Geiranger
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Foreldreengasjement ved Lassa Skole
Mobbeombudet i Stavanger
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Fra kunnskap til handling
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Overgang for elever med spesielle behov
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
VIGO OT.
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing. Seniorrådgiver Sven Eirik Nilssen

Dersom en skole av ulike grunner ikke greier å skape et godt læringsmiljø og ivareta elevene sine rettigheter, er det skoleeiers ansvar å ha kunnskap om dette og gjøre noe med det. Opplæringsloven §13.10

Læringsmiljøprosjektet Et målrettet og kompensatorisk tiltak fra nasjonale myndigheter. Veilederkorpset er et lignende prosjekt, men ikke spisset. Prosjektet har flere mål: Hovedmålet er å forbedre læringsmiljøet og redusere mobbingen i kommunen og på skolene i kommunen. Delmål 1 er at skoleeier skal lære hvordan en skal følge opp skoler, utvikle de til å bli lærende organisasjoner og utvikle skoleledelsen. Delmål 2 er at skolen skal lære hvordan en skal utvikle et godt læringsmiljø, hvilke rutiner en må ha for å avdekke og løse mobbesaker og hvilke grep som er nødvendige for å utvikle en lærende organisasjon. Delmål 3 er at PPT skal lære hvordan de kan støtte og hjelpe skolene i arbeidet med å utvikle læringsmiljøet. Delmål 4 er at foreldre og elever skal bli kjent med prosjektet, og at både kommunen og skolen skal markedsføre det.

Grunnlag for deltakelse i prosjektet Utdanningsdirektoratet har i samarbeid med NTNU utarbeidet en statistikk over mobbetallene for alle skoler i landet de siste 5 årene. 2013 2012 2011 2010 2009 Mobbe% Svar% ant svar Ant svar 0,00 98,80 83 3,03 93,40 106 6,82 90,72 97 6,49 83,70 92 1,96 97,14 105 0,96 97,20 107 4,55 99,10 111 4,60 91,58 95 1,85 95,58 113 4,40 98,91 3,41 96,70 91 7,37 91,35 104 9,09 93,90 82 6,67 91,84 49 8,33 90,00 40 5,63 98,61 144 1,65 98,37 123 8,15 94,41 143 2,78 92,31 117 5,79 96,03 126 5,17 100,00 58 1,49 67 10,64 94,00 50 17,65 73,91 46 6,12 94,49 127 5,13 94,35 124 6,54 90,68 118 2,86 98,13 5,26 95,00 120 11,48 92,42 66 14,29 84,34 10,42 90,57 7,23 89,25 93 92,55 94 Fylkesmannsembetet har analysert EU og statistikken for eget fylke, sett på klagesaker og resultater fra tilsyn. De har tatt kontakt med skoleeiere med skoler som har passet med kriteriene og diskutert tiltak og ulike tilbud som nasjonale myndigheter har. Til slutt har de valgt ut en kommune med minst 2 skoler for sitt fylke. Det var to embeter som ikke greide å rekruttere aktuelle kandidater, Nord-Trøndelag og Oslo/Akershus og disse plassene gikk til Hedmark og Østfold

Grunnlag for deltakelse i prosjektet Utdanningsdirektoratet har i samarbeid med NTNU utarbeidet en statistikk over mobbetallene for alle skoler i landet de siste 5 årene. 2013 2012 2011 2010 2009 Mobbe% Svar% ant svar Ant svar 0,00 98,80 83 3,03 93,40 106 6,82 90,72 97 6,49 83,70 92 1,96 97,14 105 0,96 97,20 107 4,55 99,10 111 4,60 91,58 95 1,85 95,58 113 4,40 98,91 3,41 96,70 91 7,37 91,35 104 9,09 93,90 82 6,67 91,84 49 8,33 90,00 40 5,63 98,61 144 1,65 98,37 123 8,15 94,41 143 2,78 92,31 117 5,79 96,03 126 5,17 100,00 58 1,49 67 10,64 94,00 50 17,65 73,91 46 6,12 94,49 127 5,13 94,35 124 6,54 90,68 118 2,86 98,13 5,26 95,00 120 11,48 92,42 66 14,29 84,34 10,42 90,57 7,23 89,25 93 92,55 94 Fylkesmannsembetet har analysert EU og statistikken for eget fylke, sett på klagesaker og resultater fra tilsyn. De har tatt kontakt med skoleeiere med skoler som har passet med kriteriene og diskutert tiltak og ulike tilbud som nasjonale myndigheter har. Til slutt har de valgt ut en kommune med minst 2 skoler for sitt fylke. Det var to embeter som ikke greide å rekruttere aktuelle kandidater, Nord-Trøndelag og Oslo/Akershus og disse plassene gikk til Hedmark og Østfold.

