Public Health Intervention Wheel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Intern presentasjon for medlemmer
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Pedagogisk analyse.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Arbeid mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse i Drammen kommune.
Hurra for deg som fyller ditt år...
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nordisk tilsynskonferanse
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Kroppsøvingsdidaktikk
Beveglsesmønstre og koordinatsystem Grunnleggende frame.. X er rett fremover. Origo ligger i akse 1 med z rett opp. Høyredreid system.!
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Christian Waale Hansen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
HELSESØSTERKONGRESSEN 2014 Balansekunst i hverdagen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Hva er en artikkel?.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Forebyggende innsatser i skolen
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Rotaryskolen, distrikt 2260 Internasjonalt arbeid og engasjement Skedsmo samfunnshus Rakkestad kulturhus
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Presentasjon for Framtidens byers nettverkssamling WWF-Norge ved Ina Toften 21. november 2008.
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
TRYGG, TYDELIG,TILGJENGELIG
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Olje og internasjonale konflikter
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Er ØHD eit godt tilbod til den gamle pasienten?
Utfordringene innen migrasjonshelse
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
NHFs internasjonale arbeid
Trygge Foreldre Hvordan kan helsesøster bidra til at foreldre trygges i rollen sin fra første møte med helsestasjonen?   Cecilie J. Forstrøm , helsesøster,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Fosen videregående skole
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Public Health Intervention Wheel Kari Glavin 2015

Hjulets historie Hjulet har sin opprinnelse fra Minnesota gjennom arbeidet til Linda Olson Keller og Sue Strohschein som begge arbeidet i Minnesota Department of Health. Den første artikkelen som beskriver hjulet ble publisert i Public Health Nursing i 1998. Minnesota Department of Health publiserte manualen til the Public Health Intervention Wheel i 2001 Det ble publisert ytterligere artikler som beskriver hjulet brukt i Public Health Nursing i 2004. Så dette er en ganske ny modell. Hjulet er brukt av helseavdelinger over hele USA og er blitt internasjonalt anerkjent som ramme for helsesøsterpraksis/hjemmesykepleiepraksis (PHN). Det er også brukt i lærebøker og er den teoretiske modellen som brukes i mange sykepleierutdanninger i USA. Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

PHIW = Rammeverk for å definere omfanget av praksis for sykepleie i kommunehelsetjenesten (helsesøster og hjemmesykepleie) Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

Hjulet kan være et nyttig redskap til å beskrive praksis. PHIW beskriver hva som er likt på tvers av ulike kommuner og praksisområder. Bakgrunnen for utvikling av hjulet var at det skulle bli lettere å beskriver hva HS/HJ gjør og dermed også bli lettere å begrunne finansiering/nødvendige ressurser. Hjulet kan være et nyttig redskap til å beskrive praksis. Utfordringene har vært at vi bruker forskjellige språk for å beskrive hva vi gjør. Ved å bruke hjulet som rammeverk for våre intervensjoner kan vi få et felles språk. Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

PHIW Den ytre ringen viser intervensjoner - Det er 17 intervensjoner. Alle intervensjoner unntatt delegerte funksjoner er selvstendig sykepleiepraksis. De tre ringene i midten er praksisnivåer – innerst er individ/ familienivå som de fleste er mest kjent med. Det neste nivået er lokalsamfunn/samfunnet og ytterst er systemnivå. Merk at identifisering av behov (case-finding) er individuelt nivå for de 4 intervensjoner i rosa delen i tillegg til at det er en egen intervensjon. Det er ikke individuell nivå for samfunnsorganisering og alliansebygging, noe som er hensiktsmessig fordi du alltid må jobbe med en gruppe for å gjennomføre disse intervensjonene. Alle intervensjoner i hjulet er basert på behovene i befolkningen på alle nivåer i praksis. Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

Eksempler på individ/familie fokusert intervensjon Helsestasjon: Gjennomføre hjemmebesøk til nyfødte og deres foreldre Skolehelsetjenesten: Opplæring i håndvask til 1. klassinger Ungdomshelsetjenesten: Veiledning om bruk av prevensjonsmidler Hjemmesykepleien: Utføre fallforebyggende tiltak i hjemmet til en pasient Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

Samfunnsnivå/lokalsamfunnsnivå Gruppe av interesse: I hovedsak frisk, men helsen kan bedres og det er et forebyggende potensial Hjemmebesøk til alle over 75 Skoleelever som må flytte hjemmefra for å begynne på videregående Risikogruppe: Har en felles identifisert risikofaktor eller eksponering som utgjør en trussel mot helsen Eldre hjemmeboende som har risiko for fall Barn som ikke er vaksinert Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

Systemfokusert praksis Et system er i denne sammenheng definert som en institusjon eller en organisasjon som eksisterer på samfunnsnivå eller lokalsamfunnsnivå, eller i flere lokalsamfunn. System kan være helsevesenet, helsestasjon, skoler, kirker, frivillige organisasjoner, myndighetsorganer, offentlige etater og bedrifter. HS/HJ praktiserer på systemnivå når de arbeider med lærere, sosialarbeidere, sykepleiere, leger, myndigheter mv. Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

System level of practice “If you are working with members of systems to help these systems to adapt or change their values, health beliefs, or the way their conduct their business so they can improve their capacity to meet the health needs of those they serve, then you are working at the system level of practice.” (Garcia, Schaffer & Schoon, 2014 p. 17) Kari Glavin, Høyskolen Diakonova

Global Network of Public Health Nursing W: www.gnphn.com Australia Canada Cyprus Ghana Greece India Ireland Kenya Malaysia Nepal Nigeria Norway Pakistan Palestine Philippines Sri Lanka United Kingdom United States of America Zambia