Skoleeiers kapasitetsbygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Læring på arbeidsplassen
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Samarbeid mellom skole og hjem
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kompetanse for mangfold
Lærekandidatordningen
Den gode skoleeier I Nes.
Innføringstilbud i Aust-Agder
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Rådgiversamling 2. november 2016
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fra styringsdialog til lederdialog
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
REalfagskommune!.
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rådgiversamling 15.november 2017
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Høstrapport – tall og statistikk
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Skoleeiers kapasitetsbygging Ser vi resultater?

Enkelt budskap: Vi tror på helhetlig satsing, sammenheng og systematisk jobbing over tid i alle ledd - med felles fokus på bedre læring for alle

Helhetlig tenkning – langsiktig arbeid Samarbeid med kommuner Samarbeid med arbeidsliv Fokus: forskning og erfaring – hva nytter? Bygging av egen kapasitet Dialog skoleeier – skolene Politisk nivå

Samarbeid med kommuner Nettverk – felles satsinger Lederforum : - Resultater pr. kommune/skole bevisstgjøring - Forskning/erfaring (fagdager/studietur/Canada) Rektornettverk - samarbeid mellom skoleledere Rådgivernettverk Felles satsinger/erfaringer/fokus (Ny giv, God oppvekst)

Samarbeid med arbeidsliv Nettverk med utveksling, forberedelser og innspill Samlinger – heldags – arbeidsliv, politikere, rektorer NHO`s skolekontakt involvert Opplæringskontorenes rolle Skolenes kontakt med bransjene Kommunene er og arbeidsliv – bevisstgjøring av lærlingeansvaret

Fokus – forskning og erfaring: Hva nytter? Felles mål – input og refleksjoner Prioritering av pedagogisk ledelse – samlinger og samtaler Kollektiv kapasitetsbygging Program for bedre gjennomføring – en viktig ressurs i vår satsing

Bygging av egen kapasitet Skolering av skoleledere – kollektivt Styringsdialog og utviklingsmøter – en modell for samarbeid skoleeier – skole Prosessarbeid med fokus på resultater Felles fokus og mål – åpenhet for egenart Utviklingsorientering – prosjektarbeid – EIKA – Kompetanse for mangfold Politiske verksted – involvering og kompetansebygging

Satsinger NÅ Regional plan for et helhetlig opplæringsløp (RPHO) Skolenes ansvar for det fireårige løpet Skoleeiers fokus på og bidrag til kvalitet – støtte og tillit

Regional plan for et helhetlig opplæringsløp (RPHO) Omfattende prosess Nettverksarbeidet til full anvendelse – flere nivåer Aktiv og offensiv tilnærming til kommunene – egne nettverk etablert Fra «Skal fylkeskommunen styre oss?» til «Dette må omfatte barnehagene og»

Formålet med planarbeidet Sikre god kvalitet og sammenheng i hele opplæringsløpet fra barnehage til arbeidsliv og høyere utdanning Overganger Kvalitet Kunnskap om hele opplæringsløpet Noen kjernebegreper: Sikres – trygg – sunn(helseperspektivet) – kvalifiserer godt liv – deltakelse(samfunnsforståelse: bidra i fellesskapet og oppleve å være aktør…

Et godt læringsmiljø gir kompetanse og god folkehelse Forskning bekrefter at et godt læringsmiljø på de arenaene der barn og unge skal lære er helsefremmende Arbeid for å fremme trivsel og helse i opplæringen er ikke bare viktig for å motvirke mobbing, atferdsproblemer og sosial isolasjon, det fremmer også faglig læring Thomas Nordahl, professor HiH Viktig grunnlag for planen

Samspill mellom flere aktører: Kommuner Fylkeskommunen Statlige organer Næringslivet Komplekst samspill mellom flere forvaltningsnivåer og næringslivet

Mange aktører BARNEHAGE Offentlig/privat Ledere Barnehagelærere PPT Foreldre Helsesøster Tannhelse Skole BARNESKOLE/MELLOMTRINN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring UNGDOMSSKOLEN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Offentlig/privat Ledere Lærere Instruktører Arbeidsliv Kontakt grunnskole Opplæringskontor Rådgivere Foreldre Ungt entreprenørskap PPT, OT, NAV Helsesøster Tannhelse Mange aktører – hva er limet? Det er kvaliteten i hver boks og kvaliteten i overgangene vi jobber med 0 – 6 år 6 – 13 år 13 – 16 år 16 – 19 år

Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Handlingsområder Statistikk og Analyse Kvalitet Kvalitet: Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Overganger: Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Statistikk og analyse: Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Utvikle etablerte arenaer Etablere nye arenaer? Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Overganger

Handlingsområde 1: Kvalitet Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Kvalitet: Klasseledelse, den profesjonelle lærer IKO: Et system for tidlig og tett oppfølging når barn og unge har mangelfullt utbytte av normal oppfølging Systemet kan utvikles hele opplæringsløpet – fra barnehage og ut videregående Kvalitet

Handlingsområde 2: Overganger Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Overganger

Handlingsområde 3: Arenaer Utvikle etablerte arenaer Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Arenaer for samhandling og erfaringsdeling For eksempel Rektornettverkene, Lederforum (Fylkesmannen/KS/Fylkeskommune/Kommuner), God oppvekst

Handlingsområde 4: Statistikk og analyse Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Statistikk og analyse

IKO Vestfold Utvikle en Vestfoldmodell – fra barnehage og ut videregående opplæring Når «noen» er bekymret, skal noen reagere Utvikle et system som fungerer som støtte for barnet/ungdommen og pedagogen IKO bidrar til god kvalitet på alle nivå og godt grunnlag for overgangen til neste nivå

Skolenes ansvar for det fireårige løpet

VG3 fagopplæring i skole Mål: Hindre avbrudd Ny forskrift: Elever som ikke har fått læreplass innen 1. september, skal få tilbud om vg3 fagopplæring i skole Møter på «sin» skole ved skolestart som har ansvar for å følge opp Skolene samarbeider Prosedyre for framdrift og informasjon –drøftet med opplæringskontorer og arbeidsliv Økonomi: Tilskudd pr. elev Elev som får læreplass, kan ta den med avkorting av læretid

Formidling av lærlinger. Mål: Se hele 4-års-løpet under ett Elevene må formidles til læreplass før 1. september Intensivering av formidling gjennom faget Prosjekt til fordypning. Større grad av samarbeid mellom skole og Opplæringskontor – vg 2 (vg1) Opplæringskontor følger opp lærlinger i sine medlemsbedrifter Skole følger selv opp lærlinger i frittstående bedrifter Skolenes hjelpeapparat står til disposisjon også for lærlinger

Skoleeiers fokus på og bidrag til kvalitet – støtte og tillit i egen organisasjon Igangsettelse av kvalitets- og forbedringsarbeid – jfr. Nasjonalt tilsyn Aktiv støtte til skolenes utviklingsarbeid (Skoleseksjon som veiledere/kontakter – inkluderer Program for bedre gjennomføring, PULS – brukerforum, kompetanseutvikling gjennom lederopplæring og fagforum) Aktiv støtte til kompliserte felt gjennom «nettverk», etablering av prosedyrer med skoleeiers fagkompetanse (spesialundervisning, minoritetsspråklige, kompetanseutvikling)

Thor Heyerdahl vgs – et eksempel Ikke tilfeldig valgt – Dronning Sonja`s skolepris 2014

Nøkkeltall 1624 elever 310 ansatte 10 programområder 81,1 % av elevene fullfører og består 2,2 % av elevene sluttet i løpet av skoleåret (2013/2014) 90,7 % trives godt / svært godt (EU nov 2014) 90 % av elevene opplever elevmiljøet som trygt (EU nov 2014)

Veien fram til skolepris Systematisk og målrettet arbeid gjennom 10 år Utviklet en robust organisasjon som retter oppmerksomheten mot elevens læring Omfattende OU prosess 2012 økt fullført og bestått bedre karakterer lavere fravær Pedagogisk ledelse med en forskningsbasert tilnærming Involvert elevene - Elevdemokrati Elevtjeneste og helsestasjonen Helhetlig opplæringsløp – samarbeid med Larvik kommune

Tett på – fem tiltaksområder Tiltaksområde 1: Identifisere, kartlegge og følge opp elever for å gi best mulig grunnlag for læring, slik at de består og fullfører opplæringen Tiltaksområde 2: Tilpasset opplæring, arbeidsmåter og pedagogisk tilnærming Tiltaksområde 3: Bedre læringsmiljø (bl.a.§9a) Tiltaksområde 4: Særskilte støttetiltak og intensivkurs som øker elevenes kompetanse og ferdigheter i aktuelle fag, samt motiverer for videre innsats Tiltaksområde 5: Minoritetsspråklige elever

I samarbeid med Larvik kommune om et helhetlig opplæringsløp God overgang mellom ungdomsskole og vgs = trygghet og undervisning tilpasset elevens nivå Å samle ressurser gir bedre tilbud til eleven Skape gode arenaer for samhandling Kombinasjonsklassen Delingskultur Larvik kommune + lærlinger = sant

Kombinasjonsklassen Samarbeid med Larvik kommune om en kombinasjonsklasse for minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge Grunnskoleopplæring med språkstyrking, kan ta grunnskoleeksamen på nytt – løpende inntak Samtidig hospitere i VG1, i enkeltfag og forberede seg på vg i et miljø med jevnaldrende Lærere både fra Larvik kommune og Thor Heyerdahl Tett samarbeid mellom teamleder i kommunen og egen minoritetsspråkkoordinator ved TH Forsøksordning

Resultater kombinasjonsklassen 98% fra kombi klassen fullfører og består vgo Opplever mestring, integrering, sosialisering og høyt læringstrykk Velger mye oftere «riktig» utdanningsprogram Etter 1 eller 2 år i kombi- klassen jevnt over bedre resultater i vgo