Organisering Prosjekteier: Utdanningsdirektoratet Fylkesmennene: Velge ut kommuner/skoler. Følge opp kommuner som ikke deltar, men som har høye mobbetall/utfordringer i læringsmiljøet. Læringsmiljøsenteret: Lede veiledningsgruppene med både fagfolk og praktikere. Veilede kommunene og skolene, gi faglig støtte til fylkesmennene. Kommuner og skoler over hele landet.

Deltakere i pulje 2. 18 kommuner 40 skoler 9500 elever 16 fylkesmannsembeter 34 veiledere og prosjektleder 2 fra Udir

Læringsmiljøprosjektet - innhold Veiledningsteamene er sammensatt av fagfolk fra Læringsmiljøsenteret og erfarne skolefolk, ofte med erfaring fra Veilederkorpset. Teamene er organisert i storteam og par, og samles to ganger i halvåret. Kommunene får 2-3 veiledninger i halvåret av veiledningsparet. De vil ved siden av veiledning, holde kurs og gi oppgaver til kommunen/skolene. Tre samlinger for alle prosjektdeltakerne: 10.-11. februar 2015, 12.-13. oktober 2015 og november 2016 Temaer på samlingene: Mobbing og læringsmiljø, ledelse, organisasjonsutvikling, regelverket, PPT, relasjoner og klasseledelse. Det er også plass til noe veiledning på samlingene. Foredragsholdere: Fra Udir, Læringsmiljøsenteret og praksisfeltet, kjente teoretikere og forskere som Eirik Irgens, Thomas Nordahl, May Britt Drugli, Erling Roland, Hildegunn Fannrem.

Endringer fra pulje 1/piloten Bedre kvalitet på utvelgelsesprosessen. Utvidelse til 2 år gir en bedre oppstart. Faste veiledere gjennom hele prosessen. Veilederne er mer erfarne og tryggere i prosessen. Oppnådde resultater i pulje 1/piloten. 2012-2014 – Elevundersøkelsen mobbing. Barnetrinnet: Nedgang hele Norge - 36,3 % Barnetrinnet: Nedgang prosjektet: 62,5% U-trinnet: Nedgang i Norge – 44,4% U-trinnet: Nedgang i prosjektet – 37,7%

Mobbing er kontekstuelt Årsakene til mobbing Finner en i kulturelle og miljømessige forhold Finner en i individets personlighet Finner en i svake kollektiv og dårlige relasjoner Mobbing er kontekstuelt

Læringsmiljøprosjektet – hva virker? Forebyggende arbeid, kompetanseutvikling og øvelse - Det er særlig viktig å utvikle klasseledelsen og de ansattes relasjonelle kompetanse. Avdekking - Vi må systematisk skaffe oss kunnskap om hvem det er som blir plaget og mobbet og hvem som gjør det. Handling og løsning- Når vi har kunnskap må vi gjøre noe med det. Innføre forskningsbaserte prinsipper. Oppfølging – sjekke hvordan saken utvikler seg, og en må sørge for at elever som har blitt mobbet får oppfølging av fagfolk/PPT. Lærende organisasjon – Vi må bygge en organisasjon som har gode rutiner, men som også vedlikeholder den kunnskapen de ansatte har fått. Utvikle en kollektiv skolekultur. En «vi-skole» hvor det er liten forskjell mellom lærerne Det er summen av tiltakene som gir varig endring.

Videre framdrift Høsten 2015: Fylkesmennene får nye analyser av EU Jan-april 2016: Valg av kommuner/skoler til pulje 3 April-juni 2016: Oppstart av pulje 3 med 18 kommuner. Veilederne besøker skolene. Forankring og seminar om god oppstart. August 2016 – juni 2018: Prosjektperiode pulje 3. Pulje 4: Oppstart V-2017 eller V-2